با تشکیل مجلس قوی، می‌توان کابینه‌ای تعیین کرد که فعال و کارآمد باشد/مجلس یازدهم گام دومی خواهد بود

قدس آنلاین: روح‌الامینی دبیرکل حزب توسعه و عدالتو نامزد ائتلاف نیروهای انقلاب در  نشستی خبری  درباره فعالیت لیست‌ها و نحوه معرفی کاندیداها به مردم، گفت: در حال حاضر هشت جبهه ثبت شده سیاسی در کشور داریم که این جبهه‌ها می‌توانند، به شناسایی کاندیداها کمک کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بصیرت سیاسی در آحاد مردم ما بسیار بالاست، حتی در برخی مواقع از متوسط برخی احزاب ما بالاتر است و راضی کردن مردم ساده نیست، به ویژه اینکه فضای مجازی اکنون امکان جستجو و دسترسی به عملکرد و کارنامه‌ها را به سرعت در اختیار مردم می‌دهد.

روح‌الامینی در ادامه در ادامه سخنان خود در خصوص مشکلات اقتصادی موجود در کشور و راه های برون رفت از آن، اظهار داشت: در کشور دو تفکر وجود دارد، یکی تفکر غربگرا است که نگاه به خارج از کشور به ویژه غرب دارد تا بتواند مشکلات را حل کند و دیگری تفکری است که نگاه به درون کشور و ظرفیت‌های موجود دارد. البته در هیچ کدام از دو تفکر منعی برای مراوده با جهان نیست اما مهم این است که این مراوده با تکیه بر داخل و توانمندی‌های داخلی پیش برود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تبادلات تجاری و مالی ما با کشورهای همسایه می‌تواند تا سطح چند برابر حجم فعلی افزایش پیدا کند و به رقمی بزرگتر از عددی که می‌شود با اروپا و آمریکا تجارت کرد، برسانیم که این امر نیازمند تغییر تفکر در مجلس و دولت است. لذا نیاز است تا تمرکز و توجه ویژه‌ای به کشورهای آسیای میانه، همسایگان صورت گرد و نگاه به شرق که تصمیم نظام است، عملی و اجرایی شود. این تبادلات مالی و تجاری می‌تواند میان ما و همسایگان رونق اقتصادی و هم همبستگی و همدلی ایجاد کند.

رییس حزب توسعه و عدالت در ادامه با بیان این که اصلاح‌طلبان اکنون باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، اظهار داشت: دسته‌بندی‌های گذشته اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌تواند برای توصیف وضعیت فعلی سیاسی کشور کفایت کند و جوابگو باشد، شاید به همین دلیل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تشکیل شد، در واقع شکل‌گیری جدیدی از نیروها برمبنای دو خط فکری بازگشت به انقلاب و معارف آن و ادامه همین وضعیت موجود، در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلب‌ها شش سال دولت، یک دوره مجلس و برخی شوراهای شهر در شهرهای بزرگ را در اختیار داشتند و باید کارنامه ارائه کنند، همچنین ما بر این باوریم که فارغ از اینکه در زیر گفتمان چه کسی روی کار بیاید، نیروهای انقلاب انتخاب مردم خواهد بود، در نتیجه با تشکیل مجلس قوی و کارآمد، می‌توان کابینه‌ای تعیین کرد که فعال و کارآمد باشند، بجای افرادی که پیر و خسته و امتحان پس داده هستند، حتی بعضی از این‌ها از این منصب به منصب دیگر می‌رود برای مثال از یک نفر از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر می‌رود، این ها باید جای خود را به نیروهای جوان و با انگیزه بدهند.

روح‌الامینی در خصوص پیش بینی از ترکیب احتمالی مجلس آینده، اظهار داشت: باید منتظر تصمیم مردم باشیم اما پیش‌بینی می‌شود که مجلسی با برنامه‌ریزی حول محور پاسخگویی به نیازهای اولیه مردم شکل بگیرد و غلبه عددی منتخبان با نیروهای انقلابی خواهد بود و مجلسی گام دومی خواهیم داشت، مجلسی که در همه جهات متفاوت از ده مجلس گذشته باشد.

وی افزود: البته شورای ائتلاف قرار نیست که بعد از انتخابات کار را راه رها کند، در نشست‌ها و جلسات مستمر بر عملکرد نمایندگان فهرست نظارت خواهد کرد، همچنین مساله نظارت بر نمایندگان هم باید جدی گرفته شود، قانون فعلی در همین حد هم که هست و بروز نیست، اما با تاخیر اجرا می‌شود، مثلاً فردی که تخلف چند میلیاردی می‌کند و شما چند میلیون تومان او را جریمه کنید خب این چندان جلوگیری کننده نمی‌تواند باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین اظهار داشت: نکته دیگر قوه قضاییه است، قوه قضاییه در برخورد با کسانی که تخلف مالی انجام می‌دهند باید با سرعت و دقت و همچنین بدون تبعیض به پرونده ها رسیدگی کند، اما نکته مهم دیگر فعالیت رسانه‌ها است، من در پرونده‌ای که ده سال است با مواجه هستم، بارها گفتم برخی أصحاب قدرت و ثروت که از خدا و پیغمبر ترسی ندارند و حساب نمی‌برند، از رسانه حساب می‌برند و می‌ترسند، لذا نیاز است تا رسانه‌های فعال و پویایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: تیم اقتصادی فهرست ایران سربلند برای مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود مانیفستی را آماده کرده‌اند و براساس این برنامه‌ها عمل خواهد شد، نکته‌ای که قابل توجه است اقدام دولت‌ها در خصوص کاهش یا قطع بودجه طرح‌های عمرانی در تنگناها است، ما تلاش خواهیم کرد با صرفه‌جویی از بودجه‌های مازاد آن‌ها را به آحاد ملت برگردانیم، همچنین برخی اصلاحات ضروری که نیاز است در کشور صورت گیرد مانند؛ اصلاح ساختاری بودجه، اصلاح نظام مالیاتی و موارد دیگر که با تکیه بر نظام‌های یکپارچه‌ای که در سامانه‌های هویتی کشور وجود دارد کاملا قابلیت اجرایی شدن دارد.

روح‌الامینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که «در گذشته سه دوره پی‌درپی اکثریت مجلس و یک دولت هشت ساله توسط اصولگرایان مدیریت شده و اصلاحاتی که اکنون مطرح می‌کنید، انجام نشد، حال چطور قرار است همان جریان اصولگرا به یکباره اقدام به انجام چنین اصلاحات ساختاری و اساسی‌ کند؟»، گفت: دسته بندی‌های گذشته مربوط به گذشته است، اگر در گذشته بمانیم پاسخ خود را نخواهیم گرفت، سپهر سیاسی کشور به بازآفرینی جدیدی نیاز دارد و این در حال شکل‌گیری است، به نظر می‌رسد نقطه عطف این بازآفرینی همین انتخابات مجلس باشد.

وی ادامه داد: نکته دیگر بحث ژله‌ای بودن سیاست است، با تعارف و رودربایستی نمی‌شود کشور را اداره کرد. همچنین نمی‌توان خلاف و تخلف در اردوگاه خودی را نادیده بگیریم و تخلف اردوگاه رقیب را پیگیری کنیم.

روح‌الامینی در ادامه تصریح کرد: جریان انقلابی به صحنه آمده که با هیچکس در موضع خلاف حتی اگر از خودش باشد، تعارف نکند، دوم اینکه افرادی به مجلس بروند که بی نیاز باشند نه اینکه میلیاردها تومان هزینه کنند که به مجلس بیایند. برای مثال در بسیاری از شهرستان‌های کوچک به شدت شاهد انتصابات خانوادگی هستیم که این موارد اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد و از هر کسی باشد محکوم است.

وی افزود: اکنون همه جریان‌ها حتی جریان اصلاح‌طلب در حال پوست‌اندازی است و کسانی که در این کارنامه گذشته نقش و سهم داشتند اکنون مورد اقبال نیستند و آن‌ها که امتحان خود را پس داده‌اند دوباره در کرسی امور قرار نخواهند گرفت، این پوست‌اندازی بسیار جدی است و محور آن در هر دو جریان بازگشت به گفتمان انقلاب است.

رییس حزب توسعه و عدالت در ادامه خاطرنشان کرد: تعامل ما با دولت جاری این خواهد بود که تا آخرین ساعت آن را کمک، حمایت و هدایت کنیم به مسیری که به نفع مردم باشد، در حالی که تا پیش از این اینگونه بود که شما با رقیب مخالفت کنی و در این دشمنی هیچگونه منافع عمومی را در نظر نگیری اما جریان انقلاب می‌گوید با رقیب در جهت منافع کشور معاضدت و هدایت می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: ممکن است بگویید این چه ضمانتی دارد؟ ضمانت این مساله رویش‌هایی است که در حال شکل‌گیری است، حتی جوانان اصلاح‌طلب انقلابی به میدان آمده‌اند که کارنامه افراد پیر و خسته و واداده به نام آنها نوشته نشود و در اردوگاه اصولگرایان هم چنین شرایطی است.

روح‌الامینی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص عدم پیگیری پرونده قائم مقام شهرداری علیرغم پیگیری‌های فراوان در سایر پرونده‌های مفاسد اقتصادی و این که چنین تناقضی شائبه سیاسی‌کاری در مساله برخورد با فساد را ایجاد می‌کند و از سوی دیگر در ظاهر با گفته شما مبنی بر برخورد بدون تعارف با تخلف و فساد تناقض دارد، اظهار داشت: بحث من در ارتباط با مجلس آتی بود که پیش‌گیرانه و نظارتی خواهد بود، برای مثال کمیسیون اصل نود می‌تواند بر همه قوا و نهادها نظارت کند و این کار را در صورت پیروزی انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: این که قوه قضاییه چه می‌کند، خودشان باید پاسخگو باشند، اما از نظر ما تخلف، تخلف است، فساد، فساد است، کوچک و بزرگ یا خودی و غیرخودی هم ندارد.

روح‌الامینی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در چهل سال گذشته روابط شکل گرفته در بعضی از لایه‌های حکومتی و مدیریتی با ازدواج‌های فامیلی که در ظاهر ویترین متفاوتی دارند اما در پشت پرده به واسطه این روابط نسبی و سببی در مقابل اصلاحات و مبارزه با فساد به معنی واقعی مقاومت می‌کنند تا به نتیجه نرسد، لذا مجلس اگر بتواند زیرساخت‌های قانونی و نظارتی خود را فارغ از تعلقات دنبال کند حتما به نتیجه خواهد رسید و کسی جرات نخواهد کرد این روابط و ارتباطات را سپر بلای خودش قرار دهد، برای مثال برخی از تحقیق و تفحص‌ها در مجالس گذشته یا به سرانجام نمی‌رسید یا انقدر طولانی می‌شد که از خاصیت میافتاد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها