عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاع‌رسانی صحیح و دائم به مردم را به هنگام شروع اپیدمی ویروس کرونا بهترین راهکار برای بازسازی و جلب اعتماد مردم خواند و گفت: البته مردم هم در این وضعیت باید با این وزارتخانه همکاری کنند.

مردم به جای فضای مجازی به وزارت بهداشت اعتماد کنند

قدس آنلاین:  عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاع‌رسانی صحیح و دائم به مردم را به هنگام شروع اپیدمی ویروس کرونا بهترین راهکار برای بازسازی و جلب اعتماد مردم خواند و گفت: البته مردم هم در این وضعیت باید با این وزارتخانه همکاری کنند.

وزارت بهداشت پنهان‌کاری کرد؟

مینو محرز در گفت‌وگو با قدس درباره برخی از حواشی ایجاد شده برای وزارت بهداشت در فضای مجازی مبنی بر اینکه مسئولان این وزارتخانه در اعلام زمان ورود یا مشاهده این ویروس در ایران و میزان گستردگی آن پنهان‌کاری و تعلل کرده‌اند، گفت: مرکز مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت زمانی اعلام می‌کند ویروسی وارد کشور شده که تست‌ها مثبت بوده باشد. بنابراین از موقعی که مورد مشکوکی در قم شناسایی شد همان موقع هم وزارت بهداشت به‌طور رسمی اعلام کرد. در واقع با حدس و گمان نمی‌شود خبر از ورود و انتشار ویروس در کشور داد.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا در بسیاری از مناطق دنیا منتشر شده و پیش‌بینی می‌شد به ایران هم وارد شود، گفت: یکی از مشکلات این است که مردم ما فقط به فضای مجازی اعتماد دارند، در حالی که فضای مجازی بعضی مواقع آگاهی درستی به مردم می‌دهد و بسیاری وقت‌ها هم سم است. چون با بزرگنمایی برخی مسائل، فضای هیجانی ایجاد کرده و با افکار عمومی بازی می‌کند.

وی انتشار برخی از محتواهای مربوط به ویروس کرونا را در فضای مجازی صحیح و منطقی ندانست و افزود: هیچ چیزی بدتر از این نیست که در ورود ویروس کرونا به کشور به صورت هیجانی برخورد کنیم، بلکه باید عاقلانه با آن برخورد کنیم. عاقلانه این است که به تمام توصیه‌های وزارت بهداشت که در سایت این وزارتخانه و به صورت پوستر در تمام شهرها آمده، عمل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مردم به فضای مجازی و اطلاعاتی که در این فضا منتشر می‌شود اعتماد دارند اما چندان به سایت وزارت بهداشت و رسانه‌ها اعتماد ندارند، می‌گوید: الان مردم کمتر پای تلویزیون می‌نشینند چون گوشی‌های هوشمند را در دست دارند و به‌راحتی وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند و به همین خاطر بعضی از چیزهایی را که در فضای مجازی منتشر می‌شود باور می‌کنند، بنابراین وزارت بهداشت باید دائم با مردم صحبت کند.

امکانات ایزوله فقط در برخی بیمارستان‌ها

وی سپس به شایعه عدم پذیرش افراد مشکوک به کرونا توسط برخی از بیمارستان‌ها پرداخت و گفت: همه بیمارستان‌ها موظف به پذیرش این گونه بیماران هستند اما خیلی از بیمارستان‌ها برای بیمارانی که مشکل شدید ریوی دارند امکانات لازم و اتاق ایزوله ندارند. فقط دو بیمارستان در تهران وجود دارد که امکان ایزوله را دارند که اگر موارد مشکوکی گزارش شود آن‌ها را به بیمارستان‌های مورد نظر منتقل می‌کنند. در شهرستان‌ها هم بیمارستان‌هایی برای پذیریش این افراد مشخص شده، هر چند تعدادشان زیاد نیست. به هرحال اگر تعداد مبتلایان زیاد شود آن‌وقت بیمارستان مجبورند آن‌ها را بستری کنند.

محرز در ادامه به موضوع میزان امکانات وزارت بهداشت از جمله کیت تشخیصی برای مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: با اینکه کشور با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه است اما امکاناتی برای مقابله با این ویروس داریم؛ هرچند با توجه به آغاز اپیدمی این ویروس نیاز بیشتر به کیت‌های تشخیصی داریم که باید آن را وارد کنیم که فکر نمی‌کنم مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد؛ فقط باید از نظر زمانی این اتفاق سریع‌تر بیفتد.

این عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در خصوص شایعه مشاهده کرونا ویروس در شهرهای دیگر کشور غیر از شهرهایی که تا کنون از سوی این وزارتخانه اعلام رسمی شده‌اند، گفت: ممکن است شهرهای دیگر کشور هم آلوده شده باشند. تا چند روز پیش فکر نمی‌کردند به ایران آمده باشد، اما این ویروس مثل همه ویروس‌ها در همه جا پخش می‌شود.

همه شهرهای ایران شاید آلوده باشند!

وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه تعداد از شهرهای ایران آلوده به ویروس کرونا شده‌اند، گفت: آماری در این زمینه ندارم، اما قاعدتاً همه شهرهای ایران باید داشته باشند، چون این همه رفت‌وآمد صورت می‌گیرد و نمی‌شود کنترلشان کرد؛ بنابراین فقط باید با خونسردی به دستور و توصیه‌های وزارت بهداشت که از طریق سایت این وزارتخانه و رسانه‌های معتبر منتشر می‌شوند عمل کنیم.

وی وحشت ایجاد شده در نیروهای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از ویروس کرونا را هم ناشی از فضای مجازی دانست و گفت: در خصوص ویروس سارس که از قبل اپیدمی شده کسی وحشت نکرده اما در مورد کرونا وحشت ایجاد شده است، چون درباره این ویروس تبلیغات جهانی بیشتر بوده. این درحالی است که کرونا ویروس به‌راحتی کنترل می‌شود، بنابراین نباید از آن وحشت کرد. کرونا فقط قدرت بیماری‌زایی و انتقالش از یک انسان به انسان دیگر بیشتر از سایر ویروس‌هاست، ‌ در حالی که میزان مرگ ‌و میر آن خیلی پایین‌تر از باقی ویروس‌هاست.

ماسک بزنیم یا نزنیم؟

وی سپس به بحث مفید یا غیرمفید بودن استفاده از ماسک برای پیشگیری از ویروس کرونا پرداخت و گفت: سازمان جهانی بهداشت زدن ماسک از سوی افراد سالم را تأیید نمی‌کند، اما کسانی که بیمار هستند حتماً باید از ماسک استفاده کنند یا اگر خواستند از مترو و اتوبوس برای آمد و شد استفاده کنند حتماً باید ماسک بزنند.

وی در خصوص بهترین راهکار علمی وزارت بهداشت برای جلب بیشتر اعتماد مردم در زمینه کرونا ویروس هم گفت: مردم ما سواد اولیه بهداشتی ندارند به همین دلیل ابتدا برای کسب اطلاعات از بیماری‌شان به سایت‌ها مراجعه می‌کنند. در واقع وسواس مردم در مراجعه به سایت‌ها دارد بیمارگونه می‌شود و این خطرناک است. از مردم می‌خواهیم هر چیزی را که در فضای مجازی مطرح می‌شود قبول نکنند و از سایت وزارت بهداشت استفاده کنند که تمام توصیه‌ها در آن است، ضمن اینکه بهتر است مردم به وزارت بهداشت اعتماد داشته باشند، چون وظیفه این وزارتخانه حفظ سلامت مردم است و هر کاری که از دستش ساخته است برای سلامت مردم ایران دریغ نمی‌کند. همچنین الان که در آغاز اپیدمی کرونا ویروس در کشور هستیم باید مردم با این وزارتخانه همکاری کنند.

به جای مراجعه به مطب‌ها، بیمارستان بروید

محرز در خاتمه درباره عمده موارد بهداشتی که باید برای در امان ماندن از ابتلا به ویروس کرونا رعایت شود، گفت: بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله عارضه ویروس کرونای جدید؛ رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، پرهیز از دیده‌بوسی و دست دادن با دیگران، نداشتن تماس دست با دهان، بینی و چشم است. ضمن اینکه خواهش می‌کنیم کسانی که علائم تب و سرفه را دارند حتماً به بیمارستان بروند، چون در صورت مراجعه به مطب‌ها باید یک مقداری منتظر شوند که این موضوع احتمال انتشار ویروس و ابتلای دیگران را افزایش می‌دهد، اما اگر سرماخورده هستند در خانه بمانند. همچنین اگر فرزندشان مریض است از فرستادنش به مدرسه خودداری کنند. اگر مردم همین چند نکته بهداشتی را رعایت کنند کار این ویروس تمام می‌شود.

برچسب‌ها