نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری گفت: دین مبین اسلام هم دین دعاست و هم دین دواست و رعایت این دو با هم هیچ منافاتی ندارد. قرآن کریم نیز دعا و دوا را با هم و در کنار هم سفارش کرده است.

دین اسلام دین دعا و دوا در کنار یکدیگر است /تعطیلی مشاهد مشرفه عقلانی ومنطبق بر آموزه های دینی است

آیت الله سید احمد حسینی خراسانی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: دین اسلام دین فطرت و عقلانیت است و به همین دلیل دین دعا و دوا در کنار یکدیگر است. آموزه های دین مبین اسلام به ما می گوید که به هیچ عنوان ناامیدی و یاس جایز نیست و همواره در زندگی مومنان امید حاکم است.

وی اظهار کرد: دنیایی که در آن زندگی می کنیم دنیای اسباب و مسببات است. به این معنی که قرار نیست تمام مشکلاتی که بوجود می آید از طریق معجزه و یا عنایت خاص خداوند حل و برطرف شود. در این دنیا برای رفع تمامی بیماری ها، درمان آن نیز وجود دارد و وظیفه بندگان این است که با درایت و عقل خود به حل مشکل پرداخته و در کنار آن از درگاه خداوند جلی، کمک و یاری بخواهند.

وی ابراز داشت: خداوند متعال که قادر و توانا بر هر امری است به ما دستور داده که در شرایط گرفتاری با رجوع به عقل و منطق و درایت راههای علمی و معقول را طی کرده اما از دعا و تضرع به درگاه الهی نیز نباید غافل مانده تا به نتیجه برسیم. این موضوع در سیره و زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز به خوبی قابل مشاهده است.

وی با اشاره به این نکته که وظیفه مومنان، رجوع به آموزه های دینی و سیره خاندان عصمت و طهارت است، ادامه داد: دین مبین اسلام هم دین دعاست و هم دین دواست و رعایت این دو با هم هیچ منافاتی ندارد. قرآن کریم نیز دعا و دوا را با هم و در کنار هم سفارش کرده است. خاندان عصمت و طهارت نیز این دو را با یکدیگر به مومنین سفارش کرده اند.

آیت الله حسینی خراسانی افزود: در واقع باید هم اهل دعا و هم اهل دوا باشیم. یعنی اینکه هم باید در شرایط اضطرار به درگاه خداوند رجوع کرده و تضرع کنیم و هم باید به اموراتی که علم و عقل و منطق دستور می دهند عمل نماییم. وقتی در شرایطی هستیم که عقل ایجاب می کند که فاصله گذاری اجتماعی در جامعه ایجاد شود و از تجمعات جلوگیری شود پس وظیفه ماست که به این دستورات جامه عمل بپوشیم.  

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: وقتی که تجمع در مشاهد مشرفه بر اساس نظر کارشناسان در شرایط شیوع بیماری به صلاح وضعیت جامعه نیست باید از حضور در چنین اماکنی خودداری و به قانون تعطیلی اماکن مقدس تمکین کرد.

وی اضافه کرد: اما معنی این عدم حضور این نیست که دست روی دست گذاشته و غمگین و مایوس و ناراحت در گوشه ای نشسته و هیچ اقدامی را انجام ندهیم. باید به درگاه ایزد منان به استغاثه پرداخته و در عین حالیکه به عجز و ناتوانی خود اعتراف می کنیم باید به رحمت و لطف الهی ایمان داشته و امید خود را از دست ندهیم. آموزه های دینی به ما می گوید که دعا می تواند بلاهای حتمی را رفع نماید.

وی تاکید کرد: باید از فرصت نورانی نیمه شعبان که مصادف با سالروز میلاد ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف است نهایت استفاده را برده و از فضاهای مجازی و شبکه هایی که در اختیار هست بهره برده و متون و آیات و روایاتی که مطابق با دستورات بزرگان بوده و در این مواقع بسیار موثر و کارساز است را قرائت و برای یکدیگر ارسال نماییم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها