ارومیه- چهارم اسفندماه ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یک هزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

«قطور» تنها نمی ماند/آوار برداری آغاز شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد.

زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که منتاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند. 

۴۰۰۰ خانه نیازمند بازسازی است

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اتمام ارزیابی اولیه خسارت وارده به منازل روستایی، گفت: چهار هزار خانه به بازسازی و یکهزار واحد دیگر به تعمیر نیاز دارد و نامه مربوط به تامین اعتبار آن طی روز سه‌شنبه، ۶ اسفند تنظیم و ارسال شده است. 

«محمد مهدی شهریاری با اشاره به اینکه ارزیابی کارشناسان بیمه به اتمام رسیده بیان کرد: ۷۵ هزار مسکن روستایی واقع در ۲۰ کیلومتری نوار مرزی از محل فروش سهمیه سوخت، بیمه حوادث هستند و بر همین اساس طی هفته‌های آینده برای هر واحد مسکونی خسارت‌دیده در بخش قطور، ۳۰۰ میلیون ریال غرامت پرداخت خواهد شد. 

وی با ابراز امیدواری نسبت به بازسازی خانه‌های تخریبی و خسارت‌دیده تا شهریور سال آینده، بیان کرد: بیمه منازل روستایی یکی از اقدامات شاخص در بحث حذف رانت فروش سهمیه سوخت مرزنشینان بود که در حال حاضر نتیجه آن مشخص شده‌است.

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت امدادرسانی نیز افزود: توزیع اقلام امدادی از قبیل چادر، پتو و وسایل گرمایشی و اسکان اضطراری تا پاسی از شب گذشته ادامه داشت و آواربرداری نیز روز گذشته کلید خورد.

وی هم چنین با  اشاره به اینکه همه زلزله‌زدگان انتظار داشتند تا به یک میزان از اسکان چادری برخوردار شوند، افزود: توزیع امکانات در میان زلزله‌زدگان بر اساس اولویت و متناسب با شرایط انجام شد و بر همین اساس انتظار برخی از زلزله‌زدگان در مراحل اولیه امدادرسانی قابل تحقق نبود و موجب برخی انتقادات شد.

وی اضافه کرد: برای تحقق مطالبه‌های زلزله‌زدگان مقرر شد تا به هر خانواده یک چادر داده شود که به همین منظور پنج هزار چادر اسکان موقت تامین شد .

وی بیان کرد: اقلام غذایی ۷۲ ساعته و چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه والور نیز از تبریز و تهران به مناطق زلزله‌زده ارسال شد.

آغاز آوار برداری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اینکه مناطق مسکونی تا ۲۰ کیلومتری مرز با تدبیر مقام عالی استان بیمه شده است، گفت: بیمه، خسارت‌ زلزله‌زدگان قطور را تا پایان سال پرداخت می‌کند.

آیدین رحمانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در این راستا جلسه ویژه‌ای طی روز گذشته، سه‌شنبه با مسوولان بیمه برگزار و مقرر شد که نسبت به تامین خسارت‌های لازم اهتمام ویژه‌ای صورت‌گیرد.

وی همچنین یکی از مهمترین اقدامات لازم برای حل مشکلات مناطق زلزله‌زده را نگهداری احشام زنده و دفن احشام تلف شده عنوان کرد و ادامه داد: در جلسه ویژه‌ای که در این خصوص برگزار کردیم، مقرر شد که برای نگهداری احشام زنده، محل‌های مناسبی در نظر گرفته و همه احشام زنده به سمت محل نگهداری منتقل شود.

وی با بیان اینکه برای دفن احشام، آواربرداری محل نگهداری آنها نیاز است، اضافه کرد: مقرر شد تا به سرعت این آواربرداری انجام شده و احشام به صورت بهداشتی دفن شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: به اهتمام بنیاد مسکن و در سریع‌ترین زمان ممکن عملیات آواربرداری آغاز شد و پس از آن، ساخت مسکن در دستور کار قرار می‌گیرد.

رحمانی گفت: در حال حاضر نیز اسکان موقت زلزله‌زدگان به طور کامل انجام شده و نیازهای اولیه این خانواده‌ها نیز در دسترس آنان قرار گرفته‌است.

برچسب‌ها