یاسوج- سامانه های بارشی فروردین امسال در کهگیلویه وبویراحمد اگرچه به شدت بارش های مدت مشابه سال قبل نبود اما مشکلاتی را نیز در این فصل کرونایی برای بسیاری از مناطق استان ایجاد کرد.

کولاک باران و سرما در کهگیلویه وبویر احمد/۱۳۸۰ میلیارد ریال خسارت بر جای ماند

قدس آنلاین-گروه استان ها: بر اثر سامانه بارشی چند روز گذشته در برخی مناطق کهگیلویه وبویراحمد که تا بیش از ۱۲۶ میلیمتر بارش باران ثبت شد متاسفانه بسیاری از زیر ساخت های این استان دچار آسیب شد و طغیان رودخانه ها، جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر درون شهری مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرد.

البته سامانه های بارشی و بارش رحمت الهی علاوه بر ایجاد خسارات وارده به بخش های مختلف برکات زیادی نیز به مراه داشت و سبب پرشدن بیش از ۹۰درصد ظرفیت سدهای مهم و بزرگ در کهگیلویه وبویراحمد از جمله سد مخزنی کوثر گچساران و شاه قاسم در یاسوج شد.

۱۳۸۰ میلیارد ریال خسارت

در همین رابطه  معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمدبا بیان اینکه بر اساس برآوردهای اولیه سرما و سیل ناشی از دوسامانه بارشی فروردین امسال رقمی افزون بر یک هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال در بخش های زیربنایی و خدماتی اعم از کشاورزی، راه ، آب و سایر بخش های زیرساختی در استان خسارت وارد شده است اظهار کرد: این میزان خسارات وارده ظرف ۱۰ روز اخیر و در دو سامانه بارشی از اوایل فروردین امسال تاکنون وارد شده است.

عزیز فیلی با بیان اینکه افزون بر ۸۹۰ میلیارد ریال از این میزان خسارت در بخش کشاورزی ، باغات و برخی طرح های گلخانه ای ناشی از سرما ، کولاک و یخبندان و سامانه نخست بارشی در اوایل فروردین امسال بوده است افزود: هم چنین ۴۹۰ میلیارد ریال از این میزان خسارت مربوط به بارش های ۴۸چند روز گذشته در بخش های زیربنایی اعم از آب، برق، کشاورزی واحد های مسکونی شهری و روستایی و راه های اصلی فرعی و روستایی،  پل ها و ابنیه ها بوده است.

تخریب باغات باشت

 فرماندار باشت نیز در این رابطه با بیان اینکه بارندگی های روزهای نهم و دهم فروردین به یکهزار ۶۳۰ هکتار از باغستان ها و مزارع این شهرستان خسارت وارد کرده است افزود:  در بارندگی های اخیر ۹۰۰ هکتار از باغستان های مرکبات باشت به علت ریزش شدید گل و لای آسیب جدی دیدند.

سید مسعود حسینی با بیان اینکه در این بارندگی ۴۵۰ هکتار مزرعه گندم، ۲۲۰ هکتار از مزارع جو و ۶۰ هکتار مزرعه محصول دانه های روغنی کلزا در این شهرستان تخریب شد ادامه داد: در بارندگی اخیر همچنین ۴۰ هکتار از سیستم های آبیاری نوین به علت آبگرفتگی دچار خسارت های جدی شد.

فرماندار باشت عنوان کرد: در بارندگی های روزهای اخیر به ۱۰ کیلومتر جاده روستایی،۲۰کیلومتر جاده بین مزارع،پنج کیلومتر از کانال های هدایت آب و ۱۲ باب واحد مسکونی خسارات وارد شده است.

برچسب‌ها