رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جغتای گفت: میزان فرسایش و شست‌وشوی خاک این شهرستان از میانگین استانی و حتی کشوری بالاتر است.

میزان فرسایش خاک جغتای از میانگین کشوری بیشتر است

به گزارش قدس آنلاین، علی دستورانی با اشاره به اینکه میزان شست‌وشوی خاک  شهرستان جغتای از میانگین کشوری بیشتر است، اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد مساحت جغتای ارتفاعات است که از گذشته تاکنون کشت دیم در این ارتفاعات صورت می‌گیرد، اما متاسفانه در چند سال گذشته کشت و کار در ارتفاعات افزایش یافته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جغتای با یادآوری اینکه خط قرمز منابع طبیعی ارتفاعات است، تصریح کرد: اگر بخواهیم طبیعت پایدار داشته باشیم باید از شست‌وشو و فرسایش خاک در ارتفاعات جلوگیری کنیم، در مناطقی که شیب زیاد است، از کشت و کار جلوگیری می‌کنیم، حتی اگر سبب رنجش کشاورزان شود.

وی با اشاره به اینکه سیلاب‌ها مهم‌ترین چالش اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جغتای در سال گذشته بوده است، تصریح کرد: بعد از یک دهه خشکسالی و عادت مردم این شهرستان به کاهش نزولات جوی، پیرو بارش‌های شدیدی که در فروردین سال گذشته داشتیم، بیشتر مردم با مشکل مواجه شدند.

دستورانی با بیان اینکه تخریب اراضی ملی در ارتفاعات سبب تشدید سیلاب‌ها در این شهرستان شد، عنوان کرد: بسیاری از مردم به تصور اینکه دیگر سیلابی پیش نمی‌آید به حریم رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌ها تجاوز کردند که با تشدید سیلاب‌ها بسیاری از اراضی ملی، کشاورزی، جاده‌ها و مناطق مسکونی تخریب شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جغتای با اشاره به اینکه سیلاب‌ها در سال گذشته تلنگر بزرگی برای مردم این شهرستان بود که احترام طبیعت را نگه دارند و تصرف غیرمجاز نداشته باشند، خاطرنشان کرد: در همین راستا شوراهای روستاها فعال شدند که مانع ساخت‌وساز و کشت‌وکار در مسیر آبراهه‌ها و رودخانه‌ها شوند. ‌

وی گفت: در سال گذشته جغتای تنها شهرستانی بوده که در بین شهرستان‌های خراسان رضوی ۹۰۰ میلیون ریال افزایش اعتبارات در خصوص مطالعات پروژه‌های بخش سیلاب داشته است.

دستورانی با بیان اینکه با آسیب مراتع به همان نسبت میزان سیلابی شدن مسیل‌ها افزایش پیدا می کند، اضافه کرد: با ورود دام به مراتع با حساسیت برخورد می‌کنیم و طبق اطلاعیه‌هایی که منتشر شده در مناطق ییلاقی براساس ممیز انجام شده دامداران جغتای باید حضور پیدا کنند.

منبع:فارس

برچسب‌ها