اهواز- طی هفته‌های گذشته نیز بارش‌های اخیر موجب شد تا بیش از ۲ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد سدهای استان شود که با پیش‌بینی‌های صورت گرفته و پیش رو در بهار؛ مسئولان درصدد تخلیه سدها برای سیلاب‌های بهاره هستند اما حال این سؤال پیش می‌آید که آیا خوزستان و رودخانه‌هایش تاب مقابله با بارش‌های فروردین را دارد؟

خوزستان در تب و تاب و سیل

قدس آنلاین-گروه استان ها: در فروردین‌ماه پارسال به دلیل افزایش بارش‌ها و جاری شدن روان آب‌ها خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه و خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

بارش‌های بهاره امسال و در پی آن طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان را دچار سیلاب کرد و موجب شد تا ۱۳۳ روستا به زیرآب رفته و ۳۷۴ روستا به‌صورت جزئی و کلی تخلیه شوند.

سه سامانه بارشی درراه خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان  با اشاره به این‌که تا پایان فرودین سال آینده  سه سامانه بارشی  وارد استان خوزستان می‌شوند اظهار می‌کند: تا قبل از پایان سال شاهد ورود دو سامانه بارشی مختلف به‌صورت نرمال و متوسط هستیم.

محمد سبزه زاری بیان می‌کند: سامانه سوم در تاریخ سوم تا پنج  فرودین سال ۹۹ وارد استان می‌شود که احتمال تقویت این سامانه وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: این سامانه‌های بارشی برآورد آبی خوبی را با خود به همراه دارند.

سیل بندها نگرانی که رفع نشد

اگرچه بارش‌ها بنا بر گفته مدیرکل هواشناسی «برآورد خوب» تعبیر می‌شود اما برای مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تعبیر خوبی ندارد.

کیامرث حاجی‌زاده با ابراز نگرانی از تکمیل نشدن سیل بندها که حتی وی را مجبور به برگزاری جلسه‌ای با محوریت  وضعیت «تاب‌آوری رودخانه‌ها» کرده است بیان می‌کند: کارگروه مقابله با سیلاب در مردادماه سال جاری برگزار شد و یکی از مهم‌ترین مصوبات آن ترمیم و استحکام‌بخشی سیل بندها در استان بود.

وی می‌افزاید: متأسفانه نبود پیگیری جدی از سوی متولیان به‌رغم تأکید استاندارموجب شده تا ترمیم سیل بندها تاکنون به‌طور کامل اجرایی نشود.

 و ی سیل بندها را یکی از نقاط ضعف و از مهم‌ترین بخش‌ها در روستاها و زمین‌های زراعی  می‌داند و می‌گوید: در مدت‌زمان باقی‌مانده می‌بایست متولیان امر کار را جدی‌تر بگیرند و کار احداث سیل بندها را به اتمام برسانند.

وی یادآور می‌شود: متأسفانه ظرفیت تاب‌آوری کرخه بیشتر از ۴۵۰ میلیون مترمکعب نیست و دبی بیش از این میزان را از خود عبور نمی‌دهد لذا اگر دبی بیش از این میزان باشد  بعضی از مناطق  روستایی و زمین‌های کشاورزی در پایین‌دست دچار آب‌گرفتگی می‌شوند.

احتمال آب‌گرفتگی دور از ذهن نیست

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز با اشاره به دو حوضه آبریز کرخه و دز بیان  می‌کند: در این حوضه‌ها نگرانی‌هایی نسبت وقوع سیلاب وجود دارد.

فرهاد ایزد جو می‌گوید: در سد دز به‌محض این‌که آب سرریز شد و به بالاترین نقطه خود رسید بنا شد با توجه به آن خروجی را به ۷۰۰ مترمکعب برسانیم .

وی بیان می‌کند: به دلیل محدودیت حجم ذخیره‌ای که سد دز دارد پخش سیلاب در آن قطعی است لذا برای اینکه روستاها دچار آب‌گرفتگی نشود باید کانال‌های هدایت آب در طول مسیر تقویت شوند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه  می‌دهد: در حال حاضر باید تمرکز را بر کانال‌ها و رودخانه‌های هدایت آب به‌ویژه در مناطق پایین‌دست حوضه آبریز «دز» گذاشت.

وی بیان می‌کند: به‌عنوان‌مثال در منطقه آهو دشت که یکی از مناطق پایین‌دست است کار خاصی نشده و امکان آب‌گرفتگی روستا باوجود تکمیل نشدن کانال‌ها وجود دارد.

ایزد جو با تأکید بر بیمه محصولات و اراضی کشاورزی خاطرنشان می‌کند: اعداد و ارقام ورودی‌ها و خروجی‎ها نشان می‌دهد آب‌گرفتگی  در پهنه  سیلاب‌دشت‌ها  قطعی است چراکه ظرفیت دز کم است و پخش سیلاب از موضوعات مهم آن است.

وی ادامه می‌دهد: در حوضه آبریز کرخه با توجه به وضعیت کانال های آب لذا خروجی بیش از ۴۵۰ متر مکعب جوابگو نیست و این در حالی است که خروجی باید به ۷۰۰ متر مکعب در ثانیه برسد.

تلاش برای اتمام کار سیل بندها

مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه ۲۱۰ کیلومتر سیل بند در این استان در دست احداث، بازسازی و ترمیم است، گفت: اجرای این سیل بندها پیشرفت بالای ۶۰ درصدی دارد و پیش‌بینی می‌شود پیش از بارندگی بهاره، عملیات اجرایی آن‌ها به اتمام برسد.

محمد حری با اشاره به وجود۸۰۰ کیلومتر سیل بند در خوزستان بیان کرد: بخشی از کار احداث، بازسازی و مقاوم‌سازی این سازه‌ها به اتمام رسیده و بخش دیگری از آن‌ها توسط گروه‌های متعدد عملیاتی و پیمانکاری در دست انجام است.

وی به محدودیت منابع مالی و حجم بالای سیل بندهای خوزستان اشاره کرد و افزود:هم‌اکنون در ۱۰ شهرستان خوزستان پیمانکاران مشغول فعالیت هستند.

وی اعتبار لازم برای دیواره و ساحل سازی را بسیار بالا دانست و گفت: باوجود محدودیت منابع مالی احداث دیواره و ساحل سازی در بازه‌های فرسایشی اجتناب‌ناپذیر است.

برچسب‌ها