بوشهر- هجوم مجدد دسته‌های بزرگ ملخ صحرایی از شبه‌جزیره عربستان به سه استان جنوبی کشور ازجمله بوشهر، هرمزگان و فارس در روزهای اخیر آغاز شد.

ملخ‌های مهاجم میهمان استان‌های جنوبی

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه هجوم ملخ صحرایی از شبه‌جزیره عربستان از بهمن‌ماه هرسال شروع تا مردادماه سال آتی ادامه دارد و در حال حاضر استان‌های جنوبی را درگیر کرده است.

افزایش تعداد ملخ‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در همین رابطه بابیان اینکه جمعیت کنونی ملخ‌های صحرایی مهاجم به این استان بیش از سه برابر سال گذشته است اظهار کرد: باوجود ۱۲۰هزار هکتار مزارع سبز گندم در صورت حمله آفت به آن‌ها احتمال ایجاد خسارت زیادی وجود دارد.

محمدتقی منوچهری افزود: این آفت از روز پنجشنبه هفته گذشته وارد این استان شد و از ساعت‌های ابتدایی روز جمعه عملیات مبارزه در ۲ جبهه آغاز و پیگیری لازم برای فراهم شدن زمینه پیشگیری از بروز خسارت فراهم‌شده است.

وی اضافه کرد: همه امکانات و تجهیزات برای مقابله با آفت ملخ صحرایی در استان بوشهر بسیج  و درخواست ۲ فروند هواپیمای سم‌پاش شده است.

منوچهری بیان کرد: برای کمک به کنترل آفت ملخ صحرایی یک گروه از استان فارس و اکیپ دیگری از تهران وارد استان بوشهر شده‌اند.

حمله ملخ به استان فارس

حمله ملخ‌ها به استان فارس هم‌چنین موجب شد تا سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اعلام خبر هجوم یک دسته بزرگ ملخ صحرایی به شهرستان‌های مهر و لامرد، برای مقابله با این آفت محصولات کشاورزی وضعیت آماده‌باش به نیروهای خود در جنوب استان اعلام کند.

 در این اطلاعیه آمده که با توجه به ورود یک دسته بزرگ ملخ به شهرستان‌های مهر و لامرد لازم است هر چه سریع‌تر با هماهنگی فرمانداران شهرستان نسبت به تعیین وضعیت ملخ در شهرستان‌های مربوطه ،امکانات موجود و سایر موارد سریعاً اقدام و گزارش آن را  به مدیریت حفظ نباتات استان فارس اعلام کنند.

در این اطلاعیه آمده است:‌ مرخصی‌های کارکنان ذی‌ربط لغو و کلیه پرسنل در حالت آماده‌باش قرار داشته باشند.

جای نگرانی نیست

در همین حال سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور، گفت: طبق آخرین گزارش‌ها، هجوم مجدد دسته‌های بزرگ ملخ صحرایی از شبه‌جزیره عربستان به سه استان جنوبی کشور ازجمله بوشهر، هرمزگان و فارس در روزهای اخیر آغاز شد.

سید محمدرضا میر درباره هجوم مجدد ملخ صحرایی از کشورهای شبه‌جزیره عربستان و شاخ آفریقا افزود: از ۳۰ بهمن‌ماه جاری ریزش ملخ صحرایی توسط دیده‌بانی سازمان حفظ نباتات کشور مشاهده شد که در همین مدت با چهار ریزش عملیات مبارزه در سطح هفت هزار  و ۵۰۰ هکتار از اراضی مرتعی و باغی انجام‌شده است.

وی علت هجوم ملخ صحرایی را شرایط آب و  هوایی و دمای مساعد استان‌های جنوبی کشور دانست و تصریح کرد:  اکنون اکیپ‌های سازمان حفظ نباتات کشور آمادگی مقابله با هجوم ملخ صحرایی از شبه‌جزیره عربستان و  شاخ افریقا را دارد و هیچ نگرانی در این خصوص  نداریم.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سموم، ماشین‌آلات، ادوات ، تجهیزات و خودرو لازم برای مبارزه با این آفت در استان‌های جنوبی کشور تدارک شده است.

وی افزود: سازمان حفظ نباتات کشور امسال برای مبارزه با این آفت در سطح مذکور ۸۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با تصویب سازمان برنامه‌وبودجه کشور، تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن تخصیص‌یافته که به استان‌ها ارسال‌شده است.

برچسب‌ها