علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با قدس درباره شاخصه‌های نماینده مردمی و اینکه مجلس یازدهم برای رفع مسائل کنونی جامعه و دستیابی به اهداف باید چه اولویت‌هایی را در دستور کار قرار دهد، اظهار داشت: قاعدتاً اولویت اول تمامی دستگاه‌های مسئول و از جمله مجلس، توجه و تمرکز برای بهبود شرایط معیشتی مردم است.

مجلس یازدهم از کانون‌های قدرت و ثروت نهراسد

قدس آنلاین: علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با قدس درباره شاخصه‌های نماینده مردمی و اینکه مجلس یازدهم برای رفع مسائل کنونی جامعه و دستیابی به اهداف باید چه اولویت‌هایی را در دستور کار قرار دهد، اظهار داشت: قاعدتاً اولویت اول تمامی دستگاه‌های مسئول و از جمله مجلس، توجه و تمرکز برای بهبود شرایط معیشتی مردم است. فسادی که در عرصه اقتصادی و نهادهای سیاسی دیده می‌شود، سبب بروز و شیوع فساد در دیگر بخش‌های جامعه نیز شده است. نسل جوان امروزی نه ابتدای انقلاب و نه دوران جنگ و ایثار و آرمان‌خواهی‌های آن را دیده‌اند، به همین دلیل تنها موضوعی که آن‌ها خودشان را با آن مواجه می‌بینند، مسائل اقتصادی و فسادهای کلان است که البته ممکن است مقصر بروز چنین مسائلی را انقلاب و حاکمیت کشورمان بدانند. همین موضوع سبب فرو کاستن از سرمایه اجتماعی و آسیب‌پذیر شدن کشور در مقابل تبلیغات گسترده دشمنان و براندازان داخلی و خارجی می‌شود و نسل جوان را در برابر انواع توطئه‌ها بی‌دفاع می‌کند؛ بنابراین قطعاً باید اولویت نخست، خروج از مسائل اقتصادی فعلی و بهبود یافتن آن باشد.

فشارها بر دوش مردم است

علی صوفی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در بین تمامی مردم و کشورهای دنیا به خاطر مقاومت در برابر آمریکا از جایگاه خاصی برخوردار است و تنها کشوری بوده که با وجود فشارها و هزینه‌های فراوانی که توسط آمریکا به آن تحمیل‌شده، مقاومت کرده است. گرچه مردم این شرایط را درک و در برابر تحریم‌ها مقاومت می‌کنند، اما به‌هرحال فشارها بر دوش مردم است و باید برای آنان زندگی بهتری فراهم شود. در زمان جنگ فشارهای اقتصادی و خارجی بسیاری به مردم بود و تمامی دنیا علیه ایران بسیج شده بود، با این‌ حال آن‌ها آن زمان ایستادگی کردند، درحالی‌که اکنون مردم آستانه تحملشان به خاطر وجود فسادها، تبعیض و ناکارآمدی مسئولان و نمایندگان پایین آمده است.

مجلس باید منافع شخصی را کنار بگذارد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در چنین شرایطی، مردم انتظار اجرای اقدام‌ها و برنامه‌های قاطع و ضد فساد را دارند؛ بنابراین مجلس باید اولویت خود را در این زمینه بگذارد که در کنار مردم و همراه با آنان باشد و منافع شخصی را کنار گذاشته و از کانون‌های قدرت و ثروت نهراسد. اگر زمانی نیاز شد که نماینده با کانون‌های قدرت درگیر شود و این کانون‌ها آن‌قدر قدرتشان زیاد باشد که نماینده صندلی نمایندگی‌اش را از دست بدهد یا خطرات دیگری برایش پیش بیاید، بتواند همچنان از حقوق و منافع مردم دفاع کند تا مردم احساس کنند که این فرد نماینده واقعی آن‌هاست. اگر مجلس در راه احقاق حقوق مردم ایثارگرانِ حرکت کند، قطعاً می‌تواند مجلس کارآمدی باشد.

وی همچنین گفت: نگاه نمایندگان باید به وکلای خود باشد و درواقع اگر آنان درصدد انجام‌وظیفه نمایندگی هستند باید صدای مردم و رأی دهندگان باشند و نیازها و مشکلات آنان را درک کنند. نمایندگان باید از جنس مردم و حامی فقرا باشند، نه اینکه زندگی کاخ‌نشینی داشته باشند. نمایندگان باید ببینند که قوانین موجود کجاها ایرادهایی دارد و برای مردم مشکل ایجاد کرده است تا آن قوانین را تصحیح و رفاه و اجتماعی را فراهم کنند.

علی صوفی بیان کرد: نمایندگان باید با قوانین و اقدام‌های شفاف گرایانه زمینه‌های بروز و ظهور فساد را بخشکانند. اگر نگاه مسئولان مردمی باشد، دیگر نمی‌توانند با مفسد در هر مقام و موقعیتی که باشد، سازش کنند.

برچسب‌ها