حمید حاج اسماعیلی گفت: اگر جهت گیری اقتصاد کشور را از بخش خدمات به سمت تولید هدایت کنیم وابستگی به نفت از بین می رود و دست از خام فروشی بر می داریم و می توانیم منابع و مواد اولیه را به کالای ارزش افزوده تبدیل کنیم تا کالای تولید شده با کیفیت ایرانی به خارج از کشور صادر شود.

جهش تولید هم کشور را واکسینه می‌کند و هم منجر به رفاه عمومی می‌شود

سال ۹۹ جهش تولید نام گرفت، تولید مساله مهمی در همه اقتصادهای دنیاست بنحوی که اقتصادهای اول و قوی دنیا از مسیر تولید دراین جایگاه قرار گرفته و در دنیا حرفی برای گفتن دارند، قوی سازی اقتصاد ایران که موضوع مورد نظر مقام معظم رهبری بوده وهست به تولید گره خورده از این جهت است که ایشان همواره بر موضوع تولید پافشاری می کنند و این موضوع را گل سر سبد اولین پیام نوروزی خود در طلیعه بهار قرار می دهند. حمید حاج اسماعیلی فعال بازار کار و کارگری در گفت و گو با قدس آنلاین به چرایی اهمیت تاکید رهبر معظم انقلاب بر بحث تولید و نامگذاری سال ۹۹ پرداخته است.

به نظر شما چرا مقام معظم رهبری شعار امسال را هم حول محور تولید انتخاب کردند؟

موضوعات اقتصادی واز جمله تولید در زمره مسائل با اهمیت وساختاری برای کشور محسوب می شوند، چرا که چند عامل اساسی زیر بنای ارزیابی وضعیت اقتصادی در همه کشورها به شمار می رود که رشد اقتصادی و  تولید ناخالص داخلی به نسبت جمعیت کشور، نرخ اشتغال و پایین بودن نرخ بیکاری مهمترین مولفه های اقتصادهای قوی به شمار می رود، تمام این شاخص ها به نوعی وابسته و مرتبط با مساله تولید است. جمهوری اسلامی ایران در طی چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه های متعددی   پیشرفت های قابل توجهی داشته اما در حوزه اقتصاد با ضعف ها، کاستی ها و   مشکلات جدی روبه رو بوده که نه تنها برای توسعه کشور بلکه تبعاتی بر رفاه و نیازهای معیشتی مردم به جای گذاشته است، بنابراین نگرانی مقام معظم رهبری از مسائل اقتصادی جدی است، البته نه به دلیل تحریم ها، بلکه به دلیل بی توجهی برخی از مسوولین به رشد و رونق تولید لذا نامگذاری سال ۹۹ همانند سال های گذشته با محوریت تولید نشان دهنده اهمیت موضوع تولید از دید معظم له است. تاکید مقام معظم رهبری در چند سال اخیر برنام گذاری سال ها به مسائل اقتصادی و موضوعات تولید در کشور ناشی از دغدغه و نگرانی مهم در حوزه مسائل اقتصادی است، متاسفانه ما در طی سه دهه اخیر همواره با تورم و نرخ بیکاری دو رقمی مواجه بودیم واین  موضوعات جزء مشکلات اساسی کشور به شمار رفته و اقتصاد را رنج داده است. به نظر می رسد تاکید مقام معظم رهبری بر مساله تولید ناشی از ضعف های مدیریتی و موضوعاتی است که تولید را به عقب انداخته است، تاکید ایشان بر مساله تولید گوشزد کردن دوباره مساله مهمی به نام تولید به مدیران و مسوولان کشور است تا با بستر سازی و فراهم کردن لوازم  مورد نیاز تولید،  تولید کنندگان با رغبت و تمایل بیشتری به این سمت بروند تا با بهبود فضای کسب وکار وافزایش نرخ اشتغال معیشت مردم در مسیر بهبود قرار بگیرد. 

توسعه تولید از چه جهاتی به رشد اقتصادی کمک می کند؟

شکل گیری تولید در کشور به مثابه حل مشکل اشتغال است، مسلما کشوری که تولید انبوه دارد و صادرات محور است علاوه بر کاهش نیاز به خارج  می تواند از وابستگی به نفت  نجات کند. مقام معظم رهبری از این رو بر تولید تأکید دارند چرا که اقتصاد ما یک اقتصاد خدماتی است که در بحران ها دچار ضعف های جدی می شود، همانند وضعیت تحریمی، هنگامی که تولید نداشته باشیم و فقط مصرف کننده باشیم و بیشتر فعالیت ها خدماتی باشد، نیازمند واردت می شویم، موضوعی که مشکلات زیادی به کشور تحمیل می کند، در عین حال که بخش زیادی از منابع کشور را باید صرف خرید و واردات کنیم، مساله ای که منجر به افزایش تورم می شود و اشتغالی که وابسته به بخش خدمات است دچار فروپاشی می شود، بنابراین موضوع تولید موضوع مهمی است که طی چند دهه گذشته در کشور مطرح بوده واز دهه هشتاد به بعد با ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ توسط رهبرانقلاب با جدیت و شتاب بیشتری مطرح شده است، با اینکه مسیر مورد نظررا  به شکل صحیح و منطقی طی نکردیم و هنوز دچار ضعف های جدی هستیم اما در مسیر پیش رو توجه به افزایش تولید می تواند ما را از فشارهای اقتصادی نجات دهد، چرا که بی توجهی به  تولید به مثابه نمایان شدن بیشتر مشکلات اقتصادی کشور خواهد بود. اگر جهت گیری اقتصاد کشور را از بخش خدمات به سمت تولید هدایت کنیم وابستگی به نفت از بین می رود و دست از خام فروشی بر می داریم و می توانیم منابع و مواد اولیه را به کالای ارزش افزوده تبدیل کنیم تا کالای تولید شده با کیفیت ایرانی به خارج از کشور صادر شود.

چه موانعی از سر راه تولید باید برداشته شود و افزایش تولید و صادرات به کشورهای همسایه تا چه میزان مسائل اقتصادی و درآمدی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بی شک یکی از موضوعات مهمی که رونق و جهش تولید وابسته به آن  است حمایت های بانکی و سرمایه های بانکی است که باید در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد، از سوی دیگر تسهیل مجوز به تولید، کاهش بروکراسی های مانع تراش بر سر راه تولید و حمایت های کاملا قانونی از تولید کنندگان منجر به توسعه تولید در کشور می شود. توسعه تولید به معنای پایداری اشتغال کشور است و اینکه کشور به جای مصرف کنندگی، تولید کننده و صادر کننده می شود. اگر به یک کشور تولیدی تبدیل شویم می توانیم بازار کشورهای همسایه را با کالای ایرانی با کیفیت پرکنیم و ارز آوری داشته باشیم. مسلما سطح توسعه و پیشرفت کشورهای اطراف ما به اندازه ایران نیست واین  موضوع فرصتی برای صادرات کالاهای ایرانی است، با صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه زیر بنای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی کشور محکم می شود و در عین حال رفاه عمومی  ایجاد می شود. مسلما در بخش های خدماتی امکان افزایش دستمزدها به نحو مورد نیازی که پاسخگوی معیشت خانواده ها باشد وجود ندارد ما دستمزدهایی که براساس افزایش تولید پرداخت می شود می تواند به فراخور سطح رفاه ومعیشت نیروی ارتقا یابد،  بنابراین تولید نه تنها کشور را در برابر مشکلات واکسینه می کند، بلکه با حل  مسائل اقتصادی کشور مسائل تکنولوژیک و بنیانی کشور را رفع کرده و  منجر به  افزایش رفاه عمومی می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها