دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه میزان خسارت هریک از ایرلاین‌ها ناشی از شیوع کرونا به دولت ارائه شده،گفت:میزان تسهیلات پرداختی به هر ایرلاین متناسب با میزان خسارت وارده خواهد بود.

گزارش خسارت ایرلاین‌ها به تفکیک به دولت ارائه شد

قدس آنلاین: مقصود اسعدی سامانی با رد آغاز مجدد سفرهای هوایی افزود: پروازها فعلاً از سر گرفته نشده است بلکه ۴ شرکت هواپیمایی به طور کلی پروازهای خود را متوقف کرده اند و هیچ پروازی ندارند؛ سایر شرکت‌ها هم به ندرت در حال فعالیت هستند.

وی درباره تعدیل نیروهای شرکت‌های هواپیمایی گفت: فعلاً هیچ شرکت هواپیمایی اقدام به تعدیل نیرو نکرده؛ اما برخی از ایرلاین‌ها نتوانستند حقوق ماه‌های بهمن و اسفند و پاداش پایان سال کارکنان را پرداخت کنند؛ امیدواریم کمک و تسهیلاتی که دولت قرار است به شرکت‌های هواپیمایی داشته باشد، گشایشی در مشکلات اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی ایجاد و از تعدیل نیرو جلوگیری کند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی یادآور شد: تقاضا برای پرواز (لود پروازی) بسیار پایین است و حتی برخی پروازها با کمتر از ۱۰ مسافر انجام می‌شود؛ کاهش قیمت بلیت هم کمکی به این موضوع نکرد؛ تا زمانی که کسب و کارها از سر گرفته نشوند، ترددی انجام نخواهد شد. همچنین قرار است دستگاه‌های حرارت سنج در فرودگاه‌ها نصب شود که اگر مسافری تب داشت، اجازه سفر به وی داده نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در دوره‌ای که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در دنیا غیر فعال و هواپیماهای آنها نیز زمین گیر شده، برنامه‌ای برای خرید هواپیماهای این شرکت‌ها با توجه به کاهش قیمت ناوگان هوایی دارند یا خیر؟ اظهار داشت: فعلاً هیچ چشم اندازی برای صنعت هوانوردی وجود ندارد و حتی ممکن است تمام معادلات آتی در این صنعت تغییر کند.

اسعدی سامانی تصریح کرد: به طور کلی حتی اگر شاهد دوره بازگشت هم باشیم، باز هم نمی‌توان روی آینده صنعت گردشگری و حمل و نقل هوایی همانند دوره قبل از شیوع کرونا حساب کرد؛ البته در ذهن برخی مدیران شرکت هی هواپیمایی، برنامه‌ای برای خرید هواپیما وجود دارد؛ اما در شرایط کنونی باید با احتیاط این موضوع را عملی کرد؛ چون آینده صنعت گردشگری دنیا کاملاً مبهم است و به هیچ عنوان نمی‌توان پیش بینی کرد که دو ماه دیگر وضعیت صنعت هوانوردی به دوره زمانی قبل از شیوع کرونا برمی گردد. حتی اگر ویروس هم ریشه کن شود، برای بازگشت به دوره قبل از کرونا، زمان زیادی لازم داریم که سرمایه گذاری در این صنعت را با تردید مواجه خواهد کرد.

وی در خصوص تسهیلات پرداختی دولت به ایرلاین‌ها خاطرنشان کرد: این تسهیلات بر اساس زیانی که شرکت‌ها دیده اند، بین آنها توزیع شود؛ به هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) نیز اگرچه یک شرکت هواپیمایی دولتی است، اما قرار است این تسهیلات پرداخت شود.

۳ هزار میلیارد تومان زیان کرونا به شرکت‌های هواپیمایی

اسعدی سامانی با بیان اینکه مجموع خسارات وارده به شرکت‌های هواپیمایی تا ۱۵ فروردین امسال بیش از ۳ هزار میلیارد تومان بوده، گفت: خسارات وارده به هر شرکت نیز به تفکیک تعیین شده اما قابل ارائه عمومی نیست؛ انجمن شرکت‌های هواپیمایی و نیز سایر تشکل‌های صنفی حوزه حمل و نقل، گزارش خسارت‌های شرکت‌های بخش حمل و نقل از کرونا را به معاونت‌های برنامه ریزی و حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و نهایتاً شخص وزیر راه ارائه می‌دهند؛ وزارتخانه نیز مستقیماً این گزارش‌ها را در اختیار بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه قرار می‌دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها