۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
کد خبر: 693732

در حالی که مقام‌های وزارت بهداشت با اصرار و به طور مداوم هر گونه ابتلا به بیماری کرونا را در ایران انکار می‌کردند ناگهان خبر تست مثبت دو مورد کرونا در قم منتشر و چهار ساعت بعد فوت این بیماران اعلام می‌شود. از احتمال قرنطینه قم سخن به میان می‌آید و فیلم‌های حضور خودروها برای قرنطینه در فضای مجازی در سطح وسیع منتشر می‌شود. به سرعت آمارها افزایش می‌یابد و در کمتر از سه روز و با ورود مسافران مبتلا به کرونا از ایران به سایر کشورها خبرگزاری‌های جهان، ایران را به عنوان دومین کشور صادرکننده کرونا پس از چین معرفی می‌کنند! عراق مرزهایش را با ایران می‌بندد و برخی از کشورها پروازهای خود را به کشورمان به حالت تعلیق درمی‌آورند.

این در حالی است که در نخستین روز پس از اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی، برخی از دلسوزان و از جمله نگارنده در یادداشتی پیشنهاد لغو پروازهای بین ایران و چین را مطرح کردیم، اما همزمان عکس‌های دیدار سفیر چین و رئیس ماهان منتشر شد که بر تداوم همکاری‌ها و استمرار پروازها تأکید می‌کردند! در کوتاه‌ترین زمان ماسک و ژل ضدعفونی در داروخانه‌ها نایاب شد و در سایر مراکز با چند برابر قیمت به فروش رسید.

این در حالی است که مردم اخبار آغاز شیوع بیماری در چین و اقدام‌های چینی‌ها را در این روزها هم در رسانه ملی و هم در حجم بالا در فضای مجازی شاهد بوده‌اند. مردم سختگیری چینی‌ها برای پیشگیری و قرنطینه شهر ۱۱ میلیونی ووهان چین و تبدیل آن به شهر ارواح و فریادهای مقاومت مردم حبس شده در منازل را به خاطر دارند و بیمارستانی که ۱۰ روزه ساخته شد و این یعنی اینکه کرونای دیگران با کرونای ما متفاوت است!

۱۰ روز پس از شیوع کرونا در چین در حالی که متأسفانه پروازهای چین به ایران متوقف نشده بود و بر اساس آمارهای غیررسمی روزانه حدود یک هزار نفر بین دو کشور تردد می‌کردند کرونای قم نشان داد مقام‌های کشور یا خطر را جدی نگرفته بودند و یا اگر تمهیداتی هم اندیشیده بودند، هیچ پیوست رسانه‌ای برای مهندسی افکار عمومی نداشتند. به طوری که اعلام افزایش سریع افراد مشکوک به ابتلا به کرونا در فاصله کوتاه، بار دیگر شبهه «پنهان‌کاری» را دامن زد و لطمه دیگری به «اعتماد عمومی» وارد کرد. همچنین شواهد حاکی از آن است که هیچ مدیریت واحد و یا هماهنگی بین‌بخشی بین متولیان و دستگاه‌های ذی‌ربط وجود ندارد به طوری که اخبار متناقض موجب گسترش شایعات می‌شود. در چنین شرایطی تأکید مسئولان به عدم نگرانی مردم نه تنها از التهاب‌ها نمی‌کاهد بلکه نگرانی خانواده‌ها را مضاعف می‌کند. اختلاط اطلاعات درست و غلط، اظهارات متناقض، توصیه‌های متفاوت پزشکان و مقام‌های بهداشتی، اوج گرفتن دوباره جدال و تعارض طب سنتی و طب مدرن و ده‌ها موضوع دیگر بر نگرانی‌های مردم دامن می‌زند.

انتظار می‌رود با توجه به اهمیت موضوع و نگرانی آحاد جامعه نشست فوق‌العاده سران سه قوه به سرعت برگزار شود و برای مدیریت کرونا در همه ابعاد از پیشگیری تا قرنطینه، از تعطیلی تا محدودیت مراکز آموزشی یا محل‌های تجمع و فعالیت تا دستورعمل‌های قانونی برای رعایت اصول بهداشتی، از تأمین امکانات مورد نیاز برای پیشگیری تا تعیین مراکز درمان و از مدیریت واحد اطلاع‌رسانی تا اطلاع‌رسانی صحیح، سریع و دقیق همه تحت فرماندهی و قرارگاه واحد مدیریت قرار گیرد.

وضعیت برای مردم بسیار نگران‌کننده است و مسئولان کشور باید با درک درست این اضطراب تدابیر مؤثری برای کاهش این نگرانی‌ها بیندیشند.

برچسب‌ها