زابل- رودخانه مرزی هیرمند که از کشور افغانستان سرچشمه می گیردتأمین کننده منابع آب مورد نیاز دشت سیستان در شرق کشور و همچنین تالاب­‌های بین­‌المللی هامون است که متاسفانه به دلیل خشکسالی های دو دهه گذشته و از طرفی عدم تامین حقابه ایران منطقه سیستان را با خشکسالی شدید روبرو کرده است.

سیل در سیستان ارتباطی با حق آبه ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: بر اساس معاهده ۱۳۵۱ بین دولت ایران و افغانستان توافق شده است که در سال­‌های نرمال حدود ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه هیرمند به ایران جریان یابد اما در طی سال های گذشته کشور افغانستان با ایجاد سد بر روی هیرمند از انجام این تعهد سرباز زده است و لذا این رودخانه تنها در زمان هایی که حجم بارندگی ها در افغانستان افزایش یافته و نمی توان آن را مهار کرد به سمت ایران سرازیر می شود.

هفته گذشته نیز بارندگی های حادث شده در داخل افغانستان سبب جاری شدن سیلاب در رودخانه هیرمند و جاری شدن آن به سمت ایران شد که این موضوع خوشحالی بسیاری از مردم سیستان را تاکنون در بر داشته است و موجب شده تا نبض زندگی در این منطقه تندتر بزند.

حجم سیلاب از افغانستان به هیرمند افزایش یافت

فرماندار شهرستان زهک در شمال استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بارندگی ها میزان حجم ورودی سیلاب از افغانستان به سمت رودخانه هیرمند و شمال سیستان و بلوچستان را افزایش داده است بیان می کند: این بارندگی‌ها به همراه برف‌های ذوب شده کوهستان‌های هندوکش موجب جاری شدن سیلاب غیرقابل کنترل از سوی افغانستان شده و اکنون از طریق رودخانه هیرمند به سمت تالاب بین المللی هامون و برخی از مخازن آبی جریان دارد.

غلامرضا اربابی اظهار می کند:  این سیلاب با حجم کم از نیمه دوم بهمن پارسال شروع شد و در حال حاضر با توجه به بارندگی‌های منطقه حجم این سیلاب به سمت رودخانه هیرمند بیشتر شده است.

سیل حق هیرمند است حقابه نیست

در همین راستا با انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر اینکه حقابه هامون در هیرمند جاری شده است نماینده مردم زابل در مجلس  شورای اسلامی اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر را نمی‌توان به حساب عمل به توافقنامه سال ۵۱ گذاشت؛ چراکه آبی که بر اثر بارندگی‌های اخیر در هیرمند جاری شده هیچ ربطی به انجام توافق توسط افغانستان ندارد بلکه آنها قادر به مهار این آب نبوده‌اند که آب در رودخانه هیرمند در خاک ایران جاری شده است.

حبیب‌الله دهمرده با اشاره به قرارداد بین ایران و افغانستان در باره رود هیرمند بیان کرد: طبق قرارداد سال ۱۳۵۱ مابین ایران و افغانستان، افغانستان موظف شده تا در طول سال ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب را در رودخانه هیرمند در مرز ایران جاری کند و این کار باید به صورت مستمر باشد تا آب رودخانه خشک نشود.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه از زمان امضای این توافق نامه به این توافق برای جاری شدن اب در هیرمند از طرف دولت افغانستان اقدامی نشده و عدم اجرای این تعهد توسط آنها باعث شده تا رودخانه هیرمند در خاک ایران به یک رودخانه فصلی تبدیل شود و تنها در سه ماه از سال آب در آن جاری باشد و با وجود پیگیری‌های صورت گرفته برای عمل به این توافق، افغان‌ها هنوز تن به اجرای آن نداده‌اند.

برچسب‌ها