این روزها همه جا صحبت از کروناست. در تاکسی، اتوبوس، صف نانوایی، محل کار و هرجایی که فکرش را بکنید. حتی اگر دلتان نخواهد درباره قاتل چینی صحبت کنید، باز هرجا که بروید انبوهی از آدم‌های ماسک به صورت با چهره‌ نگران و ابروهای درهم گره خورده، برایتان از آخرین تلفات کرونا و خطراتی که در پی شیوع این ویروس به کمین نشسته‌اند، صحبت می‌کنند.

کیت های ایرانی علیه کرونا

این روزها همه جا صحبت از کروناست. در تاکسی، اتوبوس، صف نانوایی، محل کار و هرجایی که فکرش را بکنید. حتی اگر دلتان نخواهد درباره قاتل چینی صحبت کنید، باز هرجا که بروید انبوهی از آدم‌های ماسک به صورت با چهره‌ نگران و ابروهای درهم گره خورده، برایتان از آخرین تلفات کرونا و خطراتی که در پی شیوع این ویروس به کمین نشسته‌اند، صحبت می‌کنند. این روزها کار حتی بیشتر از گذشته هم بالا گرفته و بحث‌های کرونایی از مرزهای کشورمان هم فراتر رفته است. خیلی‌ها باتوجه به موج جدید گسترش کرونا در جهان، معتقدند پیش‌بینی کارگردان‌های هالیوودی بالاخره به وقوع پیوسته و دنیا درگیر یک ویروس آخرالزمانی شده که لابد قرار است زبانم لال میلیاردها نفر را از پا درآورد. در میان بحث‌های داغ کرونایی اما اغلب شایعه‌ها و اخبار غیرواقعی هم نقل فضای مجازی می‌شوند و به نگرانی خیلی‌هایمان دامن می‌زنند. به همین خاطر زیاد بیراه نیست اگر نگاهی بیندازیم به آخرین اخبار، حاشیه‌ها و شایعه‌های ویروس کرونا که دنیا را به وحشت انداخته است.

43 نفر

بر اساس آخرین اخباری که رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرده، تا الان 43 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که هشت نفر از آن‌ها فوت کرده‌اند. کیانوش جهانپور دیروز ظهر درباره آخرین آمار مبتلایان به کرونا گفته بود: «از بین موارد بررسی شده از روز گذشته بر اساس نتایج آزمایش‌های تأیید شده تعداد ۱۵ نفر دیگر مبتلا به کووید ۱۹ یا ویروس کرونای جدید شناسایی شدند. از این تعداد هفت نفر در قم، چهار نفر تهران، دو نفر گیلان، یک نفر استان مرکزی و یک نفر تنکابن (مازندران) بودند و از این افراد طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر جان خود را از دست دادند. بر این اساس کل آمار مبتلایان شناسایی شده به ویروس کرونای جدید در ایران ۴۳ نفر است که از این تعداد هشت نفر جان خود را از دست داده‌اند».

یک بازرگان مقصر ورود کرونا به کشور

هرچند مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در ابتدا درباره منشأ ورود ویروس کرونا به کشورمان گفته بود: «ویروس کرونا در کشور چرخیده و احتمالاً منشأ این بیماری کارگران چینی بوده‌اند که در قم کار می‌کنند و به چین رفت‌وآمد داشته‌اند»، اما روز گذشته دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، از شناسایی فردی گفت که به احتمال زیاد منشأ ورود کرونا به کشور بوده است. نمکی در اینباره گفته بود: «یکی از فوتی‌های ما در قم بازرگانی بود که متأسفانه سفرهایی را در دوران آلودگی به چین داشته است».

پس از این بود که کاربران فضای مجازی یک بار دیگر انگشت اتهامشان را به سوی هواپیمایی ماهان گرفتند که پیش از این اخباری مبنی بر عدم توقف پروازهای مستقیمش به چین در رسانه‌ها منتشر شده بود. سعید نمکی اما بعد از این، یک بار دیگر شایعه‌های مربوط به پروازهای ماهان به چین را تکذیب و اعلام کرد پروازهای مستقیم به این کشور از مدت‌ها پیش لغو شده بود. وزیر بهداشت درباره چگونگی سفر کردن این بازرگان قمی به چین هم توضیح داده بود که او از طریق پروازهای غیرمستقیم خودش را به چین رسانده و بعد از آن به ایران بازگشته است.

خبری از کرونا در کرمانشاه نیست

روز گذشته هم اخباری از ورود گسترده کرونا به استان کرمانشاه در فضای مجازی منتشر شد که بلافاصله توسط مدیر درمان تأمین اجتماعی تکذیب شد. دکتر میثم حجتی در ارتباط با شایعه‌ای که ادعا می‌کرد دو نفر در کرمانشاه فوت کرده‌اند، گفته بود: «خوشبختانه تاکنون هیچ مورد تأیید شده‌ای در مراکز درمانی متعلق به سازمان تأمین اجتماعی نداشته‌ایم. به شهروندان عزیز کرمانشاهی این اطمینان را می‌دهیم که اخبار صحیح را به موقع در اختیار مردم قرار دهیم. مجموعه‌ درمان تأمین اجتماعی کمافی‌السابق با تمام توان و ظرفیت در خدمت سلامت جامعه و مردم خواهد بود».

کرونا در جهان

اگر خیال می‌کنید در روزهای اخیر ویروس کرونا فقط کشور ما را درگیر خودش کرده است، بد نیست بدانید در 24 ساعت گذشته 347 مورد مبتلا به کرونا در کره جنوبی کشف شده که مجموع مبتلایان را به حدود 600 نفر رسانده است. در ژاپن هم با احتساب 25 مورد جدید، تعداد مبتلایان به 800 نفر رسیده است. در ایتالیا هم اوضاع حسابی خراب است و تعداد مبتلایان به حدود 100 نفر رسیده و دولت علاوه بر دانشگاه‌ها، اداره‌ها و مدارس، مسابقات ورزشی را هم لغو کرده است.

یک روزنامه هنگ‌کنگی به استناد از سازمان بهداشت جهانی می‌نویسد که کشورهای کره جنوبی و ایران و ژاپن شاهد موارد روزافزونی از ابتلا به کرونا بوده‌اند که به‌شدت نگرانی این سازمان و کارشناسان امور بهداشتی را به دنبال داشته است. این گزارش می‌افزاید که در ژاپن شمار مبتلایان از مرز ۷۵۰ نفر گذشته و سه نفر کشته شده‌اند. آمار منتشره نشان می‌دهد در کره جنوبی ۵۵۶ نفر و در ایران ۲۸ نفر قطعاً به بیماری مبتلا شده‌اند که به ترتیب هرکدام چهار و ۶ مورد فوت به ثبت رسانده‌اند. تدروس آدانوم گابریسوس، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی از شیوع کرونا در کشورهای دیگر بدون آنکه منشأ همه‌گیری مشخصی با چین داشته باشند، اظهار نگرانی کرده است.

به سیستم ایمنی بدنتان اعتماد کنید

در پایان برای آنکه کمی بیشتر با کرونا آشنا شوید، بد نیست مجموعه توییت‌های یکی از فعالان مجازی که در زمینه میکروبیولوژی فعالیت می‌کند را بخوانید:

۱- اول از همه ماسک معمولی که شما از داروخونه میخرین (حتی اون فیلتردار معمولیا) کاربرد بسیار کمی داره برای اینکه ویروس در سایز نانومتر هست و ازش عبور میکنه پس نزنین. چون اون ماسک رو شما هر دو ساعت تعویض نکنین محیط مرطوب درست میکنین برای رشد باکتری

۲- بیماری‌های ویروسی با آنتی بیوتیک درمان نمیشن، ویروس موجود زنده نیست و آنتی‌بیوتیک همون‌طور که از اسمش معلومه ماده زد حیات هست و ویروس ازش تأثیر نمیگیره. شما زمان سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک مصرف میکنین چون بعد از حمله ویروس، باکتری‌های فرصت‌طلب بهتون حمله میکنن. پس نبندین خودتون رو به قرص

۳- خوردن سیر، پیاز، پیازچه و دود کردن اسپند کاملاً بی‌فایده هست، چون همون‌طور که گفتم ویروس موجود زنده نیست و از مواد آنتی‌بیوتیک طور تأثیر نمیگیره.

۴- ویروس کرونا و خیلی از ویروس‌های دیگه بدنه‌ای از جنس لیپید (یه جور چربی طبیعی) دارن که با مواد شوینده از بین میرن. بدون این بدنه از کار میوفتن برای همین شستن دست و صورت و وسایل با مواد شوینده ساده مثل صابون و یا مواد ضدعفونی کننده ویروسی کاملاً از کار میندازشون.

۵- نمک روی این ویروس بی تأثیره، شما با نمک میتونین باکتری‌ها رو بکشین چون مایع سلولیشون رو میکشه بیرون و خشک میشن، اما ویروس مایع سلولی نداره.

۶- از کرونا بیش از حد نترسید اگر که سالم هستین. این ویروس از ویروس آنفلوانزای موجود در حال حاضر کشنده‌تر نیست.

در واقع این ویروس افراد در خطر که این بیماری‌ها رو دارن رو از پا درمیاره: دیابت، آسم، خودایمنی‌ها مثل MS، سرطانی‌ها، افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارن، پیرها...

۷- به سیستم ایمنی اعتماد کنید. سیستم ایمنی انسان ۱۰ به توان ۱۰ سلول ایمنی حرفه‌ای داره که هر کدوم فقط به یه ویروس یا باکتری و... حمله میکنن. سیستم ایمنی بعد از کشف ویروس چند روزی شروع میکنه به تولید لشکر و بعد به این ویروس حمله میکنه. آدم سالم معمولاً خودش با رعایت درمان میشه.

۸- به دلیل نامعلومی بچه‌های کوچیک کرونا توشون به شکل یه سرماخوردگی ساده ظهور پیدا میکنه اگر سالم باشن و در واقع از هشت سال به بالا برای آدم‌ها خطرناک‌تره، پس اگر بچه کوچیکی سرماخوردگی ساده داره شما خیلی مراقب خودتون باشید.

۹- امکان داره شما کرونا بگیرین و علائم ‌کاملاً در حد سرماخوردگی باشه، اما برای اینکه به دیگران انتقال ندین چند روزی رو خونه بمونین. اگر سر کار میرین دورکاری کنید.

۱۰- اینکه صرفاً یه آمبولانس دیده میشه که لباس مقابله با بیماری‌های میکروبی تنشونه دلیل این نیست که مورد کرونایی دارن میبرن. براساس چارچوب در مواجهه با هر مورد مشکوک تیم بیمارستان باید بدترین رو در نظر بگیرن. برای همین همه افرادی که آنفلوانزا دارن هم ‌اول قرنطینه میشن.

۱۱- زیر بینی‌تون ویکس و نعناع نزنین با تصور اینکه دارین ضدعفونی‌میکنین، با این کار حتی فضای تنفسیتون رو بازتر و پذیراتر برای دریافت ویروس واگیردار میکنین.

۱۲- در انتها این بیماری با کنترل و رعایت از طرف افراد بیمار و افراد سالم به راحتی میگذره. در واقع میشه‌ گفت‌ آنفلوانزای خوکی و آنفلوانزای N1H1 خیلی بیشتر و خطرناک‌تر از اینا پخش شدن اما گذشتن. پس بیش از حد نترسین اما بی‌خیال هم‌ نباشید. مراقبت کنین.

برچسب‌ها