معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تاثیر بحران کرونا بر اقتصاد استان بلند مدت و ماندگار خواهد بود و تا حدودی برنامه ریزی های قبلی در جهت تحقق طرح مثلث اقتصادی را نیز با کندی و عقب افتادگی مواجه خواهد کرد.

خسارت خراسان رضوی از کرونا بیشتر از سایر استان ها است / تاثیر ماندگار و بلندمدت کرونا بر اقتصاد استان

علی رسولیان در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: برای تامین سرمایه درگردش و پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان ۱۰رسته شغلی که از بحران کرونا آسیب دیده اند برنامه ریزی های خوبی از محل اعتبارات ملی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: هر کدام از متولیان استانی این ۱۰رسته موظف به شناسایی آسیب های شغلی ناشی از کرونا و بررسی مشکلات رخ داده شده اند تا شیوه نامه جبران این آسیب ها و مشکلات تهیه شود  و به محض ابلاغ اعتبارات ملی ، پرداخت آنها آغاز گردد.

معاون  هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: در بحران کرونا ، خراسان رضوی بیشترین آسیب و زیان را نسبت به سایر استان ها  متحمل شد زیرا بیش از ۵۰درصد از تخت های هتلی کشور در این استان وجود دارد که در تعطیلات نوروز درآمدی از آنها  کسب نشد.

وی ادامه داد: از طرفی سوغات زائر، رستوران ها ، مراکز گردشگری و مجتمع های تجاری  نقش تعیین کننده ای در اقتصاد خراسان رضوی دارند  که به دلیل شیوع ویروس کرونا عملا در ایام عید نوروز تعطیل بودند و  هیچ منفعت اقتصادی نداشتند.

رسولیان افزود: درباره میزان خسارت مجموعه اقتصادی استان بر اثر کرونا عنوان کرد: بررسی های مطالعاتی در حال انجام است ولی از آن جا که تاثیر این بحران بر اقتصاد استان بلند مدت و ماندگار خواهد بود نمی توان گزارش دقیقی را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه صنایع خراسان رضوی نیز لطمه جدی از کرونا متحمل شدند، تصریح کرد: در بسیاری از بخش های صنعتی و تولیدی  از جمله لبنیات، پوشاک و صنایع دستی  آسیب های فراوانی به استان وارد شد.

رسولیان با اشاره به نقش مهم بانک ها در شرایط فعلی و حمایت از بنگاه های اقتصادی آسیب دیده از کرونا، ادامه داد: علی رغم دستور اکید رئیس بانک مرکزی مبنی بر عضویت تمام بانک ها و موسسات اعتباری در شورای هماهنگی بانک ها و ارائه گزارش به این شورا اما هنوز تعدادی از بانک های استان از این موضوع اجتناب می کنند که استاندار در جلسه با شورای هماهنگی بانک های استان نسبت به این موضوع تذکر جدی دادند.

وی افزود: بالغ بر ۶۸ درصد از اعتبارات بانک های استان در خراسان رضوی هزینه می شوند که این موضوع در مورد استان هایی نظیر اصفهان و فارس که از منابع بالای بانکی برخوردار هستند نیز رخ می دهد،  اگرچه انتظار می رود در سال جاری و در جهت رفع اسیب های بحران کرونا و تحقق شعار جهش تولید پرداخت اعتبارات به کار آفریننان و فعالان اقتصادی خراسان رضوی از سوی بانک های استان افزایش پیدا کند.

رسولیان بیان کرد: برنامه اقتصادی استان در سال جدید که در همه حوزه ها بسیار رو به جلو می باشد به تصویب رسیده است و پیش بینی تحقق و توسعه آنها در همه زمینه ها امکان پذیر خواهد بود.

وی بااشاره به اینکه بحران کرونا تاثیرات منفی بر اجرای برنامه مثلث اقتصادی داشته است، افزود: تاکنون ۱۸۶ معین اقتصادی در این طرح همکاری داشته اند و اگرچه این بحران ممکن است تا حدودی برنامه ریزی های قبلی در جهت تحقق این طرح را با کندی و عقب افتادگی مواجه کند اما تلاش می شود در بخش هایی نظیر معادن، کشاورزی، صادرات، مسکن و واحد های تولیدی فعالیت ها ادامه پیدا کند تا به تدریج شرایط برای فعالیت هایی نظیر گردشگری مهیا شود.    

برچسب‌ها