مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال ۱۸۰ هکتار گلخانه در این استان به سطح زیر کشت این شیوه از تولید محصولات کشاورزی افزوده شده است.

۱۸۰ هکتار گلخانه جدید در خراسان رضوی راه‌اندازی شد

به گزارش قدس آنلاین، سیدهاشم نقیبی افزود: برنامه هدف‌گذاری امسال ایجاد ۲۴۵ هکتار گلخانه جدید در خراسان ضوی بود که تاکنون ۱۸۰ هکتار آن به صورت قطعی اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: ۳۸۸ هکتار گلخانه و محیط‌های کنترل شده تا انتهای پارسال در خراسان رضوی اجرا و فعال بود. این رقم نسبت به سال ۱۳۹۲ و آغاز کار دولت تدبیر که ۱۱۸ هکتار بود حدود سه برابر بیشتر شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی رتبه سال ۱۳۹۳ این استان را در زمینه سطح زیر کشت گلخانه جایگاه دهم کشور اعلام و بیان کرد: با توجه به افزایش سطح در این بخش هم‌اکنون خراسان رضوی ششمین استان کشور در کشت گلخانه‌ای محصولات کشاورزی است.  

وی همچنین گفت: ۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌ای امسال برای توسعه کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی تخصیص یافته است. توصیه می‌شود صاحبان چاههای کشاورزی و منابع آب به ویژه در دشتهای مشهد، چناران، فریمان، تربت‌جام، نیشابور، فیروزه، تربت‌حیدریه و سبزوار از این تسهیلات استفاده کنند.

نقیبی بدون اشاره به میزان تسهیلات پرداخت شده در استان افزود: تاکنون درصد قابل توجهی از این میزان تسهیلات به کشاورزان پرداخت شده است.

وی در ادامه همچنین به مزایای کشت گلخانه‌ای اشاره و بیان کرد: هر هکتار گلخانه برای ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند و برداشت محصول در آن طی همه ایام سال انجام می‌شود.

رتبه ششم را در کشور داریم

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی راه‌اندازی هر هکتار گلخانه را نیازمند ۱۲۰ میلیارد تا ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اعلام و بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی تا پایان سال ۱۴۰۵ و نیز مطابق برنامه شش ساله، ساخت دو هزار و ۳۰۰ هکتار گلخانه‌ در در خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون ساخت ۴۳۵ هکتار کشت گلخانه‌ای در همین قالب محقق و در خراسان رضوی اجرایی شده است.

نقیبی گفت: هم‌اکنون هزار و ۲۰۰  بهره‌بردار گلخانه در خراسان رضوی فعالیت دارند.  

خراسان رضوی با برخورداری از ظرفیتهایی مانند یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کشتزار،  ۱۴.۶ میلیون واحد دامی و تولید افزون بر ۱۰ درصد تولیدات زراعی، باغی و دامی کشور، در حوزه کشت گلخانه نیز توانسته اقدامات خوبی را به اجرا گذارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها