دوئل برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق به روزهای اوج خود می‌رسد. گروه‌های حامی مقاومت و گروه‌های طرفدار ایالات‌متحده هر کدام بر سر گزینه‌های مدنظر خود در چالشی جدی هستند. 

سجاد علیزاده

دوئل برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق به روزهای اوج خود می‌رسد. گروه‌های حامی مقاومت و گروه‌های طرفدار ایالات‌متحده هر کدام بر سر گزینه‌های مدنظر خود در چالشی جدی هستند. در میانه این رقابت جدی، سخن از عملیات نظامی آمریکا علیه کتائب حزب‌الله به میان آمده است. این گروه که جزئی از حدود 40 گروه تشکیل‌دهنده حشدالشعبی یا بسیج مردمی عراق است، نقشی قابل‌توجه در مقابله با تروریسم داعش ایفا کرده است. حال چه شده است که ایالات‌متحده در این برهه لب به تهدید علیه کتائب باز کرده است؟

آمریکا در طول دو هفته اخیر تحرکات نظامی قابل‌توجهی در عراق داشته و پایگاه‌های الحبانیه، القائم، القیاره، K1 و التقدم را به ارتش این کشور تحویل داده و نیروهای خود را در پایگاه‌های اربیل و عین‌الاسد تجمیع کرده‌ است. آمریکایی‌ها همچنین برای کاهش سطح آسیب‌پذیری در مقابل حملات راکتی –که هم در تولید و شلیک ساده هستند و هم قابل رهگیری توسط سامانه‌های موشکی پدافندی نیستند- تعدادی سامانه پاتریوت و C-RAM نیز در آن مستقر کرده‌اند. این تحرکات و رزمایش‌های مشترک با امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی، آن هم همزمان با تحولات سیاسی تعیین نخست‌وزیر در عراق در واقع به منظور حمایت از نامزد مدنظر خود تلقی می‌شود؛ نامزدی که گروه‌های مقاومت در این کشور او را به عنوان نامزد سرویس جاسوسی ایالات‌متحده معرفی کرده‌اند. آمریکا با این تحرکات نظامی این پیام را به محور مقاومت می‌رساند که اگر نامزد مد نظرش انتخاب نشود، ممکن است این طیف با موج‌هایی از حمله‌های نظامی مواجه شوند؛ اما این حمله‌ها احتمالاً چه زمانی انجام خواهند شد؟

نشانه‌ها و گزارش‌ها حاکی از آن است که میان طیف‌های سیاسی - امنیتی از یک‌سو و طیف نظامی در سمت دیگر در کاخ سفید در زمینه مقابله با گروه‌های مقاومت در عراق اتفاق‌نظر وجود ندارد. طیف سیاسی - امنیتی متشکل از مایک پمپئو، وزیر خارجه و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ترامپ موافق تشدید تنش و ارتقای تهدیدهای معتبر نظامی علیه حشدالشعبی بوده و در جناح مقابل، مارک اسپر؛ وزیر دفاع، ژنرال مارک میلی؛ رئیس ستاد مشترک ارتش و همچنین ژنرال روبرت وایت؛ فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق در زمره مخالفان این رویکرد قرار دارند. نظامی‌ها نگران افزایش سطح درگیری‌ها و کشیده شدن این کشور به ورطه درگیری نظامی با ایران هستند؛ مسئله‌ای که به‌عنوان حوزه اجتنابی دو طرف در نظر گرفته می‌شود. این اختلاف‌نظر در پرونده ترور سردار سلیمانی نیز وجود داشته که ترامپ درنهایت نظر پمپئو را ‌پسندید و عواقب آن را نیز چشید.

در مجموع به نظر می‌رسد اختلاف میان سیاسی‌ها و نظامی‌های کاخ سفید کماکان برقرار است و تا زمانی که این اختلاف‌نظر در کاخ سفید تداوم یابد، حمله‌ای به مواضع مقاومت صورت نخواهد گرفت. گروه‌های مقاومت نیز منفعل ننشسته و به شیوه‌های مختلف از بیانیه رسمی تا ارسال فیلم‌های پهپادی تلاش داشته‌اند حریف این تهدید را معتبر بداند که هرگونه عملیات نظامی علیه جزئی از مقاومت در عراق، محدود به همان جزء باقی نخواهد ماند.

برچسب‌ها