قم- ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه) در شهر «ووهان» مرکز استان هوبی شروع شد، علاوه بر استان‌های چین به ۲۴ کشور دیگر در جهان نیز سرایت کرده است و حال با رسیدن رد پای این بیماری به استان قم و جان باختن دو تن از هم‌وطنان موجی ازنگرانی را در بین مردم ایجاد کرده است.

«قم» آماده رویارویی با «کرونا»/ حضور یگان ویژه شایعه است

قدس آنلاین-گروه استان ها: باگذشت دقایقی پس از اعلام خبر اولیه کشف موارد مشکوک به کرونا در قم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تائید فوت دو نفر در قم براثر بیماری کرونا، بر ضرورت توجه مردم نسبت به رعایت بهداشت فردی تأکید کرد.

از زمانی که فوت دو شهروند قمی در رسانه‌ها و صفحات مجازی منتشرشده است شایعات نیز توسط کاربران سرعت گرفته و بسیاری از افرادی که عاشق موج مکزیکی هستند با انتشار شایعاتی مبنی بر انسداد راه‌های ارتباطی، محاصره شهر قم توسط گشت‌های یگان ویژه و هرج‌ومرج در سطح شهر بر نگرانی مردم دامن می‌زنند!

وضعیت قم  عادی است 

گزارش‌ها و مشاهدات خبرنگار ما از سطح شهر قم حاکی از شرایط کاملاً عادی در کسب‌وکار و رفت‌وآمد شهروندان است و در همین حال برخی گزارش‌ها نیز از افزایش تقاضای ماسک و نیز نگرانی شهروندان قمی از شیوع این بیماری حکایت دارد.

البته مسئولان به‌منظور تدابیر بیشتر روز پنجشنبه تمامی مدارس ، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان قم را در راستای  پیشگیری و بررسی بیشتر وضعیت استان تعطیل اعلام کردند.

مدیریت حوزه‌های علمیه نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دستور مدیر حوزه‌های علمیه، مدارس و مراکز آموزشی حوزه علمیه قم، امروز پنج‌شنبه تعطیل شد.

گفتنی است مسئولان وزارت بهداشت و استان قم در اظهارات مختلفی از روز گذشته تاکنون ضمن تأکید بر ضرورت رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا و انتشار کرونا، خواستار عدم توجه به شایعات و التهابات ساختگی شده‌اند. 

حضور یگان ویژه شایعه است

یک مقام در نیروی انتظامی استان قم نیز شایعات مربوط به استقرار یگان ویژه در قم را قویاً رد کرد.

سرهنگ مهرداد حاجی‌زاده معاون فرماندهی انتظامی استان قم روز پنجشنبه در گفتگو با رسانه‌ها شایعات و برخی تصاویر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر اعزام یگان ویژه از تهران به قم و حضور این یگان در سطح استان را نادرست خواند و آن را قویاً تکذیب کرد. 

مردم نگران نباشند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: ما شاهد یک پیک بیماری‌های تنفسی ظرف سه چهار روز اخیر بودیم و در بررسی‌های صورت گرفته دو مورد منجر به فوت شد و آزمایش‌های اولیه مشخص شد که این دو نفر ازنظر کرونا مثبت هستند.

دکتر محمدرضا قدیر بیان کرد: قرار بر این بود با مردم صادق باشیم و همین‌که برای خودمان نتایج آزمایش‌های اولیه مشخص شد مسئله را به مردم اطلاع دادیم.

وی با اشاره به اینکه مردم باید آرامش داشته باشند اظهار کرد: مردم دست‌های خود را مرتبط شستشو کرده و از حضور در اجتماعات پرهیز کنند و نسبت به رعایت نکات بهداشتی اهتمام داشته باشند تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

وی گفت: مردم نگران تأمین ماسک نباشند؛ البته مردم بدانند وقتی‌که در معرض بیماری نیستند نیازی به ماسک ندارند چراکه خود ماسک می‌تواند عامل عفونت باشد.

آماده‌سازی ۲ بیمارستان برای قرنطینه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: شیوع بیماری کرونا در قم کنترل‌شده است و از مردم می‌خواهیم همچنان با رعایت توصیه‌های بهداشتی، نگران شیوع این بیماری نباشند.

محمدرضا قدیر اظهار کرد: به همین منظور ۲ بیمارستان کامکار و فرقانی برای قرنطینه آماده است و افرادی که مشکوک به بیماری کرونا باشند به این مراکز منتقل می‌شوند. 

احتمال محدودیت زیارت کنندگان

در همین حال رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از پیشنهاد محدود کردن موقت رفت و آمد به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد جمکران و سایر اماکن زیارتی در شهر قم خبر داد و اعلام کرد  این پیشنهاد  ارائه شده و امیدواریم که با پیگیری و ابلاغ استانداری قم، این موضوع عملیاتی شود.

بر اساس این گزارش توصیه وزارت بهداشت، لغو اردوهای سیاحتی و زیارتی دانشجویی و دانش آموزی و همچنین لغو تمامی سمینارها و همایش ها در شهر قم تا اطلاع ثانوی است و این موضوع به اطلاع نهادهای ذیربط رسیده است.

برچسب‌ها