هوش مصنوعی فناوری بسیار مفید و بهینه شده‌ای برای کمک به بشریت است که کاربردهای متنوع و مهمی دارد.

هوش مصنوعی چگونه می‌کند و چه کاربردهایی دارد؟

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، فناوری هوش مصنوعی یا هوش دستگاهی، کامپیوترها و روبات‌هایی را تولید می‌کند که قادر به تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت متنی هستند تا اطلاعات درخواستی ، تجزیه و تحلیل ها یا تحریک رویدادها را براساس یافته ها انجام دهند. شرکت‌های بزرگ فناوری از طریق تکنیک‌هایی مانند یادگیری ماشینی و شبکه‌های عصبی در سطح جهانی در حال سرمایه گذاری در این نوع ماشین آلات هستند تا بیشتر از گذشته از هوش مصنوعی استفاده شود.

ما در این گزارش آخرین تحقیقات و فنآوری در مورد هوش مصنوعی را بررسی می‌کنیم، از جمله شرکت‌ها، برنامه‌ها، نوآوری‌ها و سیستم عامل‌هایی که آینده هوش مصنوعی را خواهند ساخت.

هوش مصنوعی (AI) چیست؟

هوش مصنوعی اصطلاحی است که برای توصیف توانایی دستگاه در شبیه سازی هوش انسانی به کار می رود. اقداماتی مانند یادگیری، منطق، استدلال، ادراک و خلاقیت زمانی برای انسان‌های منحصر به فرد در نظر گرفته می‌شود ، هوش مصنوعی اکنون توسط پیشرفت فناوری در هر صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک نمونه متداول از هوش مصنوعی در دنیای امروز ، chatbots است ، به ویژه نسخه های "چت زنده" که درخواست‌های خدمات اساسی مشتری را در وب سایت ها دارد. با تکامل این فناوری، معیار ما برای آنچه AI را تشکیل می ‌دهد نیز مشخص می‌شود.

هوش مصنوعی (AGI) چیست؟

هوش مصنوعی AGI (معمولاً "هوش مصنوعی قوی" یا "هوش مصنوعی واقعی" خوانده می‌شود) به هوش مصنوعی با سطح هوشی پیشرفته و شبیه به انسان اشاره دارد، در حالی که ماشین‌های فعلی در کارهای انتخابی برتر از انسان هستند اما هیچ هوش مصنوعی وجود ندارد که بتواند عمق و وسعت مهارت‌ها و شناخت‌های انسانی را با موفقیت تکرار کند.

 Conversational AIچیست؟

یک کاربرد محبوب در NLP ،  Conversational AIاست که معمولاً در چت روبات های آنلاین مشاهده می شود ، که از AI برای تقلید مکالمه انسانی از طریق چت آنلاین استفاده می‌کنند. بازار chatbot در چند سال گذشته نیز آغاز به کار کرده است و موجب صرفه جویی در هزینه و بهبود خدمات به مشتریان برای تقریباً تمام صنایع ، به ویژه در روند رو به رشد تجارت الکترونیکی است.

Machine Learning چیست؟

یادگیری ماشینی یک تکنیک مبتنی برهوش مصنوعی برای توسعه سیستم های رایانه ای است که بر اساس تجربه یاد می‌گیرند و تکامل می‌یابند. برخی از برنامه های رایج یادگیری ماشینی شامل کارکردن اتومبیل های رانندگی ، مدیریت صندوق های سرمایه گذاری ، انجام فعالیت های پزشکی ، تشخیص پزشکی و ارزیابی کار خلاقانه است، بعضی از ماشین‌ها حتی برای بازی کردن نیز آموزش داده می‌شوند.

Neural Networks چیست؟

شبکه عصبی یک تکنیک هوش مصنوعی است که پس از اتصالات از مغز انسان الگوسازی می شود و قادر به یادگیری و بهبود با گذشت زمان است، ‌به عنوان مثال اپل فناوری تشخیص صدا سیری را برای استفاده از شبکه‌های عصبی در سال 2014 تطبیق داد  و گوگل این فناوری را برای بهبود ترجمه‌های‌ زبان‌های مختلف در Google Translate معرفی کرد.

Deep Learning چیست ؟

یادگیری عمیق یا "یادگیری بدون نظارت" ،نسل بعدی هوش مصنوعی است که به کامپیوترها اجازه می‌دهد خودشان را آموزش دهند. تکنیک‌های یادگیری عمیق ماشین آلات را برای انجام تفکر و انتزاع سطح بالا، مانند تشخیص تصویر ، برنامه ریزی می کنند. این فناوری با امکان شخصی سازی بیشتر، خوشه بندی مخاطبان، بازاریابی پیش بینی کننده و تجزیه و تحلیل احساسات پیشرفته برند، بازاریابی پیشرفته‌ای داشته است.

هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟

هوش مصنوعی تکنولوژی پیچیده ای است که دارای بسیاری از مؤلفه ها و روش های مورد استفاده برای رسیدن به نتیجه نهایی در یک دستگاه هوشمند است. هوش مصنوعی با مطالعه نحوه تفکر، یادگیری و تصمیم گیری مغز انسان و سپس اعمال آن مکانیسم های بیولوژیکی بر روی رایانه ها ایجاد می کند.

برخلاف محاسبات کلاسیک ، در جایی که رمزگذارها، ورودی ها و خروجی ها  منطق دقیقی را ارائه می دهند ، هوش مصنوعی مبتنی بر فراهم کردن ورودی ها و یک نتیجه دلخواه برای یک ماشین است و به دستگاه اجازه می دهد تا مسیر خود را برای رسیدن به هدف تعیین شده خود توسعه دهد. این امر غالباً به رایانه ها اجازه می دهد با مانند بهینه سازی تدارکات زنجیره‌ای و ساده تر کردن فرایندهای مالی، وضعیت مجموعه را بهینه سازی کنند.

مدل های مختلف هوش مصنوعی چگونه هستند؟

چهار نوع هوش مصنوعی وجود دارد که در پیچیدگی توانایی‌های آنها تفاوت هایی است:

۱- ماشین‌های واکنشی از داده‌های قبلی برای نتیجه گیری تصمیمات فعلی از هوش مصنوعی شطرنجی استفاده می‌کنند.

۲-‌ حافظه محدود از داده‌های زنده برای خواندن وضعیت و تصمیم گیری مانند اتومبیل های خودران استفاده می کند.

۳- تئوری ذهن فناوری است که ما هنوز به آن نرسیده‌ایم، این تئوری به درک هوش مصنوعی می پردازد که همه موجودات مجموعه مفاهیم اساسی خود را دارند، مانند انگیزه‌ها، اهداف و احساسات.

۴- خودآگاهی مرحله نهایی هوش مصنوعی است که در آن هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند آگاهی دیگران (نظریه ذهن) را درک کند بلکه مفهومی از وجود خودش نیز دارد.

چه نمونه هایی از هوش مصنوعی وجود دارد ؟

هوش مصنوعی تقریباً در همه مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع ، شما احتمالاً مقداری در روز با آن تعامل دارید. چت هوشمند ، اتومبیل های هوشمند ، دستگاه های IoT ، مراقبت های بهداشتی ، بانکی و لجستیک همه از هوش مصنوعی برای ارائه یک تجربه برتر استفاده می کنند.

یکی از گجت‌های هوش مصنوعی که به سرعت در خانه های بیشتر کاربران راه پیدا کرده ، دستیار صوتی است ، مانند سیری اپل ، الکسا آمازون ، دستیار Google و Cortana مایکروسافت، که این دستیاران صوتی مجهز به هوش مصنوعی که بخشی از یک بلندگو هوشمند در نظر گرفته می شوند، اکنون ابزارهای قدرتمندی هستند که عمیقاً در کل اکوسیستم های کانال ها و دستگاه ها یکپارچه شده اند تا یک تجربه دستیار مجازی تقریباً شبیه به انسان داشته باشند.

آیا هوش مصنوعی ایمن است؟

هوش مصنوعی در کل فناوری ایمنی به شمار می‌رود، اما بخاطر داشته باشید که هر دستگاهی که از هوش مصنوعی استفاده می کند به اینترنت متصل است و با توجه به اینکه امنیت دستگاه متصل به اینترنت کاملاً مناسب نیست و ما همچنان شاهد نقض داده‌های بزرگ شرکت‌ها هستیم ، در صورت عدم ایمن بودن دستگاه ها ، می توان بستر آسیب پذیری AI را ایجاد کرد.

شرکت های برتر هوش مصنوعی کدامند؟

استارت آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ فناوری به طور یکسان در فناوری هوش مصنوعی سرمایه گذاری می کنند و روز به روز در حال افزایش هستند، از بزرگ ترین شرکت های ارائه دهنده و اولین ها در هوش مصنوعی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

Amazon

Apple

Google DeepMind

Facebook

Microsoft

و همچنین از برخی شرکت های تازه وارد می توان به این نام ها اشاره کرد:

BenevolentAI

CUJO AI

Drive.ai

Petuum

شرکت APEX Technologies همچنین سال گذشته به عنوان برترین شرکت هوش مصنوعی در چین معرفی شد.

هوش مصنوعی همچنان با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و ویژگی‌های جدیدی را بی شک برای راحتی بیشتر زندگی انسان ها در آینده نه چندان دور از این فناوری خواهیم دید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها