در سه‌شنبه‌های فرهنگی این هفته از مجموعه سکه‌های ضرب تبریز موجود در گنجینه آستان قدس رضوی رونمایی شد.

سکه‌های تاریخی ضرب تبریز رونمایی شد/ از کشف سنگ قبر «عباسقلی میرزا» تا سکه‌های ایلخانی در حرم

به گزارش قدس آنلاین، در چهل‌وپنجمین برنامه «سه‌شنبه‌های فرهنگی» از مجموعه سکه‌های ضرب تبریز موجود در گنجینه آستان قدس رضوی رونمایی شد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه در سال آینده در یک قالب جدید سه‌شنبه‌های فرهنگی را برگزار می‌کنیم، خاطرنشان کرد: مراسم سالگرد سه‌شنبه‌های فرهنگی در دستور کار است، همچنین سال‌نامه و تمبر این مراسم چاپ شده که به زودی رونمایی می‌شود.

بیشترین آثار کشف شده در حرم مربوط به ۲۵ سال اخیر است

رئیس اداره پژوهش و معرفی آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در حاشیه این مراسم، گفت: حفاظت یعنی تمام اقدامات را جهت حفاظت از امورات مختلف استفاده کنیم که موزه‌های آستان قدس در دو دهه اخیر در این امر موفق بوده است.

حشمت کفیلی با اشاره به اینکه در جمع‌آوری آثار نیز نقش ویژه‌ای داشته‌ و گام‌های محکمی را برای حفظ میراث فرهنگی برداشتیم، بیان کرد: یکی از سکه‌های که رونمایی می‌شود مربوط به سال ۴۶ است که در زیر گنبد دارالسلام پیدا شد.

وی افزود: حرم مطهر رضوی از قرن سوم هجری بعد از شهادت امام رضا(ع) کانون توجه شیعیان جهان بوده است، بررسی اسناد در آرشیوهای آستان قدس نشان می‌دهد آثار ارزشمندی در این محوطه تاریخی کشف‌شده است.

رئیس اداره پژوهش و معرفی آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه بیشترین آثار کشف شده مربوط به ۲۵سال اخیر است، یادآور شد: خوشبختانه قادر به مستندسازی آثار بوده‌ایم، یکی از قدیمی‌ترین اشیاء سنگ قبر عباسقلی میرزا بود که جزو آثار قدیمی موزه است، در سال ۸۳ نیز در خاک برداری مهمان سرای حضرت سکه‌هایی از دوره ایلخانان یافت شد.

گفتنی است؛ این مراسم به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای قم در سال ۱۳۵۶ برگزار شد، همچنین روز گذشته ۱۰۰سکه از شمال و تهران توسط محمدتقی صفار به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها