شیراز- هتل‌های شهر شیراز که همواره در طول سال نیمی از تخت های آن ها خالی است برای جبران خسارت‌ها همواره در انتظار نوروز هستند اما عید امسال با جاری شدن سیل و حال نوروز ۹۹ با شیوع بیماری کرونا برای دومین سال متوالی صنعت هتل داری را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

«نوروز» فصل کسادی هتل داران/سال گذشته «سیل» امسال «کرونا»

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان فارس با دارا بودن ۱۱ اثر جهانی و حدود ۳ هزار اثر ثبت ملی،بیشترین آثار باستانی،تاریخی و فرهنگی ایران را در خود جای‌داده و یکی از قطب‌های اصلی گردشگری کشور محسوب می‌شود.

فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ ماند تمامی سال‌های گذشته درحالی‌که امکان تفریحی و گردشگری این شهر مملو از گردشگران از اقصی نقاط کشور و جهان بود اما به‌یک‌باره جاری شدن سیل در کسری از ثانیه آرامش را از بخش گردشگری گرفت.

متأسفانه این روزها ویروس کرونا بسیاری از گردشگران را مورد تهدید قرار داده است و حوزه گردشگری را در شوک فروبرده است.

درزمانی که بخش خصوصی خود را برای استقبال از میهمانان نوروزی آماده و تورهای خود را به فروش رسانده و هتل‌ها نیز رزرو شده بود،به‌یک‌باره سروکله این ویروس پیدا شد و فعالان حوزه گردشگری را ناامید ساخت.

شیوع ویروس کرونا در آستانه شب عید باعث شده که ۸۰ درصد رزرو هتل‌ها و مراکز اقامتی فارس برای نوروز ۹۹ کنسل شود و اکنون نیز ضریب اشغال تخت‌های واحدهای اقامتی این استان به کمتر از ۵ درصد برسد.

تعطیلی مراکز تفریحی

اگرچه مراکز تاریخی مهمی ازجمله پاسارگاد هنوز با ممنوعیتی در خصوص متوقف شدن حضور تورهای گردشگری خارجی و داخلی روبرو نشده است اما بسیاری از تفرجگاه‌ها و اماکن تفریحی و گردشگری طبیعی در شهرستان سپیدان مانند تفرجگاه‌های چله‌گاه، شش پیر، تنگ تیزاب، کهکران، مارگون و پیست‌های اسکی این منطقه و همچنین تمام هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و منازل مبله تا ۱۷ اسفندماه تعطیل اعلام‌شده است.

اعتراض هتل داران

رئیس جامعه هتلداران استان فارس در این رابطه اظهار می‌کند: معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی در روزهای اخیر بخشنامه‌ای صادر کرده که نشان‌دهنده این است که این وزارتخانه اصلاً به فکر سرمایه‌گذار بخش خصوصی گردشگری نیست و موضوع ورشکستگی و تعدیل پرسنل هتل‌ها برای این نهاد اهمیتی ندارد

حسن سیادتان اظهار می‌کند: جامعه هتلداران اعتراض خود را به این بخشنامه رسماً اعلام کرده است.

وی ادامه می‌دهد: وزارتخانه مذکور می‌توانست در این بخشنامه اعلام کند که هزینه رزرو باز پس داده نشود و به ایامی دیگر در طول سال با اعمال تخفیف‌های ویژه لحاظ شود.

رئیس جامعه هتلداران استان فارس اظهار می کند: برای جلوگیری از ضرر و زیان هتلداران و شرکت‌های مسافربری باید این بخشنامه ملغی و بخشنامه دیگری حاوی عدم بازپس‌گیری وجه رزرو و تغییر زمان سفر به ایام دیگر در طول سال صادر شود.

سیادتان بابیان اینکه باید بسته‌های حمایتی فوری برای تأسیسات گردشگری لحاظ شود،اضافه کرد: با این شرایط هتل‌های استان فارس و شیراز یکی پس از دیگری با تعطیلی مواجه خواهند شد.

برچسب‌ها