قم- شهر قم مانند سایر شهر های کشور با محدودیت ها و تدابیر پیشگیرانه متعددی برای مقابله با کرونا روبروست و شاید ایجاد همین محدودیت هاست که موجب شده تا از بروز یک فاجعه و طغیان بیماری جلوگیری شود اما متاسفانه در کنار تمامی این تدابیر مشاهده می شود که فروشگاه های زنجیره ای چندان به این موضوع توجه ندارند.

وضعیت فروشگاه‌های قم نگران‌کننده است/شرایط عادی نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر چه بسیاری از اصناف به دلیل غیر ضروری بودن خدماتشان تعطیل شدند و کرکره ها را پائین کشیدند اما فروشگاه های مواد غذایی و به ویژه فروشگاه های بزرگ مانند جانبازان در قم  نه تنها تعطیل نشدند بلکه ظاهرا به تعداد مشتریان آن ها نیز افزوده شده است و از همین رو مسئولان قم در این رابطه اظهار نگرانی می کنند.

این در حالی است که روز گذشته نیز مدیر فروشگاه کوثر قم از ابتلای ۲۰ نفر از کارکنان این فروشگاه به کرونا و فوت یک تن از آن‌ها در روزهای گذشته خبر داد.

سید قاسم میر روز یکشنبه در جلسه بسیج ملی مبارزه با کرونا، ادامه داد: کارکنان این فروشگاه در وضعیت روحی بسیار بدی قرار دارند و ما تنها برای جلوگیری از به هم خوردن وضعیت عمومی شهر، فروشگاه را فعال نگه‌داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در قم برای مقابله و جلوگیری از شیوع کرونا حتی مسئولان بر خلاف میل باطنی تن به تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران دادند و بسیاری از فعالیت ها ممنوع شده است اما فعالیت فروشگاه های زنجیره ای بزرگ که بدون رعایت الزامات فاصله گذاری ایمن در حال عرضه خدمات هستند کمی نگران کننده شده است.

از فروشگاه تا بیمارستان

مدیرکل مدیریت بحران قم  در همین رابطه اظهار می کند:عملکرد روزهای اخیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای قم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌زودی بخش دیگری از تخت‌های بیمارستانی قم را پر خواهد کرد.

محسن اوروجی با بیان اینکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان فاصله‌گذاری ایمن و استفاده از ماسک مشاهده نمی‌شود یادآور می شود: فروشگاه جانبازان یکی از مراکز اصلی خرید شهر قم است که در طی روز های گذشته وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای داشته است.

وی عکس‌ها و تصاویری که از فروشگاه‌های قم  در چند روز گذشته منتشرشده را به‌شدت نگران‌کننده می خواند و می افزاید: تا زمانی که باور واقعی نسبت به خطرات ویروس کرونا در بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای به وجود نیاید، امکان کنترل و پیشگیری از این ویروس در قم ممکن نخواهد بود.

خطر کرونا جدی است

در همین رابطه فرماندار قم  نیز با هشدار نسبت به این موضوع که خطر کرونا در استان جدی است و نباید احساس شود که وضعیت کنترل این بیماری در قم سامان‌یافته است اظهار کرد:فروشگاه‌های بزرگ قم باید به نحوی به مردم خدمات‌رسانی کنند که زمینه‌های سرایت این ویروس از بین برود.

مرتضی حیدری با بیان اینکه نحوه کنونی فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای قم مطلوب نیست و امکان کنترل و پیشگیری از کرونا در آن‌ها وجود ندارد افزود: باوجوداین که غرفه‌های عرضه مواد غذایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعطیل‌شده اما همچنان انتظارات لازم برای پیشگیری از کرونا در آن‌ها به وجود نیامده است.

وی ابراز کرد: فعالیت شبانه‌روزی، خط‌کشی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از ورود دسته‌جمعی خانواده‌ها به این فروشگاه‌ها باید باقدرت دنبال شود.

وی ضمن دعوت از مردم برای خودداری از خرید حضوری از متولیان و گردانندگان فروشگاه های بزرگ نیز خواست تا از ابزار های فروش اینترنتی برای تشویق مردم به کاهش حضور بهره بگیرند.

اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند

حیدری هم چنین با بیان اینکه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا ۲۳ فروردین‌ماه تمدید و سپس فاصله‌گذاری هوشمند آغاز می‌شود اظهار کرد: در فاصله‌گذاری هوشمند سخت‌گیری‌های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بیشتر از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد بود.

وی تاکید کرد:اشتباه بزرگی که امروز می‌تواند به وجود بیاید، عادی جلوه دادن اوضاع به دلیل بازگشایی برخی ادارات و واحدهای صنفی است.

حرم مطهر تا پایان فروردین تعطیل است

فرماندار قم هم چنین با اشاره به این مضوع که مدارس و دانشگاه‌ها تا آخر فروردین‌ماه تعطیل خواهد بود اما فعالیت واحدهای تولیدی و صنوف با عمل به پروتکل‌های بهداشتی بعد از ۲۳ فروردین‌ماه بلامانع است  افزود: حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و هرگونه مکانی که امکان تجمع در آن‌ها وجود داشته باشد نیز تا آخر فروردین‌ماه تعطیل خواهد بود.

برچسب‌ها