برخی معتقدند که اعطای مجوز صادرات محموله‌های بهداشتی و پزشکی به دولت کره جنوبی، نه تنها در راستای کمک به ایران و کاهش تحریم‌ها صورت می‌گیرد، بلکه دولت آمریکا در شرایط فعلی قصد دارد با این کار از یک‌سو از حجم انتقادها و نیز تبعات بین‌المللی تداوم تحریم‌های ایران در دوران بحران کرونا بکاهد و از سوی دیگر، در راستای کم اثر کردن کانال مالی سوئیس و نیز زیر نظر داشتن اقدام‌های بین‌المللی برای کمک به ایران گام بردارد.

به دنبال ماهی مذاکره در آب گل آلود کرونا

قدس آنلاین: ریچارد نفیو یکی از طراحان تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا در دولت اوباما روز گذشته بار دیگر در مصاحبه ای با تأکید بر اینکه «قواعد پیچیده‌ای در کار است و شرکت‌هایی که [قوانین تحریم‌ها] را نقض کنند با جرایم سنگین مواجه خواهند شد.»، ادعاهای مقام‌های دولت آمریکا مبنی بر اینکه مبادلات کالاهای بشردوستانه با ایران مشمول تحریم نمی‌شوند را به چالش کشید. وی در مصاحبه‌ای با لس‌آنجلس‌تایمز بر نقش تحریم‌ها در هراس شرکت‌ها، گروه‌ها و کشورها از کمک‌رسانی به کشورهای هدف تحریم اعتراف کرده است. اما این اظهارات در حالی است که رئیس جمهور آمریکا مدعی شده که برای ارسال کالاهای پزشکی به ایران مانعی نمی‌بیند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز چند روز پیش در اظهار نظری متفاوت و متناقض با رفتار این روزهای آمریکایی ها، ادعا کرد که تحریم‌ها مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران نمی‌شود و کمک‌های پزشکی از تحریم معاف است.

پمپئو گفته است: متأسفم که تصمیم گرفتند این پیشنهاد را قبول نکنند. تحریمی وجود ندارد که مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه، تجهیزات پزشکی و دارویی به ایران شود.

تحریم‌ها ستون پنجم دشمن در مبارزه با کروناست

در روزهای اخیر به‌دلیل انتقاد بسیاری از دولت‌ها و مقام‌های بین المللی نسبت به افزایش و ادامه روند تحریم‌ها علیه ایران، مقامات دولت آمریکا سعی کردند این رفتار ضد حقوق بشری خود را با فرار رو به جلو و انداختن توپ در زمین ایران، با طرح این ادعا که کشورمان از پذیرش کمک‌های آمریکا خودداری کرده، به نوعی اقدام‌های خود را توجیه و وجهه خود را بین افکار عمومی حفظ کنند.

شیوع سریع بیماری کرونا و ارتباطات گسترده میان کشورها نشان داد که راه مقابله با این بحران تنها با همکاری و همراهی تمامی دولت‌ها امکان پذیر است و در این بین کمک دولت آمریکا به ایران به نوعی در راستای منافع دسته جمعی کشورهاست؛ موضوعی که نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد نیز روز گذشته در گزارش خود بر این نکته تأکید کرده و آورده است: «ادامه اعمال تحریم‌های یکجانبه، که توانایی‌های کشورهای مورد هدف و کل جهان را در مبارزه با همه‌گیری تضعیف می‌کند، نمونه بارز ستون‌پنجمی دشمن فعلی جهانی است. بر این اساس، کاربرد آن‌ها در بحران بی‌سابقه بهداشت جهانی که همه ملت‌ها درگیر هستند، مخالف منافع مشترک بشریت است».

گشایش کانالی تحت کنترل برای از میدان به در کردن رقیب

با این حال دولت آمریکا که در این مدت که مانع کمک رسانی سایر دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی به ایران شده، مجوز صادرات محموله‌های بهداشتی و پزشکی به کشورمان را به دولت کرده جنوبی داده است. بر اساس مجوز دولت آمریکا، کره جنوبی مجاز به انجام برخی معاملات با ایران است، حتی اگر این معاملات از مشمول تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا باشند و بر اساس گزارش رویترز، کره جنوبی می‌تواند بر اساس یک برنامه ویژه از ماه آینده میلادی صادرات این کالاها را به ایران آغاز کند.

گرچه برخی معتقدند که اعطای چنین مجوزی به دولت کره جنوبی، نه تنها در راستای کمک به ایران و کاهش تحریم‌ها صورت می‌گیرد، بلکه دولت آمریکا در شرایط فعلی قصد دارد با این کار از یک‌سو از حجم انتقادها و نیز تبعات بین‌المللی تداوم تحریم‌های ایران در دوران بحران کرونا بکاهد و از سوی دیگر، در راستای کم اثر کردن کانال مالی سوئیس و نیز زیر نظر داشتن اقدام‌های بین‌المللی برای کمک به ایران گام بردارد.

در همین رابطه، مجید شاکری، تحلیلگر اقتصادی در مطلبی گفته است: «کمک نیست. آمریکا به شدت از به خطر افتادن نظارت خود بر کالاهای بهداشتی- دارویی ورودی به ایران (چیزی که کانال سوئیس مصداق کامل آن است.) به دلیل باز شدن کانال‌های غیر آمریکایی نگران است. به همین خاطر ناچار از گشایش در کانال‌های تحت کنترل خود برای از میدان به در کردن کانال رقیب است».

جان مردم و تأمین نیازهای آنان؛ بهانه‌ای برای درخواست مذاکره

با این حال، ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل سیاست خارجی نظر دیگری در این رابطه دارد و بر این باور است که برخی افراد پیگیر این هستند که بگویند تحریم‌های آمریکا در حوزه غذا و دارو موجب ضرر و زیان به ایران شده و مردم ایران در سراشیبی مشکل و سقوط قرار گرفته اند. البته در طرف مقابل هم؛ عده‌ای دیگر همین موضوع را عنوان می‌کنند و یا خود ترامپ مدعی است که برای ارسال غذا و دارو درخواستی از سوی ایران صورت نگرفته است.

ابوالفضل ظهره وند در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: این سناریوی در داخل و خارج از کشور همزمان با هم در حال اجراست تا وضعیت ایران را وخیم نشان دهد، همان‌طور که پیش از قرارداد برجام هم این کار انجام دادند و گفتند که بهبود اقتصاد کشور بسته به توافق با آمریکاست. در حال حاضر هم همین برنامه را پیش گرفته اند.

وی افزود: گرچه ادعای آمریکایی‌ها درباره اینکه مدعی اند ارسال یا خرید دارو و غذا به ایران تحت تحریم نیست، اما نکته اینجاست که ما اگر بخواهیم غذا و دارو تهیه کنیم چگونه می‌توانیم پول آن را بپردازیم یا این اقلام را به داخل کشور انتقال بدهیم. بنابراین در این شرایط، ساختار تحریم‌ها عملاً مانع تأمین نیازها از سوی ایران می‌شود. گرچه غذا و دارو جزو تحریم‌ها نیست، اما پرداخت‌ها و مبادله این موارد جزو شمول تحریم است. موضوعاتی همچون بیمه نامه و حمل ونقل جزو ساختارهای تحریم قرار می‌گیرند و در این صورت ایران مجبور است بگوید غذا و دارو باید لغو تحریم شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: در حال حاضر، موضوع جان مردم و نیازهای آنان یک بهانه است، بلکه اصل مطلب این است که از این شرایط به نوعی زمینه مذاکره با آمریکا ایجاد شود. این در حالی است که اگر به ایتالیا و اسپانیا نگاهی بیندازید، خواهید دید که این دولت‌ها با وجود برقرار بودن ارتباط مالی و بانکی با سایر کشورها آمار بالای ابتلا و مرگ و میر بیماری کرونا را دارند. اگر کمبودهایی هم در کشور بوده، برخی از همپیمانان ایران تحت عنوان کمک به کشورمان این اقلام را به ایران می‌رسانند.

ظهره وند اظهار داشت: تأکید بر وضعیت بحرانی در داخل کشورمان و ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ایران درخواست بدهد و به مذاکره بپردازد، تنها بهانه ای برای باز کردن باب مذاکره با ایران است و این موضوع در حالی است که خود آمریکا نیز با بحران کرونا درگیر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها