گرگان- بنا بر اظهار روان شناسان بزرگ‌نمایی، فاجعه سازی، داشتن نگرش منفی و ایجاد ترس و هیجان‌های منفی به ضرر مقابله با ویروس کرونا تمام می‌شود اما با این‌وجود عده‌ای از شهروندان از سر ناآگاهی و یا رفتاری مغرضانه دقیقا سعی دارند تا با شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی بر استرس شهروندان بیفزایند.

کاربرانی که برای مردم نسخه می‌پیچند

قدس آنلاین-گروه استان ها: از هنگام شیوع بیماری کرونا از ماه گذشته تاکنون رفتارهای عجیب و غریبی را از سوی معدود شهروندانی روبرو بودیم که گویا این افراد تافته ای جدا بافته از این جامعه هستند!

چه آن‌هایی که خواستند از این بیماری برای خود جیبی با احتکار ماسک و الکل بدوزند و چه آن‌هایی که از قرنطینه برای خود فرصت مسافرت ساختند و چه آن‌هایی که هنوز سعی دارند با ایجاد دلهره و شایعه مردم را بترسانند و دولت را تضعیف کنند احتمالاً از این موضوع غافل هستند  که ما همگی مسافر یک شط هستیم و چنانچه این کشتی غرق شود، همه باهم از بین می‌رویم.

این روزها  برخی بدون رعایت توصیه‌های بهداشتی و ایمنی برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی به نهارخوران می‌روند برخی به‌اجبار سعی در گردشگری روستا  و اقامت در ویلاهایشان دارند و عده‌ای فرصت‌طلب هم ، سود خود را به حفظ جان هم نوعانشان ترجیح داده و قیمت اقلام بهداشتی را چندین برابر افزایش داده یا دست به احتکار آن زدند که نتیجه‌اش را در شرایط امروز جامعه می‌بینیم.

در این میان برخی افراد هم که در قرنطینه نشستند و در زمره این شهروندان سرگردان در پارک‌ها ، جاده‌ها و روستاها نیستند با در دست داشتن تلفن همراه با شبکه‌های معاند و افرادی که سعی در دلسرد ساختن مردم‌دارند همراه شدند.

ادعای کاربران فضای مجازی

در همین راستا چند روزی که فیلمی در میان کاربران فضای مجازی در استان گلستان به نقل محافل تبدیل‌شده است که نشان می‌دهد بیماری کرونا از سال گذشته در این استان وجود داشته و کادر درمانی نسبت به آن بی‌توجه بودند!

در این فیلم که حالا تب شایعات کرونایی در این استان را افزایش داده است سی‌تی‌اسکن فردی نشان داده می‌شود که نشان می‌دهد این فرد در آذرماه سال گذشته به کرونا مبتلا بوده و لذا براثر این بیماری نیز جان‌باخته است!

شایعات کرونایی

در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص این موضوع و فیلم منتشره ضمن انتقاد از افرادی که زحمات کادر درمان را از بین می‌برند اظهار می‌کند: اولین گزارش ابتلا به کرونا در گلستان، روزهای نخست اسفندماه ثبت شد و قبل آن هیچ علامتی از این بیماری در استان مشاهده نشد.

دکتر عبدالرضا فاضل ابراز می‌کند:درحالی‌که پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور با تمام توان و جان خدمت گذار مردم هستند؛ انتشار مطالب غیرواقع نه‌تنها پاسخی نامناسب به زحمات آن‌ها است بلکه موجب تشویش اذهان عمومی نیز می‌شود.

وی اظهار کرد: ازجمله این مطالب غیرواقع، انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی است که در آن با نشان دادن آزمایش سی‌تی‌اسکن فردی بیمار، وی را مبتلابه کرونا معرفی کرده و مدعی شدند او آذر پارسال به دلیل ابتلا به این بیماری جان‌باخته است.

وی بیان کرد: این فرد که مبتلابه سرطان روده بود، چند روز قبل در بیمارستان شهید صیاد شیرازی فوت کرد.

وی افزود: تصاویر  سی.تی اسکن این فرد موجود است، اما فیلم منتشرشده در فضای مجازی مربوط به آذرماه ۹۸ است و نشانه و علایمی از کرونا ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: فاضل گفت: در آذرماه پارسال که در این فیلم، زمان ابتلای یک گلستانی به کرونا اعلام‌شده، نه‌تنها در استان بلکه در کشور هیچ فردی به این ویروس مبتلا نشده بود که علت آن، شباهت برخیز علائم کرونا با آنفلوانزا است.

وی ادامه داد:  آنفلوانزا N۱H۱ شباهت زیادی به کرونا دارد و در اسفندماه سال قبل هم افرادی با مشکلات حاد تنفسی بستری شدند که نتیجه کرونای همه آن‌ها منفی بود.

برچسب‌ها