سعید نوروزی گفت: تلویزیون اینترنتی نمایش نت، ظرفیت پخش روزانه پنج نمایش را به صورت آنلاین دارد و در صورتی‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به منظور نمایش آنلاین نمایش‌ها درخواست همکاری داشته باشد ما این امکان را داریم تا از ساعت ۱۷، پنج نمایش را به صورت آنلاین اجرا کنیم.

 ظرفیت «نمایش نت» برای پخش روزانه ۵ نمایش آنلاین/اعلام برنامه اکران تئاترهای آنلاین

به گزارش قدس آنلاین، به دنبال تجربه موفق کنسرت‌های آنلاین در روزهای اخیر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پردیس تئاتر تهران را در اختیار تلویزیون اینترنتی نمایش نت قرار داد تا این سامانه تعدادی نمایش را که در فرهنگسراها در حال اجرا بودند و اجرای آن‌ها در پی جلوگیری از شیوع کرونا ویروس تعطیل شد را به صورت آنلاین از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ نمایش دهد. نمایش "خیمه شب بازی کرونا و مبارک" به کارگردانی حسین ربیعی شب گذشته؛ یکشنبه ۱۷ فروردین‌ماه از طریق سامانه نمایش نت اکران شد. شب گذشته برنامه اکران آنلاین تئاتر از ساعت ۱۹:۳۰ آغاز شد و پس از نمایش آنلاین "خیمه شب بازی کرونا و مبارک"، همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت زنده در این سامانه گفت‌وگویی داشت و سخنانی ایراد کرد. قرار بر این بود تا در نخستین شب اکران آنلاین تئاترها، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی نیز حضور داشته باشد و او نیز گفت‌وگویی در این خصوص داشته باشد که به گفته سعید نوروزی مدیر مسئول تلویزیون اینترنتی نمایش نت، به دلایلی قادر آشنا موفق به حضور در این برنامه نشد.

 سعید نوروزی  درباره این برنامه گفت: از زمانی‌که بحث تعطیلی تماشاخانه‌ها در پی شیوع کرونا ویروس مطرح شد اطلاع‌رسانی به منظور تماشای تئاترهای آفلاین به مخاطبان را آغاز کردیم و از اواسط اسفندماه نیز در ارتباط با اکران آنلاین نمایش‌ها از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری‌ها را آغاز کردیم؛ اما به دلیل اینکه اجازه پخش زنده میسر نبود، حساسیت‌هایی وجود داشت. سپس به دلیل تغییر مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی وقفه‌ای ایجاد شد و با پایان سال و آغاز تعطیلات روبرو شدیم. با این حال پیگیرهای خود را از پنج فروردین‌ماه آغاز کردیم و در پی مجوز اکران کنسرت‌های آنلاین، اکران تئاترهای آنلاین نیز موفق به دریافت مجوز شد. مجوز پخش نمایش نت نیز از سوی سازمان صداو سیما صادر شده است.    

 او با بیان اینکه توافقی میان تلویزیون اینترنتی نمایش نت با مجموعه تلویزیون اینترنتی تیبا به عنوان متولی پخش کنسرت آنلاین نیز انجام شده، گفت: تلویزیون اینترنتی تیبا که متولی پخش کنسرت آنلاین است، هر شب حدود پنج میلیون بازدیدکننده در تمام پلتفرم‌ها دارد. قرار براین شد که اجرای نمایش‌ها نیز با همکاری تیبا انجام شود و از شب گذشته ما با تیبا پیش رفته‌ایم و همزمان تیبا به ۳۰ پلتفرم همچون تلویزیون‌ لنز، آپارات، آنتن، فیلمیو، نماوا و ... سیگنال ارسال می‌کند و براین اساس پیش‌بینی می‌شود حدود یک پنج مخاطبان کنسرت آنلاین مخاطبان تئاترهای آنلاین هم باشند. همچنین در پخش زنده کنسرت‌های آنلاین اطلاع‌رسانی به منظور اکران تئاترهای آنلاین نیز صورت خواهد گرفت. در ضمن ترافیک تماشای تئاتر آنلاین در نمایش نت نیم بها است.    

نوروزی ضمن اشاره به اینکه هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ را به اکران آنلاین تئاترها و همچنین گپ و گفت با هنرمندان تئاتر اختصاص داده‌ایم، یادآور شد: تلویزیون اینترنتی نمایش نت، ظرفیت پخش روزانه پنج نمایش را به صورت آنلاین دارد و در صورتی‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به منظور نمایش آنلاین تئاترها درخواست همکاری داشته باشد ما این امکان را داریم تا از ساعت ۱۷، پنج نمایش را به صورت آنلاین اکران کنیم. در شرایط پیش‌آمده، امکان آن وجود دارد تا چند ماه آینده سالن‌های نمایش فعالیت خود را آغاز نکنند و اکران آنلاین نمایش‌ها می‌تواند گزینه مناسبی برای اجرای گروه‌های نمایشی باشد.

مدیر مسئول تلویزیون اینترنتی نمایش نت در ادامه اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی تئاتر کشور، ملزم است تا بودجه این چند ماه را در تئاتر کشور هزینه کند و اکنون چاره‌ای جز اجرای آنلاین تئاترها وجود ندارد و از این طریق گروه‌ها نیز میل و رغبت بیشتری پیدا خواهند کرد.

 او در پایان صحبت‌هایش گفت: در نهایت دغدغه من این است تا همه به منظور رشد و توسعه تئاتر و رونق کسب و کار تئاتری‌ها دست به دست هم دهیم. دو سال و نیم است که تلویزیون اینترنتی نمایش نت آغاز به کار کرده است. زمانی‌که یک گروه اجرایش در سالن نمایش تمام می‌شود، درآمد دیگری بابت آن نمایش ندارد و از این رو نمایش نت پس از پایان اجراها، فیلم تئاتر را در سامانه قرار می‌دهد و طی قراردادی بابت فروش نمایش، مبلغی به گروه تعلق می‌گیرد و این رقم کمک درآمدی به آن گروه است. شاید این عدد از آنجا که این اقدام فراگیر نیست چشمگیر نباشد اما در آینده متفاوت خواهد بود. در سینما نیز تهیه‌کنندگان پس از اکران، اثر خود را به وی.او.دی‌ها می‌فروشند و ما نیز در نظر داریم این اتفاق برای تئاتری‌ها نیز بیافتد.

برنامه اکران آنلاین نمایش‌ها بدین شرح است:

۱۷ فروردین ماه نمایش "خیمه شب بازی" به کارگردانی حسین ربیعی

۱۸ فروردین ماه نمایش "رابینسون خرگوشه" به کارگردانی عباس قاصدزاده

۱۹ فروردین ماه نمایش "ناگهان زود" به کارگردانی محمد احمدی

۲۰ فروردین ماه نمایش "سکوت سال ده هجریست" به کارگردانی میلاد جباری مولانا

۲۴ فروردین ماه نمایش "الاغ نادان" به کارگردانی محمد احمدی

۲۵ فروردین ماه نمایش "قصه نامه" به کارگردانی رضا فقیهی

همچنین نمایش‌های "خرگوش دانا و گرگ بد گنده" به کارگردانی ایرج صادقی، "بل و شاهزاده مغرور" به کارگردانی علیرضا دهقانی، "برف سرخ" و "خوب بد زشت" به کارگردانی ابوالفضل حاج علیخانی، "سفید سیاه" به کارگردانی بابک صفی‌خانی، "بهار میاد" به کارگردانی محمد برومند و "من" به کارگردانی پیمان خوش سخن از دیگر نمایش‌هایی هستند که در اکران آنلاین تئاتر، نمایش داده خواهند شد و زمان اکران آن‌ها اعلام خواهد شد.  

منبع: هنرآنلاین

برچسب‌ها