نمایندگان مجلس شورای اسلامی با سه فوریت طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس مخالفت کردند، این طرح به دنبال آن بود که مجوزی داده شود تا در شرایط بحرانی و اضطراری جلسات مجلس شورای اسلامی به صورت مجازی و همچنین تلفیقی از مجازی و حضوری برگزار شود.

مخالفت مجلس با سه فوریت طرحی برای برگزاری جلسات مجازی در مواقع بحرانی

قدس آنلاین

محمدرضا تابش به عنوان طراح سه فوریت طرح اصلاح آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در روزهای اخیر مجلس با توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شد ما باید تمهیداتی بیندیشیم تا مجلس شورای اسلامی به کارش ادامه دهد، در عین حال پروتکل‌های بهداشتی، فنی و تخصصی هم در مواقع اضطراری رعایت شود.

وی توضیح داد: طبق ماده اول آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی محل برگزاری جلسات ساختمان بهارستان است ما در این طرح پیشنهاد کردیم مجلس می‌تواند در مواقع اضطراری جلسات‌ش را به صورت تلفیقی یعنی حضوری و مجازی تشکیل دهد یا این‌که جلسات کلا به صورت مجازی باشد.

نماینده اردکان مجددا توضیح داد: در این طرح آمده جلسات کمیسیون‌های تخصصی و صحن در فضای مجازی با استفاده از سامانه‌ای برگزار شود یا به صورت تلفیقی باشد. مسئولیت انطباق این طرح با هیات رییسه بوده و نباید کار مغایر با قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر رای‌گیری به چهار صورت انجام می‌شود ما پیشنهاد دادیم که ماده ۱۱۸ اصلاح شده و رای‌گیری با استفاده از سامانه مجازی مجاز شود.

تابش درباره‌ی علت درخواست برای بررسی این طرح به صورت سه فوریت گفت: از دیروز و امروز از نمایندگان تست گرفته شده، ممکن است تست کرونای ۵۰ نفر مثبت باشد این یعنی مجلس شورای اسلامی دیگر فردا جلسه علنی ندارد. پس امروز این را تصویب کنید که شاید فردا جلسه نباشد.

به گزارش ایسنا، در این هنگام اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: تست کرونای ۱۱ نفر از نمایندگان مثبت بوده است.

در ادامه محمد جواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و  امور داخلی مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف سه فوریت این طرح گفت: تصویب این طرح به معنای تغییر در روند طرح اخطار سوال و تذکرها است.

 وی با اشاره به جلسان آزمایشی مجازی مجلس شورای اسلامی گفت: در این  جلسات نمایندگان با احراز هویت وارد سامانه می‌شدند اما این وضعیت قابل کنترل نیست ممکن است فرد دیگری کد احراز هویت را بزند بعد مشخص نیست چه کسی رای داده است.

وی افزود: الان صدا و سیما موضوع ارتباط نمایندگان را فراهم کرده است نمی‌شود تمام شبکه ملی اطلاعات و امکانات را به سمت برگزاری جلسه مجازی برد کما این که ۲۰۵ کشور دنیا درگیر این ویروس بوده ولی مجلسی را سراغ نداریم که این گونه جلساتش را برگزار کرده باشد. از طرف دیگر ستاد ملی کرونا برای برگزاری  کلاس‌های ارشد و دکتری هم مجوز داده که این جلسات حضوری باشد چون امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت  مجازی به خوبی فراهم نبود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به جای تصویب سه فوریت می‌توان جلسات  مجلس ار به روال قبل با رعایت پروتکل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار کرد  و طبقات بالا مجهز نمود.

محمد محمودی شاه نشین عضو کمیسیون شورا به عنوان موافق سه فوریت گفت: ما باید بتوانیم از تکنولوژی و فناوری‌های روز استفاده کنیم .مجلس جای گفتمان و تبادل نظر است ما در این طرح به دنبال آن هستیم که جلسات به صورت تلفیقی و مجازی در شرایط اضطراری برگزار شود تا مشکل قانونی رفع کنیم.

ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان به عنوان دومین و آخرین مخالف طرح سه فوریتی گفت: سه جلسه مجازی به صورت آزمایشی برگزار شده است اما این جلسات مشکلاتی داشته است. برخی از همکاران در شهرستان‌ها دسترسی به اینترنت پر سرعت ندارند به همین دلیل آنها نمی‌تواند در جلسات مجازی باشد.  

وی افزود: از طرف دیگر وقتی نمایندگان وارد مجلس می‌شوند اثر انگشت آنها ثبت شده و در زمان ورود به صحن هم مجددا باید اثر انگشت را ثبت کنند اما وقتی جلسه به صورت مجازی باشد معلوم نیست چه کسی پشت سیستم است چون هم زمان نمی‌تواند تصاویر را کنترل کرد؛ نمی‌دانیم آن کسی که اعلام حضور می کنند خود نماینده، پسر، بردار، همسر یا دفتردارش است. به هر حال می‌توان این طرح را به صورت یک یا دو فوریتی بررسی کرد  و جلسات بعدی را با فاصله گذاری مناسب برگزار نمود.

جلال محمود زاده نماینده مهاباد به عنوان دومین و آخرین موافق سه فوریت این طرح گفت: نمی‌توان با قانون موجود جلسات مجلس را به صورت مجازی تشکیل داد. لازم است آیین‌نامه اصلاح شود تا اگر در شرایطی مثل امروز امکان برگزاری جلسات نبود بتوان از شیوه‌های دیگر بهره گرفت.

در نهایت  سه فوریت این طرح به رای گیری گذاشته شد منتهی رای گیری به صورت قیام و قعود بود چون نمایندگان به دلیل رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت در صندلی‌های خود ننشسته و با فاصله از یکدیگر بودند.

پزشکیان گفت که برای سه فوریت این رای باید از ۱۹۴ نماینده حاضر ۱۰۱ نفر رای بدهند که با شمارش کسانی که به نشانه مخالفت با این سه فوریت بر روی صندلی‌های خود نشستند می‌توان گفت سه فوریت این طرح رای نیاورده است.

بعد از آن تابش درخواست رای گیری برای دو فوریت را مطرح کرد که قاضی زاده عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به او گفت فایده‌ای ندارد چون ۴۰ روز دیگر مجلس دهم پایان می‌یابد.

با اصرار تابش پزشکیان رئیس جلسه دو فوریت این طرح را به رای  گذاشت که مجددا نمایندگان رای ندادند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها