رئیس جمهور سابق افغانستان ضمن استقبال از ابراز نگرانی ایران درباره تحولات این کشور خواهان همکاری کشورهای همسایه برای تامین صلح و ثبات شد.

واکنش کرزی به بیانیه ایران؛ حضور کشورهای منطقه به روند صلح افغانستان کمک می‌کند

قدس آنلاین: حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان ضمن استقبال از ابراز نگرانی ایران درباره تحولات این کشور خواهان همکاری کشورهای همسایه برای تامین صلح و ثبات شد.

کرزی در طی بیانیه‌ای گفت: روسیه و  ایران به طور جداگانه نگرانی خود را از اوضاع افغانستان و اثرات منفی آن بر روند صلح و امنیت و ثبات منطقه ابراز داشتند.

وی ضمن استقبال از علاقه کشورهای همسایه و منطقه در پیوند به تسریع روند صلح در افغانستان، افزود:همکاری فعال کشورهای همسایه و منطقه به منظور کمک به ثبات و روند صلح افغانستان به سود کشورهای منطقه خواهد بود.

این سیاستمدار افغان خاطر نشان کرد: جلوگیری از مداخله انحصارگرایانه در روند صلح، افغان محور کردن این روند و شروع مذاکرات بین‌الافغانی به تحکیم حاکمیت ملی افغانستان کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور پیشین افغانستان از آمریکا درخواست کرده که از حضور خود در این کشور برای تشدید رقابت با سایر کشورها استفاده نکند و بلکه برای تحکیم و ثبات و همگرایی در منطقه تلاش کند.

کرزی در پایان تاکید کرد: مردم افغانستان در شرایط حساسی که کشور ما در آن قرار دارد باید بیشتر از هر زمان دیگر صفوف خود را تحکیم بخشیده، اتفاق و عزم راسخ ملت افغانستان را در راه غلبه بر همه مشکلات و گذار از بحران کنونی به نمایش بگذاریم.

روز گذشته وزارت خارجه ایران در بیانیه ضمن نگرانی از تحولات افغانستان خواستار ابزار امیدواری کرده است که سیاستمداران این کشور با ایجاد دولتی فراگیر با مشارکت همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی افغانستان هر چه زودتر زمینه آغاز گفتگوهای بین الافغانی با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی آن کشور به شمول طالبان فراهم شود. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها