سفیر ایران در ترکمنستان بر توسعه و تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور با محوریت ترانزیت تاکید کرد.

سفیر ایران بر تقویت همکاری‌های اقتصادی با ترکمنستان تاکید کرد

به گزارش قدس آنلاین،  غلامعباس ارباب خالص در نشستی با اعضای کمیته ساماندهی مبادی مرزی استان خراسان رضوی در مشهد افزود: توسعه و افزایش همکاری‌های ترانزیتی میان ۲ کشور در بخش‌های ریلی و جاده‌ای و رفع موانع و محدودیت‌های موجود ضروری است.

وی با تشریح مناسبات موجود میان دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی بویژه اهمیت همکاری‌ در بخش ترانزیت، انرژی و نیز توسعه همکاری‌های فرهنگی بر لزوم معرفی ظرفیت‌ها و تبادل نظر و رایزنی‌های همه جانبه میان ایران و ترکمنستان تاکید کرد.

وی ادامه داد: سفارت ایران در عشق آباد آمادگی کامل برای بسط و گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور بخصوص در حوزه‌های مختلف اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های استفاده نشده در این بخش دارد.

ارباب خالص با اشاره به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان و ملاقات‌های انجام شده با مقامات عالی،  مسوولان و دست‌اندرکاران محلی گفت: مقامات ایران و ترکمنستان برای تعمیق هر چه بیشتر روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف و ایجاد شرایط لازم تمایل و نظر مشترک دارند.  

وی افزود: توانمندی ایران بویژه استان‌های مرزی در بخش‌های مختلف صنعتی، ساختمانی، کشاورزی، دانشگاهی، صدور خدمات فنی و مهندسی و علم و فناوری‌های نوین می‌تواند بستر تقویت همکاری‌های موجود میان دو کشور باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر توجه بیشتر به ظرفیت‌های ترانزیتی و تولیدی موجود در ترکمنستان می‌تواند این فرصت‌ها و همکاری‌ها را تقویت نماید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست با اعلام آمادگی این استان بر همکاری‌های همه جانبه با ترکمنستان، به تشریح ظرفیت‌های اقتصادی و سابقه همکاری‌های این استان و دیگر استان‌های شمالی کشور با ترکمنستان پرداخت.

علی رسولیان گفت: خراسان رضوی به عنوان بزرگترین استان هم مرز با ترکمنستان که دارای سه معبر مشترک مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران با این کشور می‌باشد، برای انجام همکاری‌های متقابل بویژه در شرایط بحران کرونا که منجر به اعمال محدودیت‌های موقت مرزی میان کشورها شده آمادگی کامل دارد.

وی افزود: خراسان رضوی از تجربه بسیار و ارزشمند در حوزه اعمال کنترل و قرنطینه‌های غذایی و بهداشتی کالاهای مختلف برخوردار است تا بتواند جریان عادی تجارت کالا و ترانزیت میان دو کشور ایران و ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی را تداوم بخشد.

اعضای کمیته ساماندهی مبادی مرزی خراسان رضوی نیز در این نشست با تشریح عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط در حوزه مرز، گمرک، ارتباط جاده‌ای، ریلی و انتظامی،  تجارت و ترانزیت خارجی گزارشی از اقدامات انجام شده در وضعیت کرونایی به منظور برنامه‌ریزی‌های لازم ارایه کردند.

جمهوری ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در آسیای مرکزی با کشورهای ایران،  ازبکستان،  افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان است که در محدوده شهرستان‌های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد این استان قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها