ساری- استان مازندران سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون گردشگر است که تقریبا ۲۰ درصد آن در ایام نوروز به استان سفر می کنند که با ورود کرونا ویورس به استان صنعت گردشگری استان تحت الشعاع قرار گرفته است .

توزیع رایگان کرونا/بزرگ ترین سرمایه مازندران تبدیل به تهدید شده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: ویروس کرونا در مازندران تاکنون یک هزار و ۸۰۰ نفر را مبتلا کرده و بنا بر آمارهای غیر رسمی جان حدود  ۸۰ نفر را نیز گرفته است.

اگر چه بنا بر اظهارات مسئولان میراث فرهنگی گردشگران و مسافران همواره برای مازندران بزرگترین و مهم ترین سرمایه هستند و برای  این استان سخت است که از بزرگ ترین سرمایه و دارایی خود صرفه نظر کند اما حال که پای جان مردم یک کشور و حتی جهان در میان است لذا نمی توان در برابر آن بی توجه بود.

هشدارها ، اطلاعات و توصیه های مربوط به ویروس کرونا اگر تا دیروز جنبه محلی و یا استانی داشت اما در حال حاضر از سوی سازمان بهداشت جهانی به کشورها توصیه می شود که نباید نسبت به یک خطر جهانی برداشت محلی داشت اما متاسفانه مشاهده می شود که هنوز برخی از افراد بدون توجه کوله بار سفر را بسته اند و برای توزیع ویروس کرونا در جاده های ایران تلاش می کنند و متاسفانه مازندران نیز یکی از قربانیان این رفتار غیر معمول و غیر معقول است!

این استان به عنوان گردشگر پذیرترین منطقه کشور هر ساله در فصل نوروز میزبان میلیون ها مسافر است ، اما امسال با توجه به اینکه استان مازندران یکی از استان های به شدت درگیر با ویروس کرونا است و پیش از نوروز هشدارهای متعددی از عدم مسافرت به مازندران اطلاع رسانی شد و حتی تاسیسات گردشگری نیز تعطیل شدند  اما با این حال باز هم شاهد مسافرت هستیم. 

منظور از سفر جابه جایی است نه اقامت

بسیاری از افرادی که به این استان سفر می کنند دارای توجیهات خاص خود هستند. عده ای از مسافران مدعی هستند که نکات بهداشتی را کاملا رعایت می کنند و چون علائم بیماری را نداشته و خطری محسوب نمی شوند لذا مجاز هستند که در هر شهری رفت و آمد زندگی کنند!

برخی از پایتخت نشینان هم معتقدند: ما که قرار است خود را در خانه قرنطینه کنیم خوب این کار را در ویلای شمال انجام می دهیم!

در این میان عده ای به دلیل داشتن ویلا و خریداری باغ در شمال خود را در زمره افراد محلی می دانند  و عده ای نیز چون فکر می کنند خانواده آن ها مبرا از هر نوع ویروس و آلودگی است لذا حضور در بین آن ها و قرنطینه کردن خود را در خانه پدری و یا اقوام بلااشکال می خوانند!

جابجایی ویروس خطر آفرین است

این در حالی است که دبیر ستاد مقابله با ویروس کرونا اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این باره می گوید: متاسفانه مردم تصور می کنند منظور از سفر اقامت در محیطی غیر از ملک شخصی است و به همین منظور برخی که در مازندران یا هرجای دیگر خانه دوم دارند خود را مسافر ندانسته و نسبت به ویروس کرونا بی‌تفاوت هستد. 

مهران حسنی با بیان اینکه منظور از سفر جایه جایی است به رسانه ها می گوید: خطرناک ترین مسئله در موضوع ویروس کرونا جایه جایی افراد و حضور آنها در محیط عمومی است. 

وی مسافرت را حق طبیعی همه در شرایط عادی عنوان می کند و ادامه می دهد: هیچ شخصی مخالفتی با مسافرت افراد ندارد اما این مسافرت می تواند به قیمت گزافی برای فرد و خانواده وی تمام شود. 

معاون گردشگری مازندران با اشاره به اینکه هدف سفر تغییر فضای زندگی برای کسب آرامش است ، تاکید  می کند: گردشگر و مسافر باید به خود، خانواده و جامعه مقصد احترام بگذارد. 

حسنی ابراز می کند: مصوبات ستاد مقابله با کرونا در باره گردشگری تنها معطوف به اقامت مسافر نیست و هرگونه جابه جایی هم مسافرت محسوب می شود و این مسئله برای سلامت مسافران و مقصد سفر بسیار خطرناک است.

پلمب واحد های متخلف

با توجه به اینکه بر اساس مصوبه قرارگاه زیستی استان مازندران به جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا پذیرش مسافر و ارائه خدمات در اماکن گردشگری ممنوع اعلام شده است اما متاسفانه برخی از واحدهای گردشگری مانند خانه های استجاری ، قلیان سراها و مجموعه های پذیرایی باز هم اقدام به فعالیت خلاف مقررات دارند.

بنا بر گفته دبیر ستاد مقابله با کرونای اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران از ابتدای اعلام تعطیلی تاسیسات گردشگری استان در پی شیوع کرونا تاکنون ۱۲۵ واحد گردشگری متخلف که با وجود ممنوعیت اقدام به ارائه خدمات کردند ، پلمب شدند.

مهران حسنی  با اشاره به اینکه رسیدگی به شکایات کرونایی مردم در کمتر از یک ساعت رسیدگی می شوداز شهروندان می خواهد در صورت مشاهده هر گونه تخلف از طریق سامانه ۰۹۶۲۹ شکایات مردمی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مراتب را گزارش کنند.

وی با بیان این که هیچگونه تذکری و مماشاتی برای واحدهای متخلف با توجه به حساسیت شرایط کنونی نمی توان قائل بود، می افزاید: مشاهده هرگونه تخلف واحدهای گردشگری مساوی با پلمب و تعلیق پروانه بهره برداری خواهد بود.

برچسب‌ها