اجراهای بخش موسیقی مقامی و محلی جشنواره موسیقی فجر در شامگاه یکشنبه (۲۷ بهمن ماه) با موسیقی بومی ترکمن و کردی ادامه یافت.

کنسرت موسیقی با چاشنی تبلیغات انتخابات

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، سالن سوره حوزه هنری که امسال نیز بیشتر میزبان اجراهای بخش موسیقی نواحی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر است، شامگاه گذشته میزبان گروه‌هایی از ترکمن صحرا و کردستان (دالاهو) بود.

در اجرای نخست، گروه «مقام چیلر» در مدت کوتاهی چند قطعه از موسیقی محلی ترکمن صحرا را با لباس محلی و شعرهایی به زبان محلی، با سازهای زهی دوتار و کمانچه، به همراه قطعه‌هایی بدون کلام اجرا کردند.

در وقت تنفس بین این گروه و تنبورنوازان دالاهو وقتی مخاطبان حاضر در سالن، در فضای لابی، با تراکت‌های روی میز مخصوص بروشورهای گروه‌های موسیقی مواجه شدند، با همین تصور تصمیم گرفتند از آن‌ها استفاده کنند، اما واقعیت این بود که برگه‌های موجود، تراکت‌های تبلیغاتی یک ائتلاف خاص حاضر در انتخابات مجلس شورا اسلامی بود.

هر چند شواهد گویای آن نبود که این برگه‌های تبلیغاتی، سازمان یافته یا با اطلاع مسوولان سالن در آنجا قرار گرفته بودند اما به هر حال، نفوذ تبلیغات و سوء استفاده سیاسی، تا گلوگاه هنر و بیخ متن جشنواره موسیقی فجر، برای علاقه‌مندانی که با هدف استفاده از موسیقی مقامی در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی حضور یافته بودند، تعجب‌آور و ناخوشایند بود.

پس از وقت تنفس، علاقه‌مندان حاضر که تعداد آنان نیز افزایش یافته بود، با حضور در سالن، شاهد هنرنمایی گروه تنبور دالاهو شدند. این گروه نیز با لباس‌های محلی، موسیقی مقامی کردی را با ساز تنبور و خوانندگی شعرهایی به زبان کردی، در مدت زمانی طولانی تر به نمایش گذاشتند؛ البته این گروه در پایان قطعه ای را هم با شعری از ادبیات کلاسیک ایران به زبان فارسی اجرا کردند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تا سه شب دیگر ادامه دارد و مراسم اختتامیه اول اسفند ماه برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها