۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 695683

خانه نشینی بهشتی

وجیهه اکرمی

میدانیم که اعتکاف یعنی حضور در مسجد و درک نور الهی؛ اعتکاف یعنی بریدن از دنیا و متصل شدن به مهمترین نیاز بشری که همان ارتباط معنوی با خالق می باشد.

رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در رابطه با فضیلت اعتکاف می فرمایند: " مَنِ اعتَکَفَ إیمانا وَ احتِسابا غُفِرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ" هر کس از روی ایمان و حسابگری معتکف شود، گناهان گذشته او بخشیده می­شود.  متقی هندی، کنز العمّال، بیروت، مؤسسه الرساله، ج ۸، ح ۲۴۰۰۷

اکنون به روزهای نیمه رجب و ایام اعتکاف نزدیک شده ایم اما شاهد تفاوتی آشکار با سالهای گذشته هستیم. کشور عزیزمان با شیوع ویروس کرونا درگیر شده است و نمی توان مانند همیشه مراسم اعتکاف را برگزار کرد. بر اساس توصیه های پزشکی در شرایط کنونی که کشور و مردم در حال مبارزه با این بیماری همه گیر میباشند به عدم اجرای اعتکاف امر شده ایم.

اگر چه که اجرای تمام امورات بهداشتی و پزشکی لازم بوده و موکد در دین هم میباشد اما می توان با مراعات دستورالعملهای دانشگاه علوم پزشکی، تا جایی که امکان پذیر است، اعمال دینی را هم به جا آورد.

از آنجایی که امور و احکام دینی باید طبق دستور موثق و مستند معصوم باشد پیشنهاد میشود این امر مستحبی شبیه سازی شده و باتوجه به شرایط، گلچینی از این باغ معنوی داشته باشیم.

با توجه به ظهور و بروز فضای مجازی در سالهای گذشته، ارتباط موثر بین همسران با آسیب جدی روبرو شده بود. اعتکاف در منزل به خوبی می تواند این زخم را ترمیم کند. به فرمایش پیامبر اعظم صلی الله و علیه وآله همراهی و همنشینی همسران فضیلت اعتکاف دارد.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند "جُلوسُ المَرءِ عندَ عِیالِهِ أحَبُّ إلی اللّه ِ تعالی مِنِ اعتِکافٍ فی مَسجِدِی هذا" در پیشگاه خداوند تعالی، نشستن مرد در کنار همسر خود، ازاعتکاف در این مسجد من، محبوبتر است.   تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۱۲۲ - بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۱۳۲.

همراهی و همدلی همسران تاثیر بسزایی در تحکیم خانواده دارد. گفتگویی که بتواند دلها را بهم نزدیک کند گفتگویی که در آن رفع نیاز های مادی هدف نیست بلکه هدف پر کردن ظرف درونی روح و رفع عطش عاطفی افراد خصوصا بانوان عزیز میباشد. نشستنی که توجه ویژه همسران به یکدیگر را در پی داشته باشد که قطعا فرمایش حضرت شامل حال این افراد خواهد شد.

از طرف دیگر می توان، مجادله که یکی از محرمات معتکف میباشد را از کانون خانواده دور کرد تا شاید تمرینی باشد برای رفع این ویروس خانگی و بیماری مهلک دلسردی در خانواده ها. خوبست بدانیم که این موضوع امری توصیه شده به همراه پاداشی بی بدیل از ناحیه پیامبر رحمت میباشد.

 أَنَا زَعِیمٌ بِبَیْتٍ فِی رَبَضِ الْجَنَّةِ وَ بَیْتٍ فِی وَسَطِ الْجَنَّةِ وَ بَیْتٍ فِی أَعْلَی الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَکَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ کَانَ مُحِقّاً وَ لِمَنْ تَرَکَ الْکَذِبَ وَ إِنْ کَانَ هَازِلًا وَ لِمَنْ حَسُنَ خُلُقُه.

پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمودند: من برای کسی که بگو مگو را رها کند هرچند حق با او باشد، و برای کسی که دروغ گفتن را اگرچه به شوخی باشد، ترک گوید، و برای کسی که اخلاقش را نیکو گرداند، خانه‌ای در حومه بهشت و خانه ای در مرکز بهشت و خانه ای در بالای بهشت ضمانت می‌کنم. " خصال، صفحه۱۴۴، حدیث۱۷۷

یکی دیگر از احکام و اعمال اعتکاف، روزه داری است. یکی از فواید روزه داری برای جسم سلامتی است اما فوائد بسیار عظیم آن مربوط به رشد روحی است. خصوصا که به پیشواز ماه مبارک رمضان هم خواهیم رفت. روره داری در ایام رجب امری توصیه شده وتایید شده می باشد.

امام کاظم(ع) فرمودند: «هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد آتش جهنم به اندازه یک سال راه، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب گردد».

روزه گرفتن در روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه رجب که «ایام البیض» نام دارد ثواب فراوانی دارد؛ به ویژه روز چهاردهم که درباره آن پیامبر اعظم (صلی الله و علیه وآله) می فرماید: هر کس که روز چهاردهم ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند پاداشی به او عنایت می کند که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه بر قلبی خطور کرده است!

روزه داری، خوشخویی و عبادت شبانه گلی خوشبو از تجربه اعتکاف گذشته است اما در شرایطی که انجام اعتکاف در مساجد امکان پذیر نیست، می توان از رایحه دلپزیر آن در منزل بهره برد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها