۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
کد خبر: 698440

یادداشت

کرونا جغرافیای سیاسی و اقتصادی دنیا را تغییر داده است

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین

ویروس کرونا در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرده وزیان‌های متعددی بر تولید کنندگان، فعالین اقتصادی، کارگران روزمزد و بسیاری از کسانی که حقوق ثابت و مشخصی ندارند وارد کرده است.

قدس آنلاین: بسیاری درباره ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن سخن گفته اند اما بهترین تعبیر از آسیب‌های ویروس کرونا را می‌توان به خسارت‌های سیل تشبیه کرد، ویروس کرونا هم اکنون همانند سیلی است که درون خانه‌ها آمده و میزان خرابی و تخریب آن هنوز مشخص و قابل ارزیابی نیست، وسایل زندگی مردم زیر گل و لای سیل مانده و همه به فکر نجات جان خود هستند، لذا در چنین شرایطی به صورت خاص و شفاف نمی‌توان خسارت‌ها را برآورد کرد.

 ویروس کرونا شوک نیست، بحرانی بزرگ بر اقتصادهای دنیاست، اقتصادهایی که بنا به قدرت یا ضعف خود از این سیل ویرانگر آسیب می بینند، از این جهت ویروس کرونا شوک نامیده نمی‌شود چرا که شوک لحظه‌ای است و تاثیرات آن با سرعت بیشتری نسبت به بحران پایان می گیرد، در حالی که با شیوع و گسترش ویروس کرونا اقتصاد جهان از اول ژانویه تا  کنون درگیر این ویروس است. در خوش بینانه‌ترین حالت اقتصاد بین‌الملل و به تبع آن اقتصاد کشورچندین ماه درگیر تبعات اقتصادی کرونا است. کاهش ارتباطات بین المللی زیان بزرگی بر نظام اقتصادی دنیا وارد کرده است، مسلماً اثراتی که ویروس کرونا بر اقتصاد دنیا می‌گذارد بسیار فراتر از اثراتی است که تا امروز دیده شده است.

اثراتی چون سقوط سهام و ورشکستگی شرکتهای هواپیمایی شوک هایی است که اثرات آن درحال حاضر چندان مشخص نیست، قطعاً اثرات این بحران‌های اقتصادی بنا به ماندگاری ویروس در چند ماه آینده مشخص می شود، منفی شدن رشد نرخ اقتصادی دنیا به معنای از هم پاشیدن اقتصادهای ضعیف و تضعیف شدید اقتصادهای قوی است، هر چند اقتصادهای قوی با سهولت بهتری نسبت به اقتصادهای ضعیف از این بحران خارج می شوند، در حالی که اقتصادهای ضعیف دنیا به شدت دچار فروپاشی خواهند شد. به نظر می‌رسد ویروس نادیده ناخوانده ای به نام کرونا تمامی مناسبات به هم تنیده جهانی اعم از جغرافیای سیاسی و اقتصادی دنیا را تغییر داده است، تداوم این روند منجر به آسیب های بسیاری می‌شود که لزوم توجه و برنامه ریزی برای عبور سریع تر از این بحران و کاهش خسارت‌های زیان بار آن را از سوی دولت‌ها دوچندان می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها