بوشهر- نام کنگان با کمبود آب گره خورده است؛ این جمله ای است که یکی از شهروندان کنگانی به ما می گوید و ابراز می کند: در تابستان آب برای مصرف نداریم در فصولی هم مانند بهار به دلیل جاری شدن سیلاب باز هم به دلیل آب بردگی خطوط انتقال آب شهروندان از انشعاب آب بی بهره هستند.

نام کنگان با کمبود آب گره خورده است

به گزارش قدس آنلاین؛ بارش های بهاره در نخستین هفته اامسال موجب وارد کردن خسارات به کارخانه آب شیرین کن کنگان شد و لذا این موضوع آب شبکه های انتقال و توزیع شهری را کاهش داد.

متاسفانه سیل در بهار امسال منجر به فوت یک شهروند ۲۴ ساله کنگانی در منطقه «هنویز» شد که جنازه وی نزدیک فاز ۱۲ پارس دو کنگان پیدا شد.

سهمیه اندک

کمبود آب در کنگان همواره یکی از موارد بحث برانگیز بوده تا آن جا که فرماندار کنگان بار ها اعلام کرده است رنج مردم این شهرستان صنعتی بخاطر کمبود آب زیبنده و پذیرفتنی نیست.

سید علی پاکنژاد با بیان اینکه سهمیه آب این شهرستان مربوط به سال ۸۵ و قبل آن است اما جمعیت امروز کنگان بیش از ۲ برابر آن زمان شده‌است می گوید: مردم در این شهرستان با مشکل جدی آب روبرو هستند که این مشکل در فصول گرم بیشتر خودنمایی می کند.

 فرماندار کنگان با بیان اینکه متاسفانه سیل اخیر موجب تخریب برخی تاسیسات آبرسانی شد بیان کرد: بزودی علاوه بر افزایش دو هزار لیتری سهمیه استانی شهرستان کنگان با فعالیت آب شیرین کن کمبود آب رفع می شود.

سید علی پاک نژاد اظهار می کند: بارندگی‌های اخیر در این شهرستان باعث طغیان رودخانه‌های فصلی، آب گرفتگی معابر ، خسارت به برخی تاسیسات شهری و روستایی، آب گرفتگی برخی منازل شهری و روستایی، آب بردگی برخی وسایط نقلیه شهروندان ، مسدود شدن موقت راه ترانزیتی عسلویه - کنگان در نزدیکی بندر پرک، قطع موقت آب و گاز در برخی محلات شهری و روستایی، خسارت به بخش کشاورزی و نیز تلف شدن شماری راس دام شد.

وی بیان می کند: یکی از درخواست های همیشگی ما از مسئولان آب استان بوشهر افزایش سهمیه کنگان و اتخاذ تصمیم جدی و عملی در این رابطه بوده است.

تامین آب به صورت موقتی

در همین رابطه مدیر امور آبفای جاسک با اشاره به وضعیت آب گفت: آب کنگان و روستاهای مجاور آن در شهرستان جاسک تا دوهفته آینده از محل آب شیرین کن «بونجی» تامین می‌شود.

علی زارعی  با بیان اینکه آب روستای کنگان قبلا از محل آب شیرین کن تامین می‌شد که با توجه به سیل اخیر آسیب‌هایی به آن وارد و در تامین آب روستای مذکور مشکلاتی به وجود آمد.

وی با بیان اینکه تامین آب از این محل موقتی است و شرکت آب و فاضلاب برای تامین موقتی آب این روستا یک حلقه چاه در پایین دست سد رابگ را وارد مدار کرد تا نیاز آبی اهالی رفع شود.

زارعی افزود: آبرسانی به روستاهای مذکور از سد جگین در دستور کار قرار گرفته که با تامین اعتبار مورد نیاز، آبرسانی از این محل انجام می‌شود.

وی اعتبار مورد نیاز این طرح مذکور را ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و بیان داشت: شرکت نفت و صنایع مجاور روستای کنگان و کوه مبارک که از این خط لوله منتفع می‌شوند، بخشی از اعتبارات را متقبل تا این طرح آبرسانی سریع‌تر اجرا شود.

به گفته مدیر امور آبفای جاسک، این طرح آبرسانی به محض تامین اعتبار در بازه زمانی شش ماهه به پایان می‌رسد.

زارعی افزود: روستاهای زیادی در جاسک با کم‌آبی مواجه هستند که برنامه‌ریزی لازم برای تامین آب مورد نیاز آنها در دستور کار شرکت آب و فاضلاب است.

برچسب‌ها