یاسوج- امسال که به برکت باران های زمستانه و بهاره دشت ها و مراتع کهگیلویه و بویر احمد سرسبز تر از هر سال در انتظار ورود عشایر هستند اما متاسفانه بیماری کرونا بر روند کوچ عشایر این استان سایه انداخته است.

سایه اندازی کرونا بر زندگی عشایر کهگیلویه و بویر احمد

قدس آنلاین-گروه استان ها:  استان کهگیلویه و بویر احمد در زمره استان‌هایی است که تنوع عشایر کوچ رو در آن بسیار زیاد است و لذا این ظرفیت نقش بسزایی در تولید محصولاتی ازجمله گوشت در کشور دارد.

۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند و هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین نگهداری می کنند و لذا سالیانه هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

عشایر کهگیلویه و بویر احمد  هم چنین ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کنند.

مناطق قشلاقی شهرستان گچساران و باشت سالانه محل استقرار و سکونت حدود دو هزار خانوار عشایر کوچ رو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است که خانواده‌های بسیاری به‌ویژه در«دریلا»، «آبگندی» و «کلاغ نشین» اسکان پیدا می‌کنند.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک‌های قشقایی و «دره شوری» هستند که سالانه ۲هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز،۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

تاخیر در کوچ

امسال که به برکت باران های زمستانه و بهاره دشت ها و مراتع این استان سرسبز تر از هر سال در انتظار ورود عشایر هستند اما متاسفانه بیماری کرونا بر روند کوچ عشایر این استان سایه انداخته است.

هرساله کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد به مناطق ییلاقی از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می شد اما امسال با شیوع ویروس کرونا کوچ عشایر به ییلاق با تاخیر روبه رو شده است. 

عشایر گچساران که در مناطق قشلاقی بیشتر در چادر زندگی می کنند از گرمای اردیبهشت ماه نگرانند و معتقدند ویرووس کرونا  اگر تا چند هفته دیگر کنترل نشود آنان نمی دانند با گرمای هوا و بدون تجهیزات خنک کننده در مناطق گرمسیری چکار کنند.

حفظ جان عشایر اولویت دارد

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در همین رابطه با بیان اینکه حفظ جان عشایر اولیت دارد اظهار می کند: اگر چه مناطق عشایری کمتر از سایر جوامع مورد تهدید بیماری کرونا قرار گرفتند اما به دلیل حفظ امنیت و سلامت جان این قشر جامعه امسال برنامه کوچ عشایر با تعویق انجام خواهد شد.

بهمن آزادی با بیان اینکه زمان کوچ عشایر بیستم اردیبهشت ماه تعیین شده است می افزاید: از ان جا که ویروس کرونا همه گیری جهانی  داشته لذا ضرورت دارد تا عشایرنیز با برنامه های پیش بینی شده همراهی کنند.

کوچ در صورت اعلام وضعیت عادی

وی زمان کوچ عشایر این استان را بیستم اردیبهشت ماه اعلام کرده و می افزاید: این در حالی است که عشایر کهگیلویه و بویراحمد هر ساله دهم اردیبهشت نسبت به کوچ اقدام می کردنند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این تصمیم لازم اجرا است بیان می کند: در صورتی که عشایر پیش از زمان تعیین شده اقدام به کوچ کنند نسبت به برخورد قضایی اقدام و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه این تاریخ تعیین شده نیز بنا بر وضعیت منطقه و گستردگی بیماری کرونا خواهد بود یادآور می شود: اگر شرایط به گونه ای باشد که تهدید برای عشایر وجود داشته باشد باز هم در تاریخ کوچ تعیین شده تجدید نظر خواهد شد.

آزادی با بیان اینکه اهمیت بهداشت فردی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بسیار مهم و قابل توجه است لذا میزان آبرسانی سیار و هم چنین خدمات دیگر به سه برابر زمان گذشته افزایش یافته است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اذعان می کند: در همین راستا ضدعفونی و گندزدایی یک هزار و ۶۰۰ مخزن ذخیره آب ابه منظور صیانت از سلامت عشایر در دستور کار قرار گرفته است .

وی تاکید می کند: از ابتدای انتشار ویروس کرونا در کشور تاکنون۲ هزار عدد ماسک و ۵۰۰ بطری ژل شست و شوی دست در مناطق عشایری استان توزیع شده و تلاش می شود تا با توجه به کمبودها تجهیزات بهداشتی بیشتری در اختیار این قشر قرار گیرد.

برچسب‌ها