علی ادیانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: تعطیلی و محدود کردن حقوق شهروندی جزو اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و از این منظر طرح تعطیلی یک ماهه کشور مغایر اصل ۱۷۶ قانون اساسی است.

طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور مغایر اصل ۱۷۶ قانون اساسی است

قدس آنلاین: علی ادیانی در جلسه علنی امروز مجلس در اخطار قانون اساسی نسبت به طرح سه فوریت تعطیلی کشور برای یک ماه برای مقابله با بیماری کرونا، گفت: این طرح با 4 اصل قانون اساسی مغایرت دارد، از جمله اصل 79 نیز که در طرح به آن استناد شده است.

وی اظهار داشت: طبق اصل 79 قانون اساسی، دولت حق دارد با تصویب مجلس، به طور موقتی محدودیت‌های ضروری برای مقابله با بیماری کرونا برقرار کند، اما این در صورتی است که ضرورت آن واقعا احساس شود، از طرف دیگر دولت موظف است مجدداً از مجلس کسب مجوز کند، بنابراین دولت باید در این زمینه لایحه ارائه دهد.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس  تأکید کرد: تعطیلی و محدود کردن حقوق شهروندی جزو اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و از این منظر طرح تعطیلی یک ماهه کشور مغایر اصل 176 قانون اساسی است.

ادیانی اضافه کرد: طرح مذکور با اصل 75 قانون اساسی نیز مغایرت دارد، زیرا این طرح موجب افزایش یا کاهش هزینه دولت می‌شود، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره بنزین، هر نوع اظهارنظری باید برای اختصاص منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین و موارد دیگر با هماهنگی شورای عالی اقتصادی انجام شود که از این منظر نیز طرح سه فوریتی پیشنهادی مغایر با اصل 110 قانون اساسی نیز هست.

وی ادامه داد: طبق قانون مدیریت بحران که در شهریور سال گذشته تصویب شد،‌ مشکل این قانون مرتفع شده، بنابراین نیازی به ارائه طرح سه فوریتی برای عبور از این بحران نیست.

به گزارش تسنیم، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را به عهده داشت، در پاسخ به اخطار ادیانی، گفت: به نظر می‌رسد طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور از نظر قانونی اشکال دارد و دولت باید درباره این موضوع لایحه‌ای با فوریت ارائه دهد، بنابراین با توجه به نظر موافق نمایندگان اخطار مذکور وارد و طرح سه فوریتی قابل طرح در مجلس نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها