مدیر عامل سازمان اقتصادی رضوی گفت: در سال ۱۳۹۹ شاهد جهشی در عدم تصدی‌گری آستان قدس رضوی در حوزه اقتصاد و پشتیبانی از کسب‌وکارهای بخش خصوصی خواهیم بود.

حمایت از کسب‌وکار بخش خصوصی راهبرد اقتصادی آستان قدس رضوی در سال ۹۹

به گزارش قدس آنلاین، سید رضا فاطمی امین  با اشاره به رویکرد آستان قدس رضوی در حوزه اقتصاد در سال جهش تولید بیان کرد: طی چند سال گذشته رویکردهای جدیدی را در آستان قدس رضوی پیش گرفتیم و به سمت عدم تصدی‌گری در این نهاد حرکت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: آستان قدس رضوی موقوفات و طبیعتا هزینه‌هایی دارد و باید درآمدهایی را نیز به دست آورد؛ لذا به دنبال آن هستیم تا به جای کسب این درآمدها از تولید مستقیم یکسری کالاها، با تلاش آن را از محل کمک به سایر کسب و کارها تهیه کنیم؛ به عبارت دیگر به جای اینکه آستان قدس رضوی رقیب بخش خصوصی باشد، کمک کار و پشتیبان آن‌ها باشد که این رویکرد طی ۳ تا ۴ سال گذشته بسیار توسعه یافته است.
مدیر عامل سازمان اقتصادی رضوی با اشاره به اقدامات این سازمان در راستای حمایت از سایر کسب و کارها تصریح کرد: به عنوان مثال یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان اقتصادی رضوی که دو سال قبل تأسیس شده، در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۵ شرکت که در سراسر کشور نیمه فعال و یا تعطیل بوده‌ است را فعال کرده و در همین زمینه نزدیک به هزار و ۵۰۰ شغل نیز ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که چنانچه می‌خواستیم کارخانه‌ای تأسیس کنیم، علاوه بر صرف هزینه بسیار، چندین سال طول می‌کشید که به عنوان مثال ۵۰۰ شغل ایجاد کنیم، ولی با رویکردی که طی چند سال گذشته مبنی بر عدم تصدی‌گری در آستان قدس رضوی در پیش گرفته شده است، این یک نمونه شرکت توانست هزار و ۵۰۰ شغل را از طریق حمایت از تولیدات، کمک به فروش و تأمین نهاده‌های آن‌ها ایجاد کند.
فاطمی امین تأکید کرد: عدم تصدی‌گری و حمایت از سایر کسب و کارها، یکی از محورهای اصلی آستان قدس رضوی است که امسال نیز تداوم خواهد داشت؛ خوشبختانه زیرساخت‌های این امر فراهم شده و در سال جهش تولید، جهشی را مبتنی بر این زیرساخت‌ها خواهیم داشت.
وی از ورود به تولید محصولات کلیدی به عنوان یکی دیگر از رویکردهای آستان قدس رضوی در سال جهش تولید یاد کرد و افزود: منظور از محصولات کلیدی، محصولاتی می‌باشد که در کشور، گلوگاه هستند و یا سرمایه‌گذاری بالایی می‌خواهد و نیاز به دانش بالایی دارد و یا با مخاطره بسیاری همراه است که معمولاً بخش خصوصی به آن ورود پیدا نمی‌کند.
فاطمی امین ادامه داد: از جمله این محصولات می‌توان داروهای ضدسرطان و بذر را نام برد که وابستگی بسیاری به خارج از کشور داریم، اما آستان قدس رضوی به لحاظ اعتبار و قدمت خود در حوزه‌های کشاورزی و فناوری می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای حضور در حوزه‌های مذکور باشد که البته کار را در این حوزه نیز آغاز کرده‌ایم.
وی با اشاره به رویکرد سوم آستان قدس رضوی در سال جاری خاطرنشان کرد: یک سری از تولیدات سازمان اقتصادی رضوی، محصولات رایجی هستند که به تدریج به دنبال واگذار کردن آن‌ها هستیم.
فاطمی امین با بیان این که نقش آستان قدس رضوی در اقتصاد کشور را می‌توان از دو منظر حضور مستقیم در تولید ارزش افزوده و همچنین پشتیبانی از زیرساخت‌های کشور تعریف کرد، گفت: سهم آستان قدس رضوی در تولید ارزش افزوده بسیار ناچیز و حدود یک هزار و پانصدم کل کشور است که در صدد هستیم تأثیرگذاری آن را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: هر چند این بخش به لحاظ حجم بسیار اندک است اما از نظر کمک به زیرساخت‌ها و پشتیبانی در کشور، می‌تواند اقدامات اهرمی و اساسی انجام داد؛ بدین صورت که با منابع مالی کمتری، ایده‌ها و راهبردهای جدیدتری را ایجاد کنیم که امیدواریم همان‌طور که تولیت آستان قدس رضوی اشاره کردند، در مقوله جهش تولید در سال ۱۳۹۹ پیشران باشیم.
مدیر عامل سازمان اقتصادی رضوی با تأکید بر این که آستان قدس رضوی بیشتر از این که بخواهد پروژه‌ای را در سال جهش تولید افتتاح کند، در تلاش است زیرساخت‌هایی را برای تولید سایر بخش‌ها ایجاد کند، تصریح کرد: برآورد ما این است که در سال ۱۳۹۹ از ۱۰ هزار میلیارد تومان تولید داخلی حمایت و پشتیبانی کنیم که این حمایت می‌تواند در زمینه‌هایی همچون تأمین مواد اولیه، فروش، رفع مشکلات کسب و کار و یا در زمینه‌های فناوری و افزایش کیفیت باشد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها