چابهار- اواخر اردیبهشت سال ۹۷ با حضور معاون علمی و فنآوری رییس جمهوری تفاهمنامه ای به منظور ایجاد منطقه ویژه علم و فنآوری مکران چابهار امضا شد که در همین بازه زمانی کوتاه فعالیت رسمی این مرکز نشان داد که توجه بخشی به فعالیت های علم و فن آوری می تواند منجر به کاهش نرخ بیکاری، کارآفرینی و افزایش برخورداری در کنار کشف استعدادهای پنهان این خطه زیبای ایران اسلامی شود.

همیشه بهار علم و فن آوری در چابهار با راه اندازی منطقه ویژه علم و فنآوری مکران

قدس آنلاین- گروه استان ها- احمد فیاض: اواخر اردیبهشت سال ۹۷ با حضور معاون علمی و فنآوری رییس جمهوری، استاندار سیستان و بلوچستان و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تفاهمنامه ای به منظور ایجاد منطقه ویژه علم و فنآوری مکران چابهار امضا شد. با گذشت یکسال از انعقاد این تفاهمنامه و در مرداد سال ۹۸ پارک مذکور با عنوان مکران در جنوب شرقی ترین منطقه جغرافیایی ایران و البته منطقه ای نابرخوردار و محروم با عطر چابهار بطور رسمی گشایش یافت و در همین بازه زمانی کوتاه فعالیت رسمی اش نشان داد که توجه بخشی به فعالیت های علم و فن آوری می تواند منجر به کاهش نرخ بیکاری، کارآفرینی و افزایش برخورداری در کنار کشف استعدادهای پنهان این خطه زیبای ایران اسلامی شود.

به گزارش قدس آنلاین؛ مدیر موسسات و شرکت های پارک علم و فن آوری مکران چابهار در گفتگوی اختصاصی خود با پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین در تشریح اهداف راه اندازی این پارک علم و فنآوری اظهار کرد: از جمله اهداف ایجاد پارک‌های فناوری، افزایش نوآوری تکنولوژیک (فناورانه)، توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی متخصصان است و بسیاری از سیاستگذاران از پارک‌های فناوری به عنوان بخشی از یک راهبرد اندیشمند و هماهنگ برای توسعه ملی یا منطقه‌ای نام می‌برند. اگرچه هر شهر یا کشوری ممکن است دلایل متفاوتی برای ایجاد پارک‌های فناوری داشته باشد، ولی عموما هدف اولیه از تشکیل یک پارک فناوری افزایش تعداد شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌محور است تا در یک محیط اقتصادی به فعالیت بپردازند. از این شرکت‌ها به عنوان پشتوانه بخش خصوصی برای کمک به تنوع اقتصادی نام برده می‌شود.

هژیر میرلاشاری خاطرنشان کرد: کمک به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش محور، تجاری سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخش های تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی جامعه، افزایش قدرت رقابت و رشد شرکت های متّکی بردانش، کمک به جذب دانش فنی و سرمایه‌های داخلی و بین المللی، افزایش حضور و مشارکت تخصصی شرکت های فنّاور داخلی در سطح بین‌المللی، حمایت از ایجاد و توسعه شرکت های کوچک و متوسط فنّاوری و حمایت از موسسه‏ها و شرکت های تحقیقاتی و مهندسی نوآور با هدف توسعه فنّاوری و کارآفرینی از جمله اهداف عالیه پارک علم و فنآوری مکران چابهار است که افق ممتاز و برجسته ای را طی سال های آینده پیش روی این منطقه قرار خواهد داد.

وی افزود: به همین منظور طی بازه زمانی چند ماهه از افتتاح رسمی این پارک اقداماتی در جهت کمک به ارتقاء دانش فنی واحدهای فناوری به منظور رقابت در عرصه جهانی، سازماندهی برای ارائه خدمات موثر و مورد نیاز به واحدهای فنّاوری به منظور کمک به رشد آنها، سازماندهی توانایی‌ها و امکانات موجود درمنطقه برای ایجاد پیوند بین امکانات و منابع دانشگاه ها، مراکز علمی و فنّاوری و صنعتی منطقه و توانایی های واحدهای فنّاوری، کمک در جهت دهی مراکز علمی مرتبط با پارک به سوی تحقیق در رشته‌های مورد نیاز واحدهای فنّاوری، ایجاد فضای مناسب فعالیت علمی و مهندسی برای جذب دانشمندان و متخصصان داخل و خارج از کشورو ایجاد بستر مناسب برای فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه دولتی و غیردولتی در پارک صورت پذیرفته که بسیار امیدآفرین و راهگشا بوده است.

این مدیر جوان در ادامه تصریح کرد: همچنین، ایجاد بستر مناسب حضور و همکاری واحدهای فنّاوری خارجی در پارک برای توسعه فنّاوری شرکت های بومی، ایجاد بستر لازم برای فعالیت مشترک واحدهای فناوری داخلی و خارجی، تشویق پژوهش با هدف‌ توسعه محصولات و فرایندها، تشویق پژوهش با هدف‌ دستیابی به فنّاوری‌ و کمک به ایجاد شرکت ها و بنگاه های اقتصادی جدید از طریق مراکز رشد واحدهای فنّاوری (انکوباتورها) نیز مدنظر بوده است.

وی در ادامه گفت: سیاست شناسایی و جذب افراد مستعد و خلاق و ایده آفرین بومی باعث شد تا طی این مدت کوتاه هفت شرکت و نه هسته فن آور و خلاق محور در مجموعه مستقر شوند و از خدمات استقرار رایگان، منتورینگ و مربی گری، مشاوره های مالی، بازرگانی و تجاری برخوردار گردند.

میرلاشاری تصریح کرد: ثمره شیرین این مشارکت باعث شد تا در چندین نمایشگاه و همایش تخصصی حضور مقتدرانه ای داشته باشیم و بزودی یک مرکز نوآوری با مشارکت دانشگاه بین المللی چابهار نیز تاسیس خواهد گردید. عمده فعالیت ها با توجه منطقه جغرافیایی در زمینه انرژی های نو، معدن و فرآورده های معدنی غیرفلزی، کشاورزی(با تأکید بر گیاهان دارویی، محصولات گرمسیری، موز و خرما و محصولات مقاوم به شوری و کم آبی)، شیلات و آبزی پروری، آی تی، صنایع و سازه های دریایی خلاق محور تمرکز یافته است.

وی افزود: درخشش و افتخارات طی این مدت کوتاه شامل کسب عنوان شایسته تقدیر تیم پیکسلو در جشنواره فیروزه تهران و انتخاب دو تیم مهگونگ و پیکسلو به عنوان تیم های برتر دمودی کمپین ملی رویش و کسب عنوان شرکت خلاق توسط تیم آوای اردیبهشت ایرانیان در حوزه تولید و محتوی و انتخاب استودیو طراحی رووک به عنوان تیم برتر پنجمین نمایشگاه صنعت و ساختمان چابهار  است که نویدبخش آینده روشن و موفقیت آمیز این مجموعه است. مجموعه این فعالیت ها و افتخارات باعث شده تا زیست بوم نوآوری و اکوسیستم کارآفرینی در شهر چابهار با یک جهش مثبت روند رو به رشدی داشته باشد. همچنین جوانان زیادی برای حضور و فعالیت در تیم ها و پروژه های پارک ابراز علاقمندی و آمادگی کرده اند.

مدیر موسسات و شرکت های پارک علم و فن آوری مکران در انتها به چالش های پیش روی مجموعه اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی ماهر در کنار دور بودن از فضای استارتابی کشور و عدم آشنایی افراد با مشاغل دارای درآمد پایدار یا مشاغل در معرض خطر از جمله موانع و چالش های عمده است که برای رفع آنان توسط تیم های کارشناسی سعی و تلاش می شود.

برچسب‌ها