اکنون‌که به دلیل انتشار ویروس کرونا در خانه هستیم حتماً این تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنیم.

نکاتی غیر کرونایی درباره روزهای کرونایی

۱. مدت‌هاست این مجال را نداشته‌ایم که با همسر و فرزندانمان درباره موضوعات مهم خانواده گفتگوی مفصل داشته باشیم؛ باید سعی کنیم موضوعات مهم را به ترتیب اولویت مشخص کنیم و نظرات آن‌ها را جویا شویم.

۲. شادی‌های خانوادگی را در محیط خانواده تمرین کنیم. تا کنون به اهمیت آن پی نبرده بوده‌ایم. برنامه‌ای تنظیم کنیم تا دور هم با گفتن لطیفه، انجام بازی‌های ساده و ممکن لحظه‌های شادی را فراهم کنیم. حتما لذت‌بخش است.

۳. کارهای عقب‌افتاده زیادی در خانه داریم که همیشه برای انجام آن‌ها دنبال فرصت بوده‎ایم. کارهای بزرگی نیست، اما مهم‌اند: جابجایی، پالایش وسایل، تعمیرات جزئی، منظم کردن و ...بدون شک، فرصت پیش‌آمده را از دست نخواهیم داد.

۴. مدت‌هاست نتوانستیم یک دل سیر کتاب بخوانیم، هر بار که کتابی دست گرفتیم نشد که زود آن را تمام کنیم. با خانواده زمانی را برای مطالعه اختصاص می‌دهیم. نمی‌دانیم ... شاید موفق شدیم با کمک همسر و فرزندانمان کتاب‌خوانی جمعی راه بیندازیم  تا به‌ نوبت هر کدام بخش هایی از یک کتاب را با صدای بلند بخوانیم.

۵. مدت‌ها است فیلم خوب ندیده‌ایم. یا خوب فیلم ندیده‏‌ایم. فیلم‏‌های خوب مورد علاقه‏‌مان را فهرست کنیم و سعی کنیم هرروز دست‌کم یکی از آن‌ها را ببینیم. ترجیحمان این باشد که همه با هم ببینیم و اگر شد درباره‌اش گفتگو هم داشته باشیم. حتماً جزء خاطرات خوب زندگی‌مان خواهد شد.

۶. مدت‌ها بود که به دلیل مشغولیات فراوانمان نتوانسته بودیم در خانه کمک شایانی به همسرمان کنیم. این روزها فرصت جبران داریم. با توافق، بخشی از کارهای منزل را به عهده گیریم برای روحیه خود و فرزندانمان حتماً خوب و مفید خواهد بود.

۷. مدتی است برخی از وسایل خانه را چک نکرده‌ایم، برخی فرسوده، مستهلک و غیرقابل استفاده‌اند. (لباس‌ها، وسایل، ابزار، اشیاء و ...) حتماً در این فرصت آن‌ها را بررسی می‌کنیم و در صورت به‌دردخور نبودن خانه را از حضورشان پاک‌سازی کنیم. به نحوی به رفت و روب عید هم کمک کرده‏‌ایم.

۸. با همسرمان توافق کنیم تا با همکاری همدیگر، پخت برخی از غذاهای جدید را تجربه کنیم. مواردی که هرگز نخورده‌ایم. اینترنت به ما کمک می‌کند. هزینه دارد اما می‌تواند لذت‌بخش باشد. مطمئنم!

۹. در نبودن‌های مکرر در خانه، تقسیم وظایف در خانه دچار بی‌نظمی شده، و این طبیعی است. در این چند روز یک‌بار این تقسیم وظایف را بازنگری کنیم و با کمک همسر و فرزندانمان آن را به‌روزرسانی کنیم و انجام آن‌ها را جدی بگیریم تا دوباره نظم جدیدی ایجاد شود.

۱۰. مدت‌هاست دکوراسیون خانه تغییر نکرده، جای وسایل و نوع چینش آن‌ها یکنواخت شده. مشاور روانشناسان می‌گویند تغییرات کوچک گاهی آثار بزرگی بر روحیه ما دارد. سعی کنیم به طراحی نویی فکر کنیم که برخی از وسایل را جابجا کنیم. حتماً بر روحیه ما تأثیرات مثبت زیادی دارد.

۱۱. چقدر دلمان می‌خواست فرصتی می‌شد تا خسته نبودیم و درباره درس و مدرسه بچه‌ها بیشتر و عمیق‌تر صحبت می‌کردیم. و وارد جزییات می‌شدیم. این روزها را مغتنم شماریم. شاید بتوانم هرروز یک درس یا یک کتاب را با هم گفتگو کنیم و از یادگیری و رضایت انها مطمئن شویم.

۱۲. اکنون‌که مجال دید و بازدید نیست، تلاش کنیم هرروز با پدر، مادر، خواهر و برادرانمان یا حداقل هرروز یکی از آن‌ها و دوستان و بستگان صمیمی‌مان گفتگوی تصویری و یا صوتی داشته باشیم. این کار به ما انرژی خواهد داد و حتماً فرزندانمان هم از ما خواهند آموخت!

۱۳. ما این چند روز حس کرده ایم که فراغت بچه‌ها و حتی خودمان ما را بیشتر به سمت فضای مجازی کشیده. اجازه ندهیم این روال ادامه پیدا کند. فعالیت و برنامه‌ریزی ما و درگیر کردن آن‌ها با آنچه گفت شد ، آن‌ها را از فضای مجازی جدا خواهد کرد. موضوع را جدی بگیریم.

۱۴. برای همسایگانمان ایده‌های خوبی وجود دارد. در یک گروه مجازی برنامه‌های ساختمان را با هم پیگیری کنیم.و سعی کنیم از حال هم با خبر شویم.

۱۵.  موسیقی اعجاز می‌کند. دقایقی در روز یا ترجیحاً شب را برای شنیدن موسیقی در نظر بگیریم. ما را از فشارها و یکنواختی نجات می‌دهد. و روحیه‌مان را تلطیف می‌کند.

۱۶. در فضای مجازی تکنیک‌هایی برای خلاقیت و نوآوری وجود دارد. امور روزمره اجازه نداده بود تا به جنبه‌های خلاقانه و نوآورانه شغلمان فکر کنیم.

۱۷. خیلی کم اتفاق افتاده بود برای اهداف سال آینده‌مان برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم. اکنون بهترین فرصت برای تعیین چند هدف مهم سال آینده‌ می باشد.این کار به ما جرأت و جسارت و قدرت پیش‌بینی می‌دهد.

۱۸. در کانال‌ها و گروه‌هایی که عضو هستیم، تعدادی کتاب صوتی خوب را به اشتراک بگذاریم و بر اساس آن مسابقه‌ای ترتیب دهیم تا همه دوستان و آشنایان را سرگرم مطالعه کنیم.

۱۹. کرونا احتمالا برای ما فرصت خواهد بود تا تهدید. اگر مشکلی پیش نیاید، جذابیت آن تا همیشه برای ما و خانواده‏مان خاطره خواهد شد.

برچسب‌ها