رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به استاندار خراسان رضوی، گفت: ما برای عبور از رکود اقتصادی و ایجاد رونق پس از کرونا به شدت نیازمند تعیین تکلیف طرح بافت پیرامون حرم رضوی با رعایت حقوق مکتسبه قانونی سرمایه‌گذاران هستیم تا از رکود سرمایه‌های سنگین انجام شده جلوگیری شود.

رونق پس از کرونا نیازمند تعیین تکلیف طرح بافت پیرامون حرم رضوی است

به گزارش قدس آنلاین، احمد نوروزی در نطق پیش از دستور هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار  کرد: امیدوارم که با در خانه ماندن، رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در صورت حضور در اجتماع، جلوی گسترش شیوع کرونا را بگیریم و با سلامتی و سربلندی از این بحران سخت خارج شویم.

وی بیان کرد: امروز اقشار ضعیف جامعه که با کارگری، دستفروشی در روز بازار، ارایه خدمات روزانه، امرار معاش می‌کرده و دارای درآمد حداقلی و بدون پس‌انداز بوده‌اند، بیکار شده‌اند. گرچه شهرداری، آستان قدس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سایرین برای تامین و توزیع ۳۰۰ هزار بسته معیشتی برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما به یقین این قشر از جامعه در شرایط سختی به سر می‌برند و جا دارد از تلاش ارگان‌های دولتی و نهادهای عمومی و مذهبی و خیرینی که در حوزه معیشت و بهداشت و درمان فعال‌اند و تمامی نیک‌اندیشانی که حتی از یک نفر در این بحران حمایت می‌کنند، تقدیر و تشکر نمایم.

نوروزی با بیان اینکه تصمیم عاقلانه تولیت محترم آستان قدس رضوی در خصوص تعطیلی حرم مطهر رضوی که باعث کاهش مسافرت و جلوگیری از تجمع مؤمنین و حفظ جان آنها شد را ارج می‌نهم، عنوان کرد: از خواهر پرتلاش، ایثارگر و خیراندیش شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، سرکار خانم رمارم، که با پذیرش خطر آلودگی‌های کرونایی شبانه‌روز برای خدمت‌رسانی به محرومین حاشیه شهر مشهد تلاش نموده و طرح اطعام ماندگار را با کمک خیرین اجرا می‌کنند و جناب آقای فیضی که مطالبات ساکنان محروم حاشیه شهر را نمایندگی می‌نمایند به نوبه خود قدردانی کنم.

اقتصاد شهر مشهد بیش از همه کشور از بحران کرونا آسیب دیده

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اقتصاد شهر مشهد بیش از همه کشور از بحران کرونا آسیب دیده، زیرا محور توسعه شهر مشهد گردشگری و پایه اقتصاد شهر مشهد زائر، زیارت و ارایه خدمات است که با محدودیت تردد و مسافرت تعطیل شده‌اند. به‌ویژه برای فعالان حوزه گردشگری که تقریبا در تعطیلی صددرصد هستند و شرایط سختی دارند. درحالی‌که انتظار داریم کارفرمایان حقوق کارکنان خود را پرداخت نمایند، این قشر نیازمند حمایت‌های مالی دولت هستند.

وی تصریح کرد: در بحران کرونا مدیریت شهری مشهد تصمیمات هوشمندانه و سریعی را اتخاذ نمود. از جمله این تصمیمات اطلاع‌رسانی گسترده در سطح شهر با استفاده از تمامی امکانات در اختیار از تاریخ ۱۹ اسفندماه با شفافیت کامل در تابلوهای شهری، روزنامه شهرآرا و فضای مجازی بوده است.

نوروزی ادامه داد: تلاش گسترده برای ضدعفونی تمامی فضاهای ضروری شهری، اتوبوس، قطار شهری، تاکسی‌ها و محلات، تخصیص ۵۰ میلیارد ریال برای تامین لوازم بهداشتی و حفاظتی مورد نیاز پرستاران و پزشکان که سربازان خط مقدم کرونا هستند و همچنین تعمیر و تجهیز ۲۰ دستگاه آمبولانس برای بیماران کرونایی و تعطیلی اتوبوسرانی و مترو که با وجود ایجاد مشکلات اما برای حفظ سلامت شهروندان انجام شده و تمامی صاحبنظران حوزه سلامت معتقدند که وسایل حمل و نقل عمومی بیشترین نقش را در گسترش ویروس کرونا دارند نیز از دیگر تصمیمات مدیریت شهری مشهد بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص اقدامات حوزه معاونت اقتصادی در سال ۹۸، گفت: ۱۲ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت فروخته و  مجوز انتشار ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت و ۳ هزار میلیارد ریال صکوک اخذ شده برای قطارشهری و بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی که در مرحله پیگیری جهت فروش نهایی بوده، صادر شده است. ۳۰ مصوبه اختصاصی اقتصادی داشتیم که عمدتا مربوط به پروژه‌های جدید و همچنین اصلاحیه و اقاله پروژه‌های مشارکتی و تأمین مالی غیرنقد پروژه‌ها بوده است.

وی بیان کرد: اقدامات حوزه معاونت مالی و پشتیبانی در سال ۹۸، مواردی چون تحقق ۱۲۰ درصدی درآمد نقدی، تکمیل پرونده بابت تهاتر بدهی‌های دولت موضوع بند "و" تبصره ۵ بودجه معادل ۵۳ هزار میلیارد ریال، تسری خدمات تکمیل درمان به بازنشستگان محترم به تعداد ۵۰۰۰ نفر، ثبت کلیه قراردادها در سامانه فاش و ایجاد محدودیت در انعقاد قرارداد به صورت ترک تشریفات در سازمان‌ها که عامل اصلی شفافیت خواهد بود، انجام شده است.

نوروزی خاطرنشان کرد: در حوزه عمرانی در سال ۹۸ نیز اقداماتی انجام شده است. از تعداد ۵۳۲ پروژه زیربنایی در حال اجرا با اعتبار ۵۳۷ میلیارد تومان، ۹۲ پروژه در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسیده که شامل ۵ تقاطع غیر همسطح، ۵۲ مسیل و کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی و ۳ پروژه پارکینگ بوده است. زمان اجرای پل و تقاطع غیرهمسطح که بیش از یک سال برآورد شده بود، طی ۹ ماه مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در پروژه‌های عمرانی ریلی نیز در خط ۳ قطار شهری حفاری فاز یک از میدان فردوسی تا ایستگاه امامت در سمت غرب و از میدان فردوسی تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) در سمت شرق به ‌طول ۱۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر با اعتبار حدود ۵۸۰ میلیارد تومان به انجام رسید.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: همچنین تکمیل سه ایستگاه خط ۲ نیز اتفاق افتاد. عملیات اجرایی خط ۴ نیز از منطقه خواجه ربیع (مهر مادر) آغاز شده است. بهسازی ۸۳ پیاده‌رو حدود ۳ برابر سال گذشته بوده، تکمیل خطوط جدید دوچرخه با پیاده‌روسازی به صورت گسترده در حال انجام است و آسفالت و روکش آسفالت سطح شهر به میزان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع با اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومان اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ترافیک شهری، اصلاح هندسی ۴۴ تقاطع و معبر سطح شهر با صرف هزینه اندک اثربخشی بالا مانند سه‌راه خیام، ایمن‌سازی معابر بزرگراهی به طول حدود ۵ کیلومتر که منجر به کاهش ۱۲ درصدی تصادفات عابر پیاه در سال ۹۸ با وجود آمار افزایشی سالانه شده و اجرای پروژه حق تقدم عابر پیاده با هدف انضباط ترافیکی شامل ۲۷ تقاطع، ۷ گذرگاه عابر پیاده تیپ یک و ۲۷ گذرگاه عابر پیاده تیپ دو انجام شده است.

نوروزی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه خدمات شهری در سال ۹۸، گفت: احداث و توسعه تعداد ۴۱ بوستان به مساحت حدود ۴۱ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان که حدود ۴۲ درصد آنها در محدوده مناطق کم برخوردار بوده و احداث و توسعه ۳۵۰ هکتار درختکاری در عرصه‌های کمربند سبز از جمله اقدامات خدمات شهری در سال ۹۸ بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد افزود: از دیگر خدمات می‌توان به توسعه شبکه جداسازی در سال ۱۳۹۸ شامل ۱۶ کیلومتر خط انتقال و بیش از ۱۸ کیلومتر خطوط شبکه توزیع، شروع عملیات اجرای مخزن ۳۰۰۰ متر مکعبی با پیشرفت حدود ۴۵ درصد، احداث سه ایستگاه پمپاژ، تخصیص ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای لایه‌روبی کانال‌های مشکل‌دار و آبگرفتگی‌های سطح شهر و خرید پمپ و تجهیزات مورد نیاز جهت مدیریت آبگرفتگی‌های سطح شهر در زمان بارش‌ها و طراحی بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی کشور اشاره کرد.

وی ضمن تشکر از تلاش‌ها و خدمات بی‌وقفه ریاست جمهوری، مجموعه دولت، کادر پزشکی درمانی کشور و شهرداری‌ها در مبارزه با ویروس کرونا، عنوان کرد: انتظار داریم که اگر باوری بر تمرکززدایی در نظام اجرایی کشور برخلاف شعارها نیست، حداقل در شرایط بحران به توان اجتماعی، مردمی و قانونی نهادهای برخاسته از آرای مردم احترام گذاشته شود تا همراه مسئولان استانی و شهری با بهره‌گیری از نظرات جامعه تخصصی بتوانند متناسب با شرایط بحران در هر شهر و استان که متفاوت با جاهای دیگر است، تصمیم بگیرند و جان عده‌ای بیشتر از مردم کشورمان را از گزند کرونا مصون داشته و آمار فوتی‌ها را کاهش دهند.

نوروزی گفت:از وزیر راه و شهرسازی تقاضا دارم که آسیب‌شناسی کنند چرا طرح جامع شهر مشهد بعد از ۱۳ سال هنوز تکمیل نشده و مطالعات پهنه‌بندی حریم شهر مشهد و طرح بلند مرتبه‌سازی انجام نشده و هنوز در تعیین محدوده شهر مشهد دچار اختلاف است؟

وی ادامه داد: چرا طرح‌های تفصیلی جدید منطقه ثامن بافت پیرامون حرم رضوی از سال ۹۳، پس از ۵ سال آماده نشده و شنیدیم که قرارداد مشاور جدید به خاطر بحران کرونا تعلیق شده است؟ اگرچه بسیاری از فعالیت‌ها در جامعه متوقف شده، اما فعالیت مشاوران معماری و شهرسازی که می‌توانند به صورت دورکاری انجام شود، منعی ندارد، بنابراین تقاضا داریم برای تسریع در تهیه طرح تفصیلی طرح پیرامون حرم که باعث جذب سرمایه و رونق اقتصادی می‌شود، اقدام فرمایند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها