قدس آنلاین- در انتخابات امسال برخی از نامزدهای انتخاباتی شیوه‌های تبلیغاتی غیرمتعارفی را برای جلب افکار عمومی در پیش گرفتند که بیشتر شبیه تلاش فروشندگان کف بازار برای عرضه کالا بود!

راه‌اندازی ستاد کباب خوران تا ستاد سوخت/رای گیری با چای و قلیان رایگان

قدس آنلاین-گروه استان ها: برخی از کاندیداها به‌جای آن‌که بر برنامه‌ها و هم‌چنین توان مدیریتی خود تکیه کنند متأسفانه بر رنگ و لعاب آرایش‌ها و نحوه فتوشاپ عکس‌ها زوم کردند تا آنجا که وقتی نمایندگان را از نزدیک مشاهده کرده و با عکس‌های تبلیغاتی آن‌ها مقایسه می‌کنیم با چهره‌ای متفاوت روبرو می‌شویم که تشخیص آن کمی سخت است!

بنا بر گفته بسیاری از جامعه شناسان استفاده از جلوه‌های بصری برای کسب توجه مردم حال چه استفاده از پوسترها و کلیپ‌های تبلیغاتی بارنگ‌ و لعاب جذاب و یا  پوشش‌های عجیب و آرایش غلیظ، همه به‌نوعی در راستای فریفتن افکار عمومی است و این‌چنین روش‌هایی در انجام تبلیغات فاصله گرفتن از فضای بحث و مناظره جدی در خصوص رویکردهای سیاسی نامزدهای انتخابات است .

اجاره تالارهای شهر برای برگزاری سخنرانی با حضور  اعضای فامیل به نام «استقبال مردمی»، به‌کارگیری موسیقی پاپ برای ایجاد هیجان در بین جوانان،اجرای برنامه طنز و برگزاری مسابقه با اهدای جوایز ازجمله روش‌هایی بود که امسال برخی از نامزدها برای جلب  نظر مردم به کار گرفتند که حکایتی طنزآمیز و خواندنی است.

آذربایجان شرقی: ساخت ۳ کارخانه خودروسازی

بیمه یک‌ساله همه واحدهای مسکونی یکی از مجتمع‌های تبریز یکی از حربه‌هایی بود که یکی از نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه تبریز در راستای جلب  افکار عمومی از آن بهره برد.

برخی دیگر از نامزدهای انتخابات مجلس در آذربایجان شرقی نیز به شگردهایی همچون نشست و صرف«سوپ هم‌اندیشی» برای جلب نظر رأی‌دهندگان روی آوردند.

تطمیع مردم برای رأی دادن یک تخلف انتخاباتی  و فریفتن افکار عمومی است استفاده از مانکن‌های زنده و رنگ‌آمیزی شده برای در دست گرفتن پوستر نامزدها از دیگر ابزارهای تبلیغاتی نامزدها بود که در خیابان‌ها خودنمایی می‌کرد.

وعده‌های خارج از عرف و فراتر از اختیار نمایندگی که بیشتر رنگ و بوی پوپولیستی داشت، از دیگر شگردهای تبلیغاتی انتخابات دوم اسفند در آذربایجان شرقی بود.

به‌عنوان نمونه یکی از نامزدهای حوزه انتخابیه مرند و جلفا در برنامه‌های تبلیغاتی خود اعلام کرد که در صورت انتخاب به نمایندگی مجلس، سه کارخانه مهم ازجمله خودروسازی در محل احداث می‌کند. 

البرز: چای و قلیان رایگان است

سرویس چای و قلیان رایگان ازجمله شگرد تبلیغاتی بود که یکی از نامزدهای انتخاباتی در استان البرز به کار گرفت.

این نامزد انتخاباتی با اجاره یک سفره‌خانه سنتی و نصب بنر اعلام کرد از ۲۷ بهمن‌ماه به مدت پنج روز برای سرویس چای و قلیان رایگان است.

کهگیلویه و بویر احمد: رأی بده چهار لیتری بنزین بگیر

یکی از نامزدهای انتخاباتی در کهگیلویه و بویر احمد نیز در جریان تبلیغات با ارائه سوخت به مردم سعی کرد تا آرای مردم را به نفع خود به مصادره درآورد که البته با مداخله قوه قضائیه بساط این نوع اقدام جمع شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس‌کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در همین رابطه گفت: افرادی که در شهرستان کهگیلویه برای خرید رأی بنزین رایگان به مردم می‌دادند، شناسایی شدند و برای آن‌ها پرونده تشکیل‌شده است.

سید عیسی حسنی اظهار داشت: افراد مذکور،عوامل وابسته به یکی از نامزدهای انتخابات مجلس بودند که مبادرت به تهیه حواله و دادن بنزین رایگان به برخی افراد برای خریدوفروش رأی کرده بودند.

قزوین: اهدای کارت نقدی به خانواده عروس داماد  

در یکی از حوزه‌های انتخابیه و در تاکستان شام دادن و حضور پررنگ در مراسم عزاداری و شرکت در مجالس روز زن با حضور برخی نمایندگان رد صلاحیت شده و توزیع کارت‌های هدیه ازجمله روش‌های به‌کارگیری شده برای جلب نظر مردم بود.

شنیده‌ها حاکی است در شهر قزوین و در مراسم جشن عروسی دریکی از تالارهای هفت‌سنگان یکی از نامزدها نسبت به توزیع کارت هدیه  ۲۰۰ هزارتومانی به بستگان داماد اقدام کرد.

لرستان: حمایت از خودروهای شوتی

برخی از کاندیداها نیز در استان لرستان صرف‌نظر از تجمعات و همایش‌ها، مهمانی‌های پرهزینه، ائتلاف‌های طایفه‌ای و قسم خوردن‌ها،یکی از قدیمی‌ترین روش‌های جلب آرا مردم همان شعارهای محقق نشدنی و وعده‌های پوچ را در پیش گرفتند.

نامزدهای انتخاباتی حتی اعلام کردند که در صورت رأی آوردن حتی از خودروهای حامل کالای قاچاق و موسوم به شوتی‌ها حمایت می‌کنند و حتی برای این استان کارخانه و آزادراه می‌سازند!

کرمانشاه: نامزدهایی که یک‌شبه دکتر شدند

در استان کرمانشاه نیز برخی افراد کاندید شده با سوابق و عناوین  غیرواقعی و جعلی سعی کردند تا در محافل بیش ازآنچه مدرک گرفته و یا مسئولین داشتند خودنمایی کنند.

به‌عنوان نمونه دریکی از حوزه‌های شرق استان کرمانشاه، یکی از نامزدها خود را با ۲۳ پست مدیریتی و مدرک دکتری معرفی کرده درحالی‌که با مدرک فوق‌لیسانس در انتخابات ثبت‌نام کرده است.

خوزستان: راه‌اندازی ستاد کباب خوران

در انتخابات امسال البته چرب‌ترین نوع وعده‌ها به یکی از ستادهای انتخاباتی استان خوزستان و شهر ایذه تعلق داشت که برای جلب افکار عمومی ستاد کباب‌پزان راه‌اندازی شد.

فیصل مزرعه رئیس دادگستری ایذه در این رابطه  بابیان اینکه ۸ نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس به دلیل نقض ماده ۶۱ قانون انتخابات مرتکب تخلف انتخاباتی شدند و برای آن‌ها پرونده تشکیل‌شده است افزود: تطمیع مردم برای رأی دادن یک تخلف انتخاباتی است و ستاد کباب خوران نیز یکی از مصداق‌های تطمیع است که برای نامزد موردنظر پرونده تشکیل‌شده است.

برچسب‌ها