خراسان شمالی-معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی از بازگشایی موزه اسناد و نسخ خطی بجنورد در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این موزه که از اردیبهشت سال ۹۶ به علت زلزله تعطیل شده بود، با تکمیل اقدامات مرمتی در سال جدید به روی علاقه‌مندان گشوده می‌شود.

بازگشایی موزه اسناد و نسخ خطی بجنورد در آینده‌ای نزدیک

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و نیز درخواست‌های علاقه‌مندان، اقدامات مرمتی موزه اسناد و نسخ خطی بجنورد مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند و به‌زودی به روی علاقه‌مندان گشوده می‌شود.

وی افزود: به‌منظور فراهم شدن امکان بازدید از تمامی قسمت‌های مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم ازجمله تالار آیینه و موزه اسناد و نسخ خطی واقع در بنای تاریخی آیینه‌خانه مفخم که پس از زلزله اردیبهشت ۹۶ در بجنورد موقتاً تعطیل شده بود در ایام نوروز  امسال راه‌اندازی می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع هنر خوشنویسی به‌عنوان میراث ناملموس کشور و ارتباط این هنر با محتوای موزه مذکور، با همکاری انجمن خوشنویسان استان، کلاس‌های خوشنویسی و نشست‌های هنری در این زمینه برگزار خواهد شد.

بنای تاریخی آیینه‌خانه بخشی از مجموعه دارالحکومه سردار مفخم بوده که به‌عنوان فضای دیوانی و اداری در دوران قاجار مورداستفاده بود و از سال ۱۳۹۰ موزه اسناد و نسخ خطی استان در این بنا بر پایه آثار متعلق به استان شامل مبایعه‌نامه‌ها، مصالحه‌نامه، سند ازدواج، طلاق، سیاق، فرمان و... در آن نگهداری می‌شود.

از نکات قابل‌توجه این بنا وجود تالار آیینه در طبقه فوقانی وجود تصاویر۱۳۴تن از شخصیت‌های برجسته عصر صفوی تا دوره قاجار است که شاخص‌ترین آن‌ها شاه‌طهماسب، شاه‌عباس، آقا محمدخان، فتحعلی شاه و کریم‌خان زند بوده که در قسمت گلویی زیر سقف  تالار نصب شده است.

برچسب‌ها