همدان- استان همدان بلندای تاریخش به بلندای همه ادوار ایران است، به برکت این تاریخ، همیشه صنایع‌دستی رشد و نمو داشته است که نمونه آن را در این ثبت جهانی می‌بینیم.

شهر جهانی منبت نیازمند تفکر جهانی است

قدس آنلاین-گروه استان ها: اردیبهشت سال ۹۶ که منبت ملایر پس از طی مسیری پرفرازونشیب ثبت ملی شد، صاحبان شهر ملی منبت، پا را فراتر گذاشته و عزم خود را برای جهانی‌شدن این شهر جزم کردند و درنهایت طبق قوانین و مقررات شهرهای جهانی صنایع‌دستی، پرونده‌ای پربار از هنر منبت تهیه و با هماهنگی و حمایت‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، روند جهانی‌شدن را آغاز کردند.  

برای ثبت شهر ملی منبت ایران‌زمین از جدیت فرماندار ویژه ملایر گرفته تا نمایندگان مجلس و دیگر دست‌اندرکاران، پای‌کار آمدند تا شهری با بیش از پنج هزار کارگاه فعال و بیش از ۹ هزار منبت‌کار و استادکار و ۲۵ هزار هنرمند فعال در این هنر صنعت را به کشور و دنیا بشناسانند، موفقیتی بزرگ که عزمشان را برای جهانی‌شدن نیز جزم کردند.

درنهایت بهمن امسال کُلکسیون افتخارات منبت ملایر تکمیل شد و پس از ارزیابی بازرسان شورای جهانی صنایع‌دستی، این هنر در بین صنایع‌دستی جهان قرار گرفت.

اگرچه پیش‌ازاین هم شهر «لالجین» پایتخت سفال شناخته‌شده و گردشگران را جلب کرده است اما ثبت جهانی منبت بر دامنه افتخارات هنرمندان این استان افزوده است.

باید جهانی فکر کنیم

بیژن شهباز خانی که  ۲ دوره نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بوده در این رابطه تأکید دارد: ما در نیمه‌راهیم و اگر می‌خواهیم جهانی شویم، باید جهانی فکر کنیم و وحدتمان را تقویت کنیم.

وی حضور در بازارهای جهانی و توسعه صادرات را یکی از ضرورت‌های جهانی‌شدن می‌داند و خواستار تشکیل شورای راهبردی مبلمان ملایر متشکل از فرماندار، استاندار، رئیس سازمان مدیریت، شهردار، بانک‌ها، آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و سایر ارگان‌ها است و می‌گوید: نقش دانشگاه‌ها در این توسعه محوری است.

شهباز خانی تشکیل جلسات ماهیانه شورا، تعریف زیرشاخه‌ها و ترسیم مسیر تا جهانی‌شدن را از دیگر وظایف این شورای راهبردی برشمرده و اظهار می‌کند: ارتقای کیفیت، طراحی برتر و سایر شاخص‌ها همچون خدمات پس از فروش، مشتری مداری، بیمه و بندسازی در این مسیر ضروری است.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: ما برندی با عنوان ملایر می‌خواهیم و می‌توان یک شرکت سهامی بزرگ ایجاد کرد و بزرگ‌ترین واحد تولیدی مبلمان ملایر را ایجاد و خدمات ارائه شود.

شهباز خانی با تأکید بر اینکه این واحد تولیدی باید یک برند ملی شاخص باشد و ایران فقط از مبلمان منبت ملایر حمایت کند ادامه داد: مبلمان منبت ملایر باید صاحب میز کشوری صادرات باشد.

دغدغه تولیدکنندگان

در ملایر سالانه بیش از ۶۰ هزار دست  انواع مبل و منبت تولید می‌شود که این میزان ۶۵ درصد تولید کشور است.

تهیه مواد اولیه باقیمت بالا، بیمه فعالان مبل و منبت و خام فروشی محصولات دغدغه تولیدکنندگان مبل و منبت ملایر است.

علی طاهری یکی از منبت‌کاران در همین راستا می‌گوید: تأمین مواد اولیه همچون چوب و پارچه از مشکلات اصلی حوزه مبل و منبت است.

وی اظهار می‌کند: این مواد وارداتی است و باقیمت ارز آزاد وارد می‌شود و با بالا و پایین رفتن قیمت ارز تولیدکنندگان دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

وی با اشاره به این موضوع که پارچه‌های داخلی تنوع زیادی ندارند و ما مجبوریم از پارچه‌های وارداتی استفاده کنیم اظهار می‌کند: اگر دولت می‌توانست کارخانه‌های پارچه‌بافی را در منطقه راه‌اندازی کند  کمک زیادی به تولیدکنندگان می‌شد.

نیازمند حمایت دولت

وی ادامه می‌دهد: وقتی چوب گران می‌شود قیمت مبل هم افزایش پیدا می‌کند و لذا همین امر باعث شده تا بیشتر تولیدکنندگان نتوانند فروش اقساطی داشته باشند و یا کارگاه‌های خود را توسعه بدهند.

وی ابراز می‌کند: برای ورود به بازارهای جهانی باید سلایق و نیازهای بازار شناسایی و سپس به هنرمندان استان منتقل شوند تا آن‌ها بتوانند همگام با نیازهای بازارهای خارجی تولیدات خود را دسته‌بندی کنند.

طاهری بیان می‌کند: دست هنرمندان از بازارهای جهانی کوتاه است لذا در این راستا دولت حمایت جدی از خود نشان دهد.

وی عنوان می‌کند: در این شهرستان با چوب‌های راش، گردو، چنار، انواع مبل و منبت در سه نوع مصری، کلاسیک و مدرن و با سبک‌های گل‌درشت، گل ریز، انگلیسی، پشت بیضی، خرچنگی، متکایی، دسته چوبی، نیلوفری، سوزنی، سه‌بعدی، کلاسیک، استیل و راحتی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

طاهری بیان می‌کند: در کنار مبل، سایر مصنوعات همچون میز غذاخوری، میز مطالعه، صندلی، تخت خواب و آثار تزئینی هم در کارگاه‌های شهرستان ساخته و وارد بازار می‌شود که مشتری خوبی دارد اما این روزها قیمت مواد اولیه تأثیر سوئی بر بازار خرید گذاشته است.

وی تأکید می‌کند: اگر فضایی برای عرضه مستقیم تولیدات ایجاد و محصولاتی با ظرفیت صادراتی تولید شود، به‌طورقطع ازنظر اقتصادی می‌تواند دستاورد بیشتری برای صنعتگران منبت داشته باشد و این موضوع تنها در حیطه اختیتارات و توان دولت است و از دست منبت کاران محلی خارج است.

برچسب‌ها