بیست و سومین عصر کتاب به بزرگداشت اسماعیل امینی، شاعر و طنزپرداز اختصاص داشت.

افرادی مانند اسماعیل امینی فاصله دانشگاه را با جامعه کم می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب در این مراسم ضمن اشاره به اینکه سال‌هاست اسماعیل امینی را می‌شناسد، چه از زمان مسئولیتش در وزارت ارشاد و چه سایر مسئولیت‌ها اظهار داشت: اسماعیل نام نیکی است برای او؛ چرا که قربانی جهت‌گیری و نگاه‌ها شده است و امینی از این باب برازنده اوست؛ چرا که امین سازمان‌ها و نهادها بوده که این نشان از نام نیک او دارد.

به گفته وی، بنده او را در حوزه شعر و شاعری و طنازی از افراد دغدغه‌مند می‌شناسم. شاید اگر اشاره کنیم به حوزه طنز باید نامی هم از کیومرث صابری به میان آوریم؛‌ چرا که امینی شاگردی او را کرده است و در گل‌آقا صابری برای حفظ کرامت انسان‌ها تلاش می‌کرد و این مسأله خط قرمزش بود. امروز امینی هم این‌گونه است. علاوه بر اینکه اخلاق‌مداری او برای ما الگوست.

مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد: از خصوصیات اسماعیل امینی می‌توان به کم‌حرف بودن، محجوب بودن و صراحت لهجه اشاره کرد. او بچه خلخال و در نازی‌آباد زیسته است و این منطقه به لحاظ فرهنگ، سیاست و ورزش چهره‌پرور بوده و بسیار حاصلخیز است.

وی ادامه داد: او برای زبان فارسی دغدغه‌مند است و حفظ آن را از ارکان فرهنگی می‌داند. دغدغه او همین است: زبان فارسی حفظ شود؛ چرا که سیستم آموزشی ما به این مسائل توجهی ندارد و در حفظ آن کوشا نیست.

حسینی‌پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: ‌اسماعیل امینی معتقد است در حوزه فرهنگ و سیاست، فرهنگ باید بر سیاست سروری کند.


قدردانی امینی از حضور فرهیختگان در مراسم نکوداشت خود

در او منش «مظاهر مصفا» منعکس است

در بخش دیگری از مراسم سهیل محمودی به فضیلت‌های علمی و عملی اسماعیل امینی اشاره کرد و او را از افرادی دانست که فاصله دانشگاه را با جامعه کم می‌کند. وی گفت: افرادی که می‌توانند بین فضای آکادمیک روشمند و آنچه شوریدگی و جنون‌مندی ادبیات است، اتصال ایجاد کند، برجسته هستند و این یک اتفاق خوب است. در روزگار ما تا پیش از دکتر خانلری این فاصله وجود داشت، اما افرادی که دربردارنده این فاصله هستند، صاحب همت‌اند.

وی به چهره‌هایی چون استاد زرین‌کوب، قیصر امین‌پور، دکتر خانلری و... اشاره کرد و توضیح داد: بدون شک در نسل جدیدتر اسماعیل امینی از افرادی است که همچون اساتید نامبرده تلاش کرده تا فاصله‌ها را بردارد. دکتر خانلری سرآغاز این جریان بود، اما ما برای نقد ذوقی و روشمند، باید قدرشناس اسماعیل باشیم. من قدیمی‌ترین رفیق اسماعیل هستم. توفیق دیگرم این بود که با او همسایه هم بودم و این مسأله شناخت من را از او جدی‌تر کرد.

سهیل محمودی در پایان سخنانش گفت: اسماعیل، فردی جدی است و افرادی که اخم خاصی دارند، دید بیرونی آن است که نمی‌توان وارد دروازه وجودشان شد، اما وارد که شدی دیگر نمی‌توانی از آنها جدا شوی. اسماعیل از افرادی است که دیر صمیمی می‌شود و دیر می‌توان به او نزدیک شد، ‌اما وقتی همراهش شویم درمی‌یابیم که چقدر همراه است. در او منش مظاهر مصفا منعکس شده است.


جواد محقق و مصطفی رحماندوست در حال تقدیر از دکتر اسماعیل امینی

اگر مردم مثل او بودند، جامعه بهتری داشتیم

جواد محقق از دیگر اساتیدی بود که در این نشست گفت: ادب، وقار، متانت و حضور آرام‌بخش اسماعیل امینی برای همه دلچسب است. تعادل در رفتار و گفتار، کیمیای کمیابی است که در او عیان است. او یک انسان چند بعدی است که به دور از تکلفات شبه روشنفکرانه، دین‌مدارانه زندگی کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: مهم‌ترین ویژگی اسماعیل امینی این است که اگر مردم مثل او بودند حتماً جامعه، محیط و خانواده و کلاس بهتری داشتیم.


حجت‌الاسلام محمدرضا زائری

قلعه‌بان ادبیات فارسی

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری سخنران دیگر این مراسم بود که اظهار داشت: ارادت من به اسماعیل امینی بخشی جنبه شخصی و دیگری کارکرد اجتماعی اوست. امینی از افرادی است که میراث‌دار، نگهبان و قلعه‌بان ادبیات فارسی است. ما به او مدیونیم.

مردی که بین‌الطلوعین کتاب می‌خواند

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با بیان چند خاطره از اسماعیل امینی گفت: یکی از خوبی‌های سودمند آقای امینی این است که وقتی سفر می‌رویم، نماز صبح را با او به موقع می‌خوانیم و او بین‌الطلوعین کتاب می‌خواند. از دیگر نکات او سادگی و صراحت است. به همین دلیل در زد و بندهای نان و آب‌دار دخیل نمی‌شود و هیچ گاه برای خود دعوا نکرده است، اما برای احقاق حق دیگران به دفاع برمی‌خیزد.

وی در پایان گفت: اگر قرار باشد یک فضیلت برای او مطرح کنیم، معلمی است. همه کسانی که با او نشست و برخاست داشتند، اذعان می‌کنند که در هر نشست و برخاست با او چیزی آموخته‌اند. آقای امینی از آثارش بزرگ‌تر است.

جواد نوری از همدان شعری طنز خواند و آن را به اسماعیل امینی تقدیم کرد.


از راست، محمدعلی بهمنی، مصطفی رحماندوست و ساعد باقری در آیین نکوداشت دکتر اسماعیل امینی

سه ویژگی اسماعیل امینی

افسون امینی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که به تشابه فامیلی خود با اسماعیل امینی اشاره کرد و گفت: نسبت فامیلی نداریم، اما ۲۰ سال رفاقت و پیوند خواهر ـ برادری با آقای امینی دارم. وجه برجسته ایشان که برای من مورد توجه است، اینکه نسبت به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، بی‌تفاوت نیست. این ویژگی یک شاعر را پویا نگه می‌دارد و نسبت به سرزمینش متعهد می‌دارد.

وی در پایان سخنانش به سه ویژگی اسماعیل امینی اشاره کرد و گفت: صراحت، پشتکار و فروتنی آقای امینی برای هر فردی آموختنی است.


ساعد باقری در مراسم نکوداشت اسماعیل امینی

هرکس با او زندگی کند، سواد زندگی کردنش بالا می‌رود

ساعد باقری آخرین سخنران این مراسم بود که در سخنانی گفت: افرادی از جنس اسماعیل امینی انصافا کم هستند. مواجهه او با بچه‌های جوان در موضع خلاقیت ارزشمند است. با وجود او درخشش‌هایی می‌بینیم؛ چرا که انس و الفت او با جوان‌ترها مسئولانه است و موجب شده جوان‌ها به او اعتماد کنند. ما فکر می‌کردیم استاد اوستاها دیگر ظهور نخواهد کرد اما تبریک می‌گویم؛ چرا که هنوز امثال امینی‌ها هستند؛ هر چند اندک‌اند. من از او ممنونم که شعله امید را در دل افرادی چون من روشن نگه داشت. هر کس با او نشست و برخاست کند، سواد زندگی کردنش بالا می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها