قدس آنلاین- بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته در استان‌های کشور اگرچه خاطرات تلخی ازجمله جان باختن چندین تن از هم‌وطنان در خراسان رضوی و یا تخریب دسترنج کشاورزان را به دنبال داشت اما برکات زیادی نیز ازجمله افزایش ظرفیت سدها و جان گرفتن تالاب خشکیده هامون به همراه داشت که موجب رضایت بسیاری از ساکنان مناطق محروم شده است.

تلخ و شیرین بارش‌های اخیر در استان‌های کشور

قدس آنلاین-گروه استان ها:ورود سامانه بارشی جدید به کشور بسیاری از استان ها را به طرق مختلف با خود درگیری کرد که در این بین خبر های تلخ و شیرینی را به همراه داشت لذا در همین رابطه مرور کوتاهی بر مهم‌ترین اتفاقات در استان‌ها داشتیم.

اردبیل: برف‌روبی در بهار

بارش برف برای دومین بار در فصل بهار چهره شهر اردبیل و برخی از شهرستان‌های این استان را در روز دوشنبه زمستانی کرد  و موجب شد تا راهداران  برف‌روبی را در فصل بهار از سر گیرند و برا ی جلوگیری از تصادفات نسبت به نمک و شن پاشی در سطح جاده ها اقدام کنند.

خراسان رضوی: جان باختن ۳ هم‌وطن

تلخ‌ترین حادثه بارندگی‌های اخیر به‌جز خسارت‌های فراوانی که به مزارع  کشاورزی و راه‌های روستایی و تأسیسات زیر بنایی در شهرستان های گناباد، سبزوار، سرخس، تایباد و قوچان در خراسان رضوی وارد کرده متأسفانه مربوط به جان باختن سه هم‌وطن در این استان بود.

بارش‌های اخیر موجب انسداد و تخریب بسیاری از راه‌های ارتباطی روستایی شد و سرمازدگی متاسفانه به باغ‌های میوه شهرستان قوچان از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت زد.

سمنان: خسارت تگرگ با باغات پسته

بارندگی شدید و تگرگ هم چنین بسیاری از باغ‌های پسته در پنج روستای شرقی دامغان را دچار خسارت سنگین کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان در این رابطه اعلام کرد: تنها سیل روز سوم فروردین ۹۹ حدود ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است  و هنوز میزان خسارت‌های بارش‌های دو روز گذشته جمع‌بندی نشده است.

کهگیلویه و بویر احمد: تخریب راه‌های روستایی

بارندگی‌های اخیر هم‌چنین ۹۲۰ میلیارد ریال به راه‌های اصلی و روستایی کهگیلویه و بویر احمد خسارت وارد کرد و بنا بر آمار جهاد کشاورزی یک هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف و زیربنایی استان زیان رسانده است البته این بارش‌ها  برکاتی هم داشته و سبب پر شدن بیش از ۹۰درصد ظرفیت سدهای مهم این استان شده است.

خراسان شمالی: کاهش کیفیت آب شرب

سیلاب در طی روزهای گذشته به‌جز انسداد و تخریب محور ارتباطی بجنورد-آشخانه با ورود به سه سد خراسان شمالی، سبب کاهش کیفیت آب آشامیدنی در بجنورد، شیروان و اسفراین شد که به‌ناچار، شرکت آب و فاضلاب استان آب را از مدار مصرف خارج کرد.

بوشهر: افزایش ذخیره سدها

اگرچه بارندگی‌های اخیر برای بسیاری از استان خسارت‌بار بود اما روی خوش این بارندگی‌ها افزایش ذخیره آب سدها بود که در استان بوشهر به حجم ذخیره آبی سد رئیس‌علی دلواری از ۲۴۲ میلیون مترمکعب در ابتدای سال آبی به ۳۴۰ میلیون مترمکعب در حال حاضر منجر شد.

فارس: تخریب تأسیسات روستایی

بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته در استان فارس بیشترین حجم خسارت را در شهرستان سپیدان با خسارت به پل‌های جاده تنگ سرخ،جاده شیربابا،نسه اهدا و نشست آسفالت در محور اردکان به اقلید بر جای گذاشت.

سیستان و بلوچستان: آبگیری تالاب هامون

اگرچه سیل در سیستان موجب مشکلاتی برای مردم شد و در جنوب این استان بسیاری از زیستگاه‌های تمساح های پوزه کوتاه را تخریب کرد اما آبگیری ۴۰ درصدی تالاب بین‌المللی هامون حال لبخند رضایت را بر لبان بسیاری از مردم این استان نشانده است.

برچسب‌ها