فرماندار مشهد به بسته شدن درهای حرم منور رضوی و وقایع حواشی آن اشاره و بیان کرد: شهروندان مشهدی عرض ارادت به ولی نعمتان حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) را صبح فردا یکم فروردین ماه در هنگام لحظه تحویل سال، با در خانه ماندن از منازلشان انجام دهند.

عرض ارادت به امام رضا(ع) هنگام تحویل سال فقط از منزل

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا هاشمی روز پنجشنبه ساعاتی پیش از آغاز سال ۱۳۹۹ که حوالی ساعت هفت و ۳۰ صبح فردا تحویل می‌شود، در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: شهروندان فهیم برای سلامتی خود، اعضای خانواده و جامعه ارزش زیادی قائل هستند چنانکه تاکنون در قالب مبارزه با شیوع ویروس عامل بیماری کرونا میزان سفر هموطنان از دیگر نقاط کشور به مشهد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بر همین اساس در ادامه مبارزه همگانی با بیماری همه‌گیر، واجب و ضروری است هیچکس در مشهد پیش و پس از تحویل سال شمسی به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) حرکت نکرده تا در آن محدوده تجمعی که منجر به انتقال ویروس عامل بیماری کرونا شود شکل نگیرد.

فرماندار مشهد گفت: روز جمعه یکم فروردین ماه ۱۳۹۹ هیچگونه رفت و آمدی در مشهد به سمت حرم مطهر رضوی صورت نمی‌گیرد زیرا همه مسیرهای منتهی به آن مکان مقدس در چهار سوی بارگاه منور بسته شده‌اند.  

وی افزود: همچنین محدودیتهای ترافیکی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و فرماندهی انتظامی شهرستان مشهد در مسیر همه خیابانهای منتهی به حرم مطهر امام رضا(ع) در شهر برای خودروها اعمال شده است.

سه حلقه حفاظتی گرداگرد حرم امام رضا(ع)

هاشمی در ادامه همچنین به بستن شدن درهای ورودی همه حرمهای مطهر در دیگر نقاط کشور برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اشاره و بیان کرد: عصر دوشنبه ۲۶ اسفند ماه پیش از آنکه این تصمیم ملی بطور عام رسانه‌ای و منتشر شود، نشست شورای تامین شهرستان مشهد با حضور نماینده آستان قدس رضوی برگزار و تدابیر لازم اندیشیده شد.

وی افزود: بر اساس تصمیم مصوب شورای تامین شهرستان مشهد، سه حلقه حفاظتی در محدوده اطراف بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و توقف هرگونه رفت و آمدی ایجاد و برپا شده است.

فرماندار مشهد ادامه داد: حراست از حلقه حفاظتی نخست این اقدام پیشگیرانه بر عهده یگان حراست حرم مطهر، حلقه دوم آن بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مسوولیت حلقه حفاظتی سوم  با نیروی انتظامی است.

وی گفت: بر این اساس هم‌اینک محدودیت رفت و آمد در اطراف حرم مطهر رضوی با هدف پیشگیری از شیوه بیماری همه‌گیر، با دقت تمام و وسواس حرفه‌ای نیروهای مامور ایجاد شده و اعمال آن با جدیت ادامه دارد.

هاشمی افزود: به این ترتیب عوامل یگان حراست حرم مطهر رضوی، نیروهای سپاه پاسداران و ماموران نیروی انتظامی در چهار ورودی این مکان مقدس مستقر شده‌اند.  

وی ادامه داد: تصمیم مسوولان برای بستن درهای حرم مطهر امام رضا (ع) و توقف موقت تشرف، با نظرداشت ارادت همه ما از مسوولان گرفته تا شهروندان مشهدی و دیگر هموطنان مومن و دلداده اهل بیت عصمت و طهارت(ع) گرچه با هدف پیشگیری از شیوع ویروس عامل بیماری کرونا در میان جمعیت صورت گرفته اما به هر حال تصمیمی سخت بوده است.

فرماندار مشهد گفت: با این وجود شامگاه دوشنبه ۲۶ اسفند شماری اندک به سمت درهای حرم مطهر آمدند که برخی نوحه‌خوانی و سینه‌زنی هم نمودند،  چند نفر هم در این میان سخنانی بیان کردند اما هیچگونه اقدام تعرضی نسبت به حرم مطهر امام رضا(ع) صورت نگرفت.

وی افزود: ماموران انتظامی و امنیتی حاضر در آن صحنه به معنای واقعی کلمه خویشتنداری کردند لذا آن شب هیچ فردی بازداشت نشد اما به برخی از این افراد تذکر جدی داده شد.  

تداوم جدی اقدامات پیشگیرانه

هاشمی ادامه داد: همچنین در چارچوب تداوم اقدامات پیشگیرانه از انتقال ویروس و شیوع بیماری کرونا در مشهد نیروهای جمعیت هلال‌احمر، ماموران انتظامی و پلیس راه در مبادی ورودی شهر مستقر شده‌اند. علاوه بر همه اینها، سلحشوران جان برکف قرارگاه شمال شرق ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز هم‌اینک بطور مستمر دست‌اندرکار ضدعفونی خودروها در همین مبادی هستند.

وی گفت: در این چارچوب سرنشینان خودروها از نظر سلامت عمومی پایش و تب‌سنجی می‌شوند تا اگر افرادی مشکوک به بیماری باشد بلافاصله توسط درمانگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد به درمانگاه انتقال یابد.

فرماندار مشهد افزود: افرادی هم که با اتوبوس به سمت مشهد می‌آیند آگاه باشند در صورتی که حتی یک نفر در جمع سرنشینان مشکلی داشته باشد کل اتوبوس به مبدا حرکت بازگشت داده می‌شود.

وی تاکید کرد: همه این اقدامات در قالب تصمیمات و مصوبات مراجع مسوول با اعمال محدودیتهای شدید صورت می‌گیرند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۷۱۱ نفر در خراسان رضوی مبتلا به کرونا شده‌اند که اکثر آنها شامل ۴۵۶ نفر مربوط به حوزه جغرافیایی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بقیه متعلق به مناطق زیرپوشش پنج دانشکده‌ و دانشگاه‌ علوم پزشکی دیگر این استان هستند.
همچنین سه هزار و ۸۲۹ بیمار با نشانگان عفونت حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا تاکنون در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری شده‌اند.  

منبع:ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها