قدس آنلاین- از زمانی که کرونا در چین به صدر اخبار رسید اقدامات بسیاری برای جلوگیری از این ویروس به کشور در دستور کار قرار گرفت اما این موضوع که با توجه به تدابیر شدید از جمله قرنطینه سازی دانشجویان ایرانی مقیم در چین پس چگونه این ویروس وارد کشور شده است خود سوالی است که برخی از افراد آن را به کوتاهی وزارت بهداشت ربط می دهند!

«کرونا» چگونه وارد ایران شد؟آیا وزارت بهداشت کوتاهی کرده است؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: در همین راستا عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: احتمالا منشا این بیماری کارگران چینی بوده اند که در شهر قم کار می کنند و به چین تردد داشته اند و به نظر می رسد ویروس چرخیده و به افرادی که اکنون شناسایی شده اند رسیده است و چون این افراد ضعیف تر بوده اند به علت شدت بیماری به بیمارستان آمده اند.

مینو محرز در این رابطه اظهار کرد: به هر حال اپیدمی ویروس کرونا در کشور شروع شده و با توجه به ابتلا چند نفر در قم که با چینی ها ارتباط نداشته اند، معلوم است که ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده است.

بازار سیاه ماسک

وی گفت: نباید مردم را وحشت زده کرد. باید آموزش های علمی و درست از طریق رسانه ها به مردم داده شود تا توجه به شایعات در فضای مجازی فاصله بگیرند. از جمله اینکه مردم باید بدانند که نیاز همگانی برای ماسک وجود ندارد و در صورت نیاز نیز ماسک معمولی کفایت می کند. این توصیه سازمان بهداشت جهانی هم هست اما متاسفانه بی توجهی به این مساله به هجوم مردم برای خرید ماسک و بازار سیاه آن منجر شده است.

وزارت بهداشت کوتاهی نکرده است

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های عفونی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت در مورد بیماری کرونا کوتاهی نکرده است. این دستگاه به صورت علمی کار خود را انجام می دهد و کار خود را بلد است از جمله اینکه اکنون اعلام کرده اند که تجمع و تردد در اماکن مذهبی قم مدیریت شود. به هر حال ممکن است محدودیت هایی برای شناسایی یا اطلاع رسانی زودتر بیماری وجود داشته باشد که در اختیار وزارت بهداشت نباشد اما اگر ارگانهای دیگر اجازه دهند و همکاری کنند وزارت بهداشت می تواند اپیدمی کرونا را کنترل کند.

وی در مورد احتمال محدودیت در تردد ایرانیان به خارج از کشور گفت: فکر نمی کنم کشورهای دیگر محدودیتی برای تردد ایرانیان ایجاد کنند.

آیا ایرانی ها هم دچار محدودیت سفر می شوند؟

وی هم چنین توضیح داد: در خبری که در فضای مجازی خواندم، آمده بود که در کانادا یک ایرانی را که مشکوک به کرونا بود، قرنطینه کرده اند. واقعیت این است که در صورت شناسایی ایرانیان مشکوک به کرونا و بیمار حداکثر مدتی آنان را قرنطینه می کنند و امیدوارم محدودیت تردد سفر به خارج برای ایرانیان به وجود نیاید زیرا اکثر کشورها نیز این محدودیت را برای اتباع کشورهایی که درگیر این بیماری هستند ایجاد نکرده اند و فقط محدودیت هایی برای اتباع کشور چین برقرار شده است.

برچسب‌ها