همزمان با ۲۹ بهمن ماه، سالروز قیام مردم تبریز، چهل و پنجمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی با رونمایی و معرفی مجموعه سکه‌های تاریخی ضرب تبریز صبح دیروز در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری صحن کوثر حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

روایتی از کشف کوزه پر از سکه در حرم مطهر رضوی

حسین مروج/

 همزمان با ۲۹ بهمن ماه، سالروز قیام مردم تبریز، چهل و پنجمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی با رونمایی و معرفی مجموعه سکه‌های تاریخی ضرب تبریز صبح دیروز در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری صحن کوثر حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

رئیس اداره مطالعات و معرفی آثار موزه‌ای آستان قدس رضوی در این مراسم در زمینه جذب و جمع‌آوری اشیای موزه‌ای گفت: حرم مطهر امام رضا(ع) از قرن سوم هجری قمری و پس از شهادت آن حضرت، کانون توجه و تمرکز شیعیان و مؤمنان به خاندان نبوت و امامت بوده و به مرور زمان در اعصار و ادوار مختلف نیز بر اثر نیاز مجاوران و زائران، توسعه یافته است و از این رو در این مکان آثار و مدارک تاریخی وجود دارد که در مدت ۱۲ سده گذشته در اثر سکونت اقوام و افراد گوناگون ایجاد شده و به جا مانده است.

حشمت کفیلی افزود: بررسی اسناد و مدارک موجود در آرشیوهای آستان قدس رضوی و همچنین وجود برخی آثار مکشوفه در موزه و خزانه اشیای تاریخی حرم مطهر امام رضا(ع) نشان از کشف آثاری ارزشمند در سال‌های گذشته تا حال حاضر از این محوطه تاریخی دارد.

وی ادامه داد: این اشیا شامل انواع سفالینه‌ها مربوط به دوره اسلامی، سکه‌های طلا مربوط به دوره‌های ایلخانان مغول و صفوی، سکه‌های نقره و مس مربوط به دوره صفوی و قاجار، ظروف فلزی، اشیا و کتیبه‌های سنگی و جزو آن است.

این مقام مسئول درباره برخی از اشیای تاریخی کشف شده در دوره معاصر و سال‌های اخیر اظهار کرد: در بین اسناد موجود در مدیریت اسناد آستان قدس رضوی، سند شماره ۸۷۹۴۵ صفحه ۷ و ۱۵ به کشف یک ظرف سفالی سفید رنگ حاوی ۱۰۱ عدد سکه طلای دوره شاه طهماسب صفوی به تاریخ‌های ۹۷۸-۹۳۵ هجری قمری و در جریان تعمیر گنبد دارالسلام حرم مطهر امام هشتم(ع) اشاره دارد.

کفیلی تصریح کرد: این اشیا که پس از بررسی و کارشناسی در موزه آستان قدس رضوی به نمایش درآمدند، در ۲۱ مهرماه سال ۱۳۴۶ شمسی کشف شدند.

وی افزود: این سکه‌ها در سال‌های ۹۳۱ تا ۹۷۸ هجری قمری در شهرهای مشهد، قزوین، اصفهان، کاشان، تبریز و... ضرب شده‌اند.

رئیس اداره مطالعات و معرفی آثار موزه‌ای آستان قدس رضوی افزود: در سال ۱۳۸۳ شمسی هم در جریان خاکبرداری و توسعه مهمانسرای آستان قدس رضوی، تعداد ۳۴۰ عدد سکه طلا مربوط به دوره ایلخانان مغول و دو عدد مربوط به دوره خوارزمشاهیان نیز کشف شد.

گفتنی است، در ادامه این مراسم، توسط محمدحسین یزدی‌نژاد؛ مسئول گنجینه تمبر و اسکناس آستان قدس رضوی، محمدتقی صفار؛ کارشناس و از واقفان سکه به موزه آستان قدس رضوی و یکی از کارشناسان مجرب سکه‌شناس، توضیحاتی درباره سکه‌های ضرب تبریز موجود در گنجینه رضوی برای اطلاع حاضران بیان شد.

برچسب‌ها