توزیع گسترده ماسک های غیر بهداشتی در بازار؛ دستگاه های نظارتی اقدام کنند

مهدی کاهانی

کمبود ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده، یکی از بزرگ ترین دغدغه های مردم و مسئولان پس از انتشار ویروس کرونا بوده و هست. از همان اولین روزها شاهد هجوم مردم وحشت زده به دارو خانه ها برای تهیه این اقلام بودیم و هر چند پس از آن تلاش وسیعی از سوی مسئولان برای کم اثر جلوه دادن ماسک و دستکش در پیشگیری از ابتلا به کرونا در مقایسه با شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون انجام شد، اما این تب دستیابی به ماسک و دستکش آ نچنان که باید فروکش نکرد و هنوز هم تقاضای این محصولات بالا است.

همین تقاضای بالا، عده ای از فرصت طلبان را به تکاپو انداخت تا با احتکار و در دست گرفتن نبض بازار و گران فروشی ماسک و دستکش، بر ثروت خود بیفزایند. هر چند اقدام سریع و قاطع دستگاه قضایی، ماموران انتظامی، سپاه و بسیج، خیلی زود طومار این عده را در هم پیچید اما در مقابل با زار وسیعی را در برابر گروهی دیگر گشود که با سوء استفاده از اوضاع آشفته موجود و ضعف مدیریت بحران، فرصتی تازه برای ثروت اندوزی پیدا کرده اند.

این عده به دنبال وارد گود شدند تعدادی از خیرین در شهرهای مختلف خراسان برای تولید ماسک طبی و برداشته شدن ضوابط سخت و زمانبر - اخذ مجوز به خاطر نیاز شدید جامعه- بی هیچ نظارتی شروع به تولید ماسک های بدون شناسنامه و تایید بهداشتی و توضیع گسترده آن در سطح بازار کردند؛ تا جایی که به گفته یکی از مسئولان انجمن داروسازان خراسان رضوی، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ماسک هایی که برای عرضه به بازار در منازل تولید میشوند، هیچ گونه مجوز و استانداردی برای تولید ندارند و غیر بهداشتی هستند.

به دلیل نبود نظارت، حالا به جای فروش ماسک در داروخانه ها، در خرازی ها، ابزار فراوشی ها و صنوفی که هیچ ارتباطی به این موضوع ندارند، عرضه ماسک بدون رعایت نکات بهداشتی انجام می شود؛ در صورتی که تولید و حتی عرضه ماسک طبی ، شرایط خاص خود را دارد و اگر این شرایط رعایت نشود، این محصول خود به عنوان تهدید سلامت نقش ایفا می کند.

از سوی دیگر هر چند به باور و تاکید پزشکان، استفاده از ماسک های معمولی موجود در بازار برای افراد سالم بی حاصل است اما باید این نکته را هم متذکر شد که ماسک های غیر بهداشتی تولید شده در کارگاه های خانگی در حالیکه ممکن است دارای آلودگی بوده و باعث انتشار بیماری شوند، به دلیل احساس امنیت کاذبی که ایجاد می کنند، این خطر را چندین برابر افزایش می دهند.

بنابراین، تمامی دستگاه های نظارتی متولی سلامت باید بر چگونگی تولید و عرضه ماسک های طبی کنترل و نظارت دقیق و مسئولانه داشته باشند. ضرورتی انکار ناپذیر که گمان می رود در «بحران مدیریت» کنونی در اولویت کاری هیچ دستگاهی نیست.

انتهای خبر/

برچسب‌ها