اگر قرار است با نام طب ایرانی یا هم نام دیگر مداخلاتی بر روی بیماران انجام پذیرد لازم است از قبل پروتکل اجرایی آن، نحوه مداخلات و مسئولیت ها در قالب استانداردهایی از قبل مشخص شود و به تصویب مراجع ذی ربط برسد.

نامه معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره ورود طب ایرانی به درمان کرونا

به دنبال دستور وزیر بهداشت به دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، در خصوص ورود متخصصان طب ایرانی به حوزه پیشگیری و درمان کرونا، دکتر فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به رییس کل این سازمان، نکاتی را در این زمینه مطرح کرد.

به گزارش قدس آنلاین، بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه دکتر علی فتاحی به دکتر محمدرضا ظفرقندی آمده است: «با عنایت به نظر اخیر منتشر شده توسط وزارت بهداشت مبنی بر استفاده از متخصصان طب ایرانی در معالجه بیماران کوید۱۹ و با توجه به جایگاه سازمان نظام پزشکی ضمن تاکید بر این مهم که علم و فن ارجمند پزشکی در طول تاریخ تکامل یافته و  بدنه یکپارچه حرفه مقدس پزشکی امروز را تشکیل داده است، موارد زیر به استحضار می‌رسد:

۱-بر اساس ماده ۱۸ آیین نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی، مسئولیت درمان به عهده پزشک معالج می باشد و قانون کسی را به جز پزشک معالج و تا حدودی پزشک مشاور را در پروسه درمان مسئول نمی داند لذا به منظور پیشگیری از اخلال در روند درمان بیماران،   هرگونه اقدام درمانی با هر عنوانی باید زیر نظر پزشک معالج انجام گیرد، در مواردی که پزشک معالج نیاز به مشورت سایر متخصصین داشته باشد بر اساس روال موجود این کار در قالب مشاوره انجام می گیرد و تصمیم گیری در مورد عمل کردن به مشاوره، به نظر پزشک معالج بستگی دارد. لازم است این مسؤولیت مهم به همه متخصصین عزیزی که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ زیر نظر آنها بستری هستند یادآوری شود و گوشزد گردد که از انجام هرگونه مداخله غیر استاندارد بر بیماران خود جلوگیری نمایند.

لازم به ذکر است موارد مربوط به پژوهش های پزشکی که مجوز انجام خود را از کمیته های اخلاق در پژوهش معتبر مورد تایید کمیته ملی اخلاق در پژوهش دریافت کرده اند می توانند در صورت موافقت پزشک معالج و کسب رضایت آگاهانه از بیماران یا تصمیم گیرندگان جایگزین آنها انجام شوند.

۲- کلیه اقدامات و مداخلات پزشکی که بر روی بیماران انجام می گیرد لازم است با استانداردهای رشته مربوطه مطابقت داشته باشد. کما اینکه قضاوت در مورد پرونده ‌های پزشکی در مراجع رسیدگی کننده بر همین مبنا انجام می گیرد، ‌از این رو اگر قرار است با نام طب ایرانی یا هم نام دیگر مداخلاتی بر روی بیماران انجام پذیرد لازم است از قبل پروتکل اجرایی آن، نحوه مداخلات و مسئولیت ها در قالب استانداردهایی  از قبل مشخص شود و به تصویب مراجع ذی ربط برسد.

۳- بر اساس ماده ۱۸ راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای سازمان نظام پزشکی «مراقبت‌های سلامت باید بر اساس روش‌های تشخیصی و درمانی مناسب و روزآمدِ در دسترس و مبتنی بر شواهد علمی و دانش روز پزشکی، ارائه شود»، از این رو لازم است همه اقداماتی که در مورد بیماران انجام می شود شامل وصف مندرج در این ماده باشند و ایرانی یا سنتی بودن یک مداخله به هیچ عنوان مداخلات مربوطه را از مبتنی بودن بر شواهد علمی و دانش روز پزشکی بی نیاز نمی کند. ضمن اینکه ماده ۲۳ همین سند به روشنی بیان می کند:  «ارائه‌ هرگونه خدمت خارج از راهنماهای مصوب بالینی، مراجع علمی مورد تأیید و یا عرف تخصصی، تحت هر عنوان، و نیز ارجاع بیماران به افرادی که ادعای درمانگری با روش‌های غیر علمی می‌کنند و مراکز غیرمعتبر از سوی شاغلان حِرَف پزشکی و وابسته، ممنوع است. روشن است در صورتی که طی پژوهش‌های استاندارد، ایمنی و مؤثر بودن هر ادعای درمانی به اثبات برسد، این موارد بخشی از علم روز پزشکی به‌شمار خواهد آمد.» از این رو لازم است هر مداخله‌ای که برای بیماران تجویز می شود واجد وصف مندرج در این ماده بوده و از هر اقدامی که ایمنی و تاثیر آن در جامعه تخصصی پزشکی پذیرفته نیست، خودداری گردد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که اسناد فوق الذکر از جمله آیین نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای که مصادیق رفتار خلاف شؤون پزشکی موضوع ماده ۶ آیین نامه مذکور را مشخص می کنند، ‌ مقررات قانونی و حرفه ای کشور و برای همه اعضای سازمان نظام پزشکی لازم الاجرا هستند و تخطی از آنها موجب پیگیرد قانونی خواهد بود.»

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها