نتایج انتخابات افغانستان در حالی پس از ۴ ماه و نیم وقفه اعلام شد که از نظر کارشناسان این مسئله بحران تازه ای برای این کشور در پی خواهد داشت.

انتخابات افغانستان ثبات‌زا یا ثبات‌زدا ؟!

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ نتایج انتخابات افغانستان در حالی پس از ۴ ماه و نیم وقفه اعلام شد که از نظر کارشناسان این مسئله از بحران تازه ای برای این کشور خبر میدهد.

سرانجام روز سه شنبه نام  اشرف غنی به عنوان برنده انتخابات مهرماه، اعلام و او دوباره به عنوان رئیس جمهور افغانستان معرفی شد.

این در حالی است که پذیرش این برد برای رقیب اصلی او کار ساده ای به نظر نمی رسد؛ چراکه در حال حاضر تعداد آرای اشرف غنی  به یک میلیون رای هم نمی رسد و با کمی بیش از ۹۰۰ هزار رای می خواهد در «ارگ» ماندگار شود.

در این بین «عبدالله عبدالله» رقیب غنی،  بلافاصله نارضایتی خود را از نتایج اعلام شده اعلام و درست کمی بعد از آنکه اشرف غنی در ارگ پیروزی اش را جشن گرفته بود، اعلام تشکیل دولت موازی کرد.

او پیش از اعلام این امر جلسه ای در خانه اش برگزار کرد و بعد به این نتیجه رسید که نباید میدان را برای رقیب خالی کند. این آغاز بحرانی است که اگر دو رقیب در آن با یکدیگر کنار نیایند، دامان افغانستان را خواهد گرفت.

وساطت خلیل زاد و سفیر آمریکا

زلمای خلیلزاد و سفیر آمریکا در کابل به دیدار عبدالله رفتند و او را به آرامش دعوت کردند و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که عبدالله در برابر خواسته‌های خلیل‌زاد کوتاه آمده است.

خلیل زاد و سفیر آمریکا در حالی به دیدار عبدالله رفتند که او در همایشی خود را پیروز انتخابات اعلام کرده و از تشکیل یک حکومت فراگیر خبر داده بود.

در این همایش بود که عبدالله رهبر حزب ثبات و همگرایی اعلام کرد که تیمش پیروز انتخابات است و حکومت همه شمول تشکیل خواهد داد.

وی در جمع هوادارانش اظهارداشت: از مردم افغانستان، نیروهای امنیتی و حامیان ثبات و همگرایی تشکر می‌کنم که با شرایط خطیر پای صندوق‌های رای رفتند؛ همواره به عنوان تیم انتخاباتی مسوولیت پذیر با تلاش بسیار تحمل کردیم تا روند انتخابات با شفافیت و بر اساس قانون و عدالت به پیش برود.

وی خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که درباره ۳۰۰ هزار رای «مشکوک»، «خارج از وقت» و «غیربایومتریک» تصمیم هایی گرفته شد که مخالف قانون است که نتایج امروز انتخابات کودتا علیه مردم سالاری و خیانت به اراده مردم بود بنابراین از ریشه آن را غیرقانونی می‌دانیم.

عبدالله هشدار داد: افرادی که در عوض پول در کمیسیون‌ها و روند انتخابات خیانت کردند، مردم آنها را فراموش نخواهند کرد اما آنهایی که به مردم سالاری و آینده سالم کشور و تعیین سرنوشت از مسیر آرا را باور دارند همانطور که ما نپذیرفتیم آنها نیز ایستادگی کنند. موضع ما در همه روندهای ملی از جمله صلح، خواست مردم افغانستان است و تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

عبدالله مدعی شد: حزب«ثبات و همگرایی» بر اساس آرای شفاف و بیومتریک شده پیروز انتخابات است و ما پیروزی خود را اعلام می‌کنیم. تقلب کاران رو سیاه تاریخ افغانستان هستند بنابراین ما حکومت همه شمول تشکیل می‌دهیم.

فضل احمد معنوی، مسوول فنی حزب انتخاباتی عبدالله نیز در این رابطه گفت:" واضح است که نتیجه تقلبی را ما از قبل گفته بودیم نمی‌پذیریم، تقلب‌های که وجود دارد اظهر من‌الشمس است همه میدانند، ما انتظار داشتیم که این تقلب‌ها حداقلی خواهند بود، اما متاسفانه این یک کودتای انتخاباتی است که دارد صورت می‌گیرد و من فکر می‌کنم که پیامدش به تمام طرف‌ها ناگور است."

این در حالی است که به نوشته شبکه اطلاع رسانی افغانستان، عطا محمد نور، والی پیشین بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت و از متحدان اشرف غنی در فیسبوک از تیم عبدالله عبدالله خواست که "از ایجاد بحران اجتناب نموده انرژی‌شان را صرف تامین صلح و امنیت نمایند.

این اظهارات پس از نخستین سخنرانی اشرف غنی در حالی بیان شد که کمیسیون انتخابات افغانستان نتایج نهایی ریاست جمهوری را به نفع اشرف غنی اعلام کرد. بر اساس اعلام نتایج نهایی انتخابات، اشرف غنی با کسب ۵۰.۶۴ درصد کل آرا برنده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شد.

محمد اشرف غنی، ساعتی پس از اعلام نتیجه انتخابات سخنرانی کرد و گفت پیروزی اش در انتخابات را "پیروزی جمهوریت مردم افغانستان" است. ما اینجا پیروزی را نه فقط با رای و ایستادگی مردم ما به دست آوردیم بلکه آن را از دهان دسیسه چین های خارجی نیز بیرون آوردیم . تیم ما حس و هیجان گروهی، فردی و قومی ندارد و آغوش دولت او به روی همه کسانی که به این نظام اسلامی باور دارند، باز است.

وی افزود:"انتخابات پایان یافته و هیچ کس را به چشم رقیب، مخالف و حریف نمی‌بینم، لحظه همکاری فرا رسیده است. ما در افغانستان صلح همیشگی می‌خواهیم و تمام شهروندان این کشور شریک در اقتدار ملی و تحکیم قانون اساسی هستند. به همه صدا می کنم که لحظه رقابت ها و حریف بودن ها به پایان رسیده. لحظه امروز لحظه اشتراک است، لحظه کمک به ملت زجرکشیده است. "

لزوم اتحاد سیاسیون و رسیدگی به توقعات مردم

باید گفت نتیجه انتخابات افغانستان هرچه که باشد طرفین باید به ان تمکین کنند و با کنار گذاشتن رقابت و جلوگیری از دامن زدن به اختلافات و تفرقه افکنی به فکر برطرف کردن انتظارات مردم این کشور و برآورده ساختن توقعات مردمی باشند.

مردم کشوری که سالها درگیر جنگ خارجی و داخلی بوده است بیش از هر چیزی نیاز به صلح و ارامش دارد. حاکمیت قانون دومین خواسته مردم این کشور است. افغانستان یک دوره طولانی مطلق بی قانونی را پشت سر گذاشته است. تمام ساختارهای قانونی و اداری در کشور فرسوده و فروپاشیده و در عین حال تبعیص آمیز است. طی ۵ سال گذشته حکومت توانسته است حداقل به لحاظ قانونگذاری گامهای مثبتی بر دارد که در نزدیک به ۵۰۰ سند تقنینی تصویب، تعدیل و اصلاح گردیده است. اما در ۵ سال آینده مردم توقع دارند که مفاد این اسناد تقنینی عملی و تطبیق نیز شود.

یکی دیگر از اولویتهای اساسی دولت در ۵ سال آینده باید توسعه زیرساختهای اقتصادی این کشور باشد و مهمترین توقع مردم توسعه نسبی و متوازن اقتصادی است.

مبارزه با فساد اما یکی دیگر از اولیت های مدنظر مردم افغانستان خواهد بود. فساد همچون موریانه در جان اداره و نهادهای قانونی کشور افتاده است. در طول سالهای اخیر با سرآزیر شدن میلیاردها دالر به افغانستان فساد نیز اوج گرفته است و جایگاه افغانستان تقریبا در صدر کشورهای فاسد جهان قرار دارد.

در راه مبارزه با فساد نیاز به تامین امنیت و تقویت نهادهای امنیتی بیش از پیش خودنمایی میکند و به عنوان یکی دیگر از اولویت های دولت جدید مطرح است. افغانستان کشوری است که هنوز در محور توجه استخباراتی قرار دارد. برخی مشکلات با همسایهها و توجه گروههای تروریستی و افراطی به افغانستان سبب شده است که امنیت همچنان برای کشور یک مساله باشد.

اولویت نهایی مبارزه با فقر و بیکاری که نتیجه عینی و ملموس جنگ و منازعه افغانستان است. در مجموع با توجه به چالشهایی که دولت افغانستان دارد و با توجه به پراکندی سیاسی که در درون نظام موجود است، ماموریت حکومت آینده تحت رهبری تیم دولت ساز بسیار دشوار و در عین حال تاریخی خواهد بود. اگر حکومت برآمده از انتخابات سال ۱۳۹۸ بتواند به بخشی از مشکلات و توقعات مردم رسیدگی کند بزرگترین ماموریت تاریخی را در تاریخ این سرزمین انجام داده است. اما اگر نتواند بر معضلات و نابسامانیها غلبه کند، افغانستان همچنان در لبه پرتگاه باقی خواهد ماند و هر لحظه بازگشت به گذشته تاریک محتمل است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها